בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
 
למד אלף מעניין 
 
 
מורן שריר

מורן שריר לא מבין למה למישהו לעשות תוכנית תיעודית על שיעורי נהיגה

 
 
 
 
 
 
 
 
 
בכל פעם שאני חותך מישהו במהירות מופרזת בנתיב לרכב ציבורי בעודי על אסיד, איזה חוכמולוג צועק לי, "מי נתן לך רישיון?". ואני נזכר בו, בזה שנתן לי רישיון. שמוליק המורה לנהיגה היה בחור טוב. תחמן קווקזי, ככל הנראה מאיזור ההרים. את רוב שיעורי הנהיגה היינו מבלים כשהרכב עומד מחוץ לפלאפליה והוא טוחן מנה עם הרבה חריף. בדרך כלל נתיב הנסיעה שלנו עבר דרך הבית שלו ואז הוא היה קופץ למעלה "להביא משהו". אין לי ספק שהדבר היחיד שהוא היה מביא באותן דקות זה בראש לאשתו.

למה אני מספר לכם את זה? כי בסדרה התיעודית (בימינו קוראים לזה ריאליטי), "למד" בערוץ 10, אין מורים כמו שמוליק. המורים שם לא מנצלים את מערכת הקשר הפנימית כדי לרכל עם שאר המורים ולסגור הימורי כדורגל. הם זוכרים את שמות התלמידים ולא בולמים אותם כי ראו כוסית חוצה במעבר. המורים בסדרה הזאת מזכירים יותר את המורים בתשדיר "מורה טוב, מורה לחיים".

דן, שמנסה ללמד נהיגה על משאית את מורן (שם מטופש לגבר), אומר ש"מורן נכנס לי ללב וכנראה שהוא אף פעם לא ייצא". בתור אדם שתמיד נהנה מטוב ליבם של זרים, אני רוצה להאמין שדן צודק ושהוא איש טוב ותמים שאוהב את מורן אהבת אמת. אבל עדיין, אני יודע שגם אם בשנת 1996 היתה מגיעה מצלמה ושואלת את שמוליק מה הוא חושב על מורן, הוא היה מנגב את הטחינה מהלחי ואומר ש"מורן נכנס לי ללב וכנראה שהוא אף פעם לא ייצא".

דן לא יגיד אחרת, גם אם הוא מרגיש ככה. הוא לא יגיד אחרת מהסיבה הפשוטה שמצלמים אותו. היה בפרק ששודר אתמול גם איזה רגע שבו המורה לנהיגה תרשישה, שנחשדת כתימניה, אמרה לתלמידה שלה, "הראש שלך במקום אחר לגמרי". מעניין למה, אולי בגלל שמצלמה ענקית יושבת לה מול הפנים? סרט תיעודי לעולם לא יהיה מציאות נטו. אף אדם לא ישתחרר במאה אחוזים וישכח מנוכחות המצלמות, אפילו לא צ'ינו.

הרעיון בסרט תיעודי הוא לעשות תחקיר מספיק עמוק ולצלם מספיק חומר גלם כדי שמושאי הסרט ירגישו יחסית חופשי מול המצלמות ויתנהגו במינימום מלאכותיות. ל"למד", מטבע הדברים, אין את המשאבים בשביל פרוייקט כזה. עצם הרעיון של שיעורי נהיגה הוא כל כך לא יומיומי, כך שאי אפשר לצלם מספיק זמן בשביל שהמצטלמים ירגישו בנוח.

מה גם שאני חושש ש"למד" נפלה לתסמונת הבימוי הדוקומנטרי. יוצרים תיעודיים מסויימים (כמו בסדרה "הדימונאים"), נוטים לשחזר מול המצלמות רגעים אמיתיים שלא תועדו כראוי או בכלל. התוצאה היא תמיד זיוף טוטאלי שאינו ראוי למאכל צופה. אני לא יודע מה היו המתודות של יוצרי "למד" אבל התוצאה מאוד דומה לכך.

יותר מכל, לא ברור למה. למה לבחור דווקא בשיעור נהיגה. הסדרה מביאה כמה רגעים מאוד יפים. אחדים מהם קשורים לזוג הדרוזי. האישה היא מורה לנהיגה, בעלה הוא משתכנז שמתהדר במקטרת ושיק של עורך דין ירושלמי. מעניין גם הסיפור של מיי, המוזיקאית המקסימה שמחכה לפריצה וסוף סוף מגיע חיים שמש כפיל ספקטור מהפרברים. כל אלה סיפורים ראויים, אבל שיעורי הנהיגה אינם כור ההיתוך ואינם המפץ הגדול של הסיפורים האלה. מדובר במורים שונים של תלמידים שונים שנדמה כי שיעורי הנהיגה, היו שוליים בחייהם אם לא הייתה שם מצלמה. ללוות לילה אחד עם נהג מונית היה משיג אימפקט גדול פי כמה.

"למד" היא סדרה טובה. טובה לא כהיפוך של גרועה אלא כהיפוך של מרשעת. אני מאמין לחלוטין בכנות של יוצריה, בכך שהם רואים את שיעורי הנהיגה והסיפורים המרגשים של הגיבורים שבחרו, כמנוף נראטיבי ראוי. אבל יכול להיות שיוצרי הסדרה הזאת טובים מדי. צריך קצת רוע, קצת חספוס, קצת בשר. אם הייתם נותנים לשמוליק לעשות סדרה, היתה יוצאת אחלה תוכנית והוא לא היה מתבייש להכניס קצת ציצי.
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by