בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
 
עשרת הדיברות למוסיקאי הרשת 
 
 
רם אוריון

רם אוריון עם עשר הצעות הגשה מניפסטיות לכיוון יוצרי המוסיקה החופשית ברשת, אפרופו הדיסק החדש של Beatallica

 
 
 
 
 
 
 
 
 
צפייה באתר של ביטאליקה והאזנה לשירים שמוצעים בו להורדה הביאו אותי לתהות מה הופך הרכב או אדם יוצר לאמן אינטרנט אמיתי, שהרשת היא הפלטפורמה האופטימלית עבורו, להבדיל מכאלו שהרשת היא עבורם סוג של ברירת מחדל באין אופציות קונבנציונליות אחרות. ביטאליקה היא דוגמה מצוינת לישות רשת קלאסית בתחום המוסיקה, ולכן אנסה להשתמש בה כדי לנסח סוג של עשרת דיברות למוסיקאי הרשת. הטוקבקרים היצירתיים מוזמנים להוסיף עליהן.

א. חינמיות: לא תפיץ את אמנותך עבור בצע כסף. הכי בסיסי- לחלק את המוסיקה שאתה עושה להורדה בחינם. כפי שביטאליקה מסבירים ב-FAQ שלהם - אי אפשר לקנות דיסקים שלהם. כל מי שמעוניין בעותק קשיח מוזמן להוריד את קבצי המוסיקה, המילים והעטיפות, ולהכין לעצמו ולחבריו דיסקים.

ב. חינמיות 2: עלות הפקת המוסיקה שלך צריכה לשאוף לאפס שקלים, דולרים, ינים או פאונדים. אין ספק שהוצאות ההפקה של צמד "ביטאליקה" מסתכמות מקסימום בפיצה דומינו'ז שהוזמנה במהלך הסשן, ואולי גם קצת סמים קלים ואלכוהול כבד.

ג. מהירות: "את האי.פי הראשון הקלטנו ביממה. השני לקח לנו אפילו יותר" (מתוך האתר של בטאליקה). יממה זה פול זמן ליצירת תקליט. אם ערוץ 24 היו עושים תוכנית המוקדשת לתיעוד הפקת שיר של מוסיקאי רשת סטריאוטיפי היא היתה נקראת "תשע דקות ושיר".

ד. פאק דה פוליס. התחשבות ברשויות החוק, זכויות יוצרים, קורקטיות פוליטית או הימנעות מתכנים פוגעניים לא נמצאים על סדר היום של מוסיקאי שיוצר להפצה בלעדית ברשת. ביטאליקה מפרים באופן בוטה ונהדר את זכויות היוצרים של שתיים מהלהקות הגדולות ביותר בהיסטוריה של הרוק - הביטלס ומטאליקה - כדי ליצור את ההכלאה הגאונית והקורעת בינהן. ההיסטוריה המשפטית, למשל בהקשר של מטאליקה ונאפסטר (למי שזוכר את הבלגאן ההוא), מחייבת את הצמד לשמור על אנונימיות. מה שמביא אותנו לדיבר הבא.

ה. אנונימיות. בין אם מתוך בחירה/הכרח ובין אם לא - בתרבות שיתוף הקבצים, בעיקר המוסיקה מפיצה את עצמה. על רוב הכוננים הקשיחים שנמצאים בהם ספריות MP3 לא תמצא את האינפורמציה הפרסונלית הרגילה שנלווית למוסיקה כשהיא מגיעה על דיסק עם חוברת מילים וקרדיטים, ולכן...

ו. שמות ההרכבים והשירים חשובים לא פחות מהתוכן המוסיקלי. כשאתה מפיץ את השירים שלך ברשת, יש חשיבת עצומה לכותרת התיקייה שמאגדת את השירים ולשמות השירים עצמם, שהם בדרך כלל כל מה שישכנע את הנובר בתיקיות שיתוף הקבצים לבדוק במה מדובר. אצל ביטאליקה, בשני המקרים, מדובר בהצעה שקשה לסרב לה.

ז. הומור/מגניבות. כמובן שאין שום דבר שאומר שמוסיקאי רשת חייב להיות שמח ו/או משעשע אבל ככלל, בתחום צרכנות מיידי שטחי ולא מחייב כמו הורדות ברשת, הגולשים יפיצו ביתר שאת הורדות שיעלו חיוך על פניהם, ועדיף שזה יקרה כבר בשלב הכותרת (ראה ו').

ט. קיצוניות. כעיקרון - שילוב של דיברות ד'+ו', שתופס גם לגבי אלו שלא התכוונו לאף אחד מהם - והרשת מלאה ביוצרים קיצוניים, לא מודעים. להבדיל מביטאליקה, לצורך העניין.

י. חוסר מחויבות. מוסיקאי האינטרנט לא צריך לתת דין וחשבון לאף אחד. לא לעמוד בלוחות זמנים, לא להתחייב לזמינות מאיזשהו סוג, לא צריך להסביר או לנמק להגן או להתקיף. תורידו ותגידו תודה, או שלא. לביטאליקה לא אכפת. בעצם, העיקר שתורידו.
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by