בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
 
זכות הציבור לא לדעת 
 
 
עדו פלוק, ניו יורק

עדו פלוק על תשדיר הפרסומת שרשת CBS פסלה לשידור במהלך הסופרבול, פלוס נגיסים נוספים מהחזית האנטי-גלובלית

 
 
 
 
 
 
 
 
 
עולם האקטיביסטים כמרקחה: סרטון מחאה נגד המדיניות הכלכלית של בוש, יוזמה של ארגון שמאל בשם "move on", נדחה השבוע על ידי רשת CBS לשידור בזמן הסופר-בול (שיערך בראשון בפברואר). הארגון נערך כעת למאבק משפטי מהיר וינסה להשיג הכרעה ו/או פשרה בזמן כדי לשדר את הפרסומת במשבצת הטלוויזיה הנצפית ביותר בארה"ב בכל השנה. מדובר בסופה העגום של יוזמה מקסימה שהחלה לפני מספר חודשים, כשהודיע הארגון על תחרות פתוחה לסרטי מחאה קצרצרים באורך 30 שניות. חבר השופטים בתחרות מנה אקטיביסטים ידוענים כמו מייקל מור, גאס ואן סנט, ג'ק בלאק וג'אנין גראפולו. במקביל, החל הארגון במבצע לאיסוף הכסף הנדרש לרכישת משבצת השידור היקרה ביותר בלוח המשדרים.

בסופו של דבר, כשנבחר התשדיר (ואפשר לצפות בכל הסרטים שהגיעו לשלב הגמר ב-bushin30seconds.org) ונשלח לרשת השידור, הודיעה CBS כי אינה יכולה לשדר אותו בשל המסר הפוליטי "הבוטה". גם אם לא יגיעו שני הגופים לפשרה, הפרסומת תשודר בימים הקרובים ברשת CNN - שהתירה כבר בעבר לארגון האנטי-גלובליזציה אדבסטרז לרכוש זמן אוויר בשידוריה.

נחמד ש"מוב און" מגלים את אמריקה. אדבסטרז מנסים לרכוש זמן אוויר ברשתות השידור הגדולות של ארצות הברית משחר הימים והיחידה הנעתרת היא, כאמור, CNN. הסירוב מובן מלכתחילה, כיוון שרשתות השידור הללו הן חלק אינטגרלי מאותם המגה-תאגידים בהם אדבסטרז נלחמת. מדוע שיסכימו אלה לשדר פרסומות הפוגעות באחת מהשלוחות המסחריות שלהם? למעשה, זו אחת הבעיות המרכזיות עליהן מצביעות תנועות האנטי-גלובליזציה מאז ומעולם: בעולם המודרני בו אנו חיים, רק גופים עשירים התומכים בצריכה רשאים לשדר מסרים לציבור דרך רשתות הטלוויזיה. מרחב השידור חסום לכל אדם אחר.

עד כאן מדובר בגלובליזציה 101 (גלובליזציה לדאמיז, אם תרצו). הנקודה המעניינת בפרשיית "מוב און" היא שבמקרה הזה מדובר בתשדיר פוליטי בלבד, שלא מלכלך על מקדונלד'ס ושות' וגם לא מציג מתחרה דמוקרטי מועדף (משהו שהיה הופך אותו לתשדיר תעמולה גרידא), אלא מביע מחאה על הגירעון העצום של בוש ומציג את העתידים לשלם בעבורו: הילדים. התשדיר עצמו, אגב, מפתיע במתינותו.

מכסחי תרבות הצמיחה מאדבסטרז הכריזו במקביל על פתיחתה של התחרות השנתית שלהם לקטעי וידאו העוסקים בנושא. זו השנה השנייה בה מתקיימת התחרות העליזה, במסגרתה מתפרסמים סרטים קצרצרים מכל העולם באתר האינטרנט של הארגון.

ויש גם את הסניקרז: בשנה שעברה התבשרנו על רכישתה של יצרנית הנעליים קונברס בידי נייקי. המשמעות העיקרית של העניין: מעתה כשאתם רוכשים נעלי אול-סטאר, אתם משלשלים עוד כסף לאימפריית נייקי ולעולם עבדות הילדים שלה. לאחרוונה הכריזו באדבסטרז על ייצור נעל ספורט מתחרה שנראית בדיוק כמו האול-סטאר, רק בלי לוגו. הנעל זכתה מאז לפרסום ולדיון ציבורי באין ספור כלי תקשורת, ואפילו הגיעה לרשימת הרעיונות המבריקים של השנה שערך הניו יורק טיימס.

לי, אישית, נראית היוזמה בעייתית ביותר: הנה קם לו ארגון המוחה כבר שנים על תרבות הצריכה ומתחיל לשווק נעל? בינתיים יכולים לספר לכם באתר של המיזם (blackspotsneaker.org) כי הנעליים יעלו כ-40$ וייוצרו בבית חרושת במזרח הרחוק תחת פיקוח של איגוד מקצועי. מפוקפק? לא אכחיש זאת. בינתיים הגיע הארגון לסך של 3356 הזמנות מראש. כשיגיע הסכום ל-5000, יחל פס הייצור לעבוד.
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by