בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
 
2004 התחילה 
 
 
אחי רז

ריפרוש מוסיקלי בחסות אחי רז: מכתיר את פרנץ פרדיננד, מוקסם מהקוראל החדש, מנקד את פול וולר, מעביר את דני סיציליאנו ושורד עוד סטריאולאב

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Franz Ferdinand: Franz Ferdinand
(אן.אם.סי/Domino)

אחרי הנפילה הטוטאלית שלי לרגליהם של הראפצ'ר בשנה שעברה, הייתי בטוח שכבר אין מקום בליבי ללהקת רוק נוספת, ועוד אחת שנשמעת בדיוק אותו הדבר. הרביעייה מגלאזגו (האמת, רק אחד מהם סקוטי עם תעודות) שהיא פרנץ פרדיננד, מוכיחה אחת ולתמיד שסטודנטים לאמנות ימשיכו גם ימשיכו לשחק לי עם המוח כל אימת שיחפצו בכך.

לכאורה, וזה גם מה שקצת מביך בכל העניין, אין כאן שום סיפור: פרנץ פרדיננד נשמעים לגמרי כמו פלט ממחשב שהוזן בצליליהם של הווייט סטרייפס, הסטרוקס והראפצ'ר - מה שמשווה לכל העסק גוון חריף של להקת קאברים מוצלחת. רק שהשירים של פרנץ פרדיננד הם מאה אחוז שלהם, ופשוט מפוצצים בכמויות של פאן טהור, ברמות שקשה להעלות על הכתב.

בואו נעזוב לרגע בצד את הסינגל הראשון מתוך האלבום, "Darts Of Pleasure", שנשמע יותר מדי כמו הסטרוקס האחרון ופחות מדי כמו כיף. זה אחד השירים החלשים פה; הורידו במקומו את השיר המושלם "The Dark Of The Matinee", שלא עוזב אותי כבר שבועיים, ותבינו ישר למה אני מתכוון באומרי שלמות. הלחן הסוחף, הקצב ההורס, הגיטרה מצהילת הלב, האווירה הבריט-פופית והקול המעולה של אלכס קפראנוס, הכל פשוט במקום, ישר מהספר.

הבשורה העוד יותר טובה היא שיש לא מעט שירים נוספים באלבום שכמעט ומדביקים את אותו רף מחמיר. הסינגל השני למשל, "Take Me Out" הוא שיר מצויין, וגם "This Fire" הפרוע הולך לכבוש הרבה מאוד לבבות. ושיר הסיום. אוי, שיר הסיום כל כך מבריק וממסטל מנונשלנטיות. איך היו אומרים פעם – אתם עוד כאן?
 
 
Stereolab: Margerine Eclipse
(הד ארצי/Duophonic)

הסטריאולאב האחרון שטרחתי להתעמק בו באופן ממשי היה "Transient Random-noise…" שיצא לפני יותר מעשר שנים. מאז אני מקדיש הרבה פחות תשומת לב לתוצרת של ההרכב הזה, ונדמה לי שזה לטובת כולם. לי בטח אין תלונות, כי גם כשהם לא במיטבם, סטריאולאב יודעים לנפק כבר בעיניים עצומות מינונים מדוייקים של הלאונג'-פופ הממותג חזק שלהם, שמצד אחד לא מעליב את האינטליגנציה, ומצד שני לא דורש יותר מדי ריכוז.

האלבום החדש שלהם, "Margerine Eclipse", מוקדש למארי הנסן, חברת ההרכב שנהרגה בשנה שעברה בתאונת דרכים. למרות הטרגדיה, מתברר כי השפעתה של האנסן על הסאונד הסטריאולאבי היתה מינורית למדי, ככל הנראה. הכל באווירת עסקים כרגיל ב"מרג'רין אקליפס", ואין לכך סימן מובהק יותר מהעובדה שכמו בכל האלבומים האחרונים שלהם, קשה לזקק אמירה ברורה על התקליט גם אחרי 20 סיבובים איתו.

חוץ מ השיר האחרון בתקליט, "Dear Marge", שחציו השני נשמע כמו טייקאוף מהורהר על עבודת הפקה של DFA, קשה למצוא פה חידושים והמצאות או עדכונים משמעותיים לצליל הכל כך מוכר. בהתאם, גם כמות הרגעים המרגשים או המעניינים מצטמצמת למינימום שדורש האדם הסביר, והפילרים דופקים נוכחות יפה. זה הסיפור, בעצם. עוד אלבום של סטריאולאב. אם יש כזה, אז כנראה שצריך.
 
 
The Coral: Nightfreak & The Sons Of Becker
(אן.אם.סי/Deltasonic)

יא בה יה, כמה חמוד הוא האלבום החדש של הקוראל. אחרי שהתחרבש להם משהו לא ברור באלבום הקודם (הַאשימו את ההייפ), התכנסו הילדים לסשן הקלטות מרוכז בן שבוע, ויצאו עם אלבום של 11 שירים זריזים שמחזיר אותם בצורה מאוד יפה למסלול.

הדגש הפעם הוא על אווירה חיה וזרוקה, משל היו נערי הקוראל הענוגים חבורה של גראג'יסטים לכלוכיים. הסאונד קצת מוזנח בהתאם, אבל זה נשמע לגמרי רצוי ונכון, ומתערבב היטב עם ניחוח המרפי'ז, הגראס המקסיקני והזיעה הפרולטרית אך האלגנטית שעולה מהשירים הקטנים, המקסימים והלא מחייבים.

רגע לפני האלבום החדש של רוקפור, שלבטח יילמד משהו בהלכות שיחזור הסיקסטיז את הדרדקים מבריטניה, ממש כיף לשמוע פרשנות מחודשת - אך כזו שממש לא מתיימרת להיות מעודכנת - לצלילים של הסמול פייסז וג'רי והפייסמייקרז מעורבבים עם מעט סיד בארט וסט של מקלדות אנאלוגיות מגניבות ברמה. הקדישו להם שעתיים מזמנכם.
 
 
 
Paul Weller: Under The Influence
(אן.אם.סי/DMC)

בחיי, בכל ימיו כמנהיג הג'אם והסטייל קאונסיל, לא צבר אצלי פול וולר את כמות הנקודות שמביא לו האוסף החדש שערך בסדרת "Under The Influence". משורות הפסנתר שפותחות את "Slippin and Slidin" של ליטל ריצ'ארד ועד הסקסופון מאדה-הכליות של ג'ון קולטריין ב"Ole", וולר פשוט מסרב ליפול עם הבחירות שלו – שהן כמעט כולן שחורות מהעצם.

בקרב התותחים הכבדים שמיוצגים כאן, מלבד השניים שמצויינים מעלה, אפשר למצוא גם את צ'ארלי מינגוס הבלתי נמנע, הקינקס, ג'ון הולט הג'מייקאני (בשיר גדול!), מרווין גיי (עם "Pretty Little Baby" היפהפה) וד'אנג'לו כמייצג הדור הנוכחי. אבל הכיף הגדול באמת טמון, כמו תמיד באוספים מהסוג הזה, דווקא בבחירות האזוטריות יותר: המנון אהבה באווירת מרסי-ביט מתוצרת הקז'ואלס (האמת, אין לי מושג אם הם היו באמת מליברפול), בלאדת פולק עדינה של ריצ'י האוונס – קט סטיבנס הכושי - וקאבר הרגאיי של ביג יות ל"Hit The Road Jack", שמתחבר כבמעין מאש-אפ קדמוני עם "What The World Needs Now Is Love" של ברט בכארך. פשוט מצויין.

במאמר מוסגר חייבים להוסיף ש"Under The Influence" הולכת ומבססת את מעמדה כסדרת אוספים מלכותית. מוריסי אמנם פתח אותה בבינוניות שאך מתבקשת ממנו, אבל איאן בראון אחריו ועכשיו פול וולר מראים שכדאי מאוד לחכות גם לריליסים הבאים בסריה.
 
Dani Siciliano: Likes
(K7)

ראיתי בכל מיני מקומות שיש מי שטוענים שאלבום הבכורה של דני סיציליאנו, שידועה יותר מכל כאשתו של הגאון הבריטי מתיו הרברט, מאכזב. לא היה ולא נברא. אלבום מצויין, ואל תאמינו לאף אחד שאומר לכם אחרת. נכון שיש כמה רגעים חלשים, והבולט שבהם הוא קאבר הרומבה הלא נעים ל"Come As You Are" של נירוונה, שנשמע כאילו נפלט ממחוזותיו של סניור קוקונאט - אבל זה לא כל כך פייר, כי אין מצב שמישהו יצליח לעשות את השיר הזה טוב יותר מהמקור. אפילו לא הרברט.

והאמת היא שהרברט, שאחראי על הצד ההפקתי, בהחלט נותן פה את תצוגת התכלית הרגילה, לא פחות ולא יותר. אותו מיקרו-האוס/ג'אז מפיל - תמונה מושלמת, וברזולוציה מעוררת קינאה שהוא מרכיב מפיסות צליל קטנטנות וקליקים מיקרוסקופיים. כל השאר הרבה פחות קריטי, אבל בכל זאת - את הקול של דני סיציליאנו אני מעדיף בכל יום נתון על זה של לטישיה סאדלר מסטריאולאב, למשל, והשירים, שעל מרביתם היא בעצמה חתומה, כתובים טוב פלוס. התוצאה היא באמת עוד אלבום של הרברט עם קצת יותר דגש על הווקאלז, אבל איך שלא מתסכלים על זה, זה לא דבר רע.

וחייבים להגיד (זה כמו מה שרענן שקד חותם בו את הטורים היומיים שלו בידיעות אחרונות):

לפני שבועיים קניתי בחנות האמפישלושים של אן.אם.סי את המיני-אלבום של האחיות פיק. היום קיבלתי מהם מייל, שבגלל שהייתי בין העשרה הראשונים שרכשו את האלבום, אני מקבל חולצה של שרונה ודניאלה. גדול, הא?
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by