בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
 
ובדייט ה-50: גרגרים וזרעונים 
 
 
אדם אבולעפיה

אדם אבולעפיה מציין כי "50 דייטים ראשונים" סוחב מספיק רגעי פחחח בשביל להחזיק אחה"צ

 
 
 
 
 
 
 
 
 
"50 דייטים ראשונים" הוא סרט שעובד. סביר להניח הדייט הראשון שלכם יסמיק אם תלכו לראות איתו את אדם סנדלר ודרו ברימור מתאהבים. ביוצאנו מן האולם, הדייט הרווק שלי אמר לי בטון נחוש דבר מה על נחיצותה של האהבה. ברור היה לי שקומדיה רומנטית המצליחה לגרום לאדם חסר זיווג להביט בקנאה אל המסך, כשחיוך מתוק מרוח על פניו, עושה עבודתה נאמנה.

אבל גם הנשואים שביננו יכולים למצוא את "50 דייטים ראשונים" חביב ולהעביר איתו איזה אחר-צהריים של פופקורנות. סיטואציית ה"לקום אתמול בבוקר" (דרו ברימור תקועה בלופ של אובדן זיכרון קבוע, שמאלצת את סנדלר לגרום לה להתאהב בו בכל יום מחדש) עוברת, הוואי נדמית צבעונית מתמיד, ברימור שוב ראויה לתואר "הוד-חמידותה" (כפי שסנדלר מכנה אותה שם) ורק רוב שניידר ("חתיכה של הפתעה"), בתפקיד אינדיאני סטלן עם שמונה ילדים, לא גדול. הסרט גם ספוג בפסקול טוריסט-לאב מלבב/מלוקק, עם בוב מרלי וסטינג וכאלה, בין השאר, ובסך-הכל יש כאן מספיק רגעי-פחחח (במובן חיובי) - בייחוד כשסנדלר בתמונה. גם בלייק קלארק ("אכזריות בלתי נסבלת") ושון אסטין ("שר הטבעות"), בתפקיד אביה ואחיה של ברימור, טובים ומצחיקים.

ובכל-זאת לא מדובר אך ורק בקומדיה רומנטית, אלא גם בסרט המשתייך לתת-הז'אנר של "סרטי אדם סנדלר". הסנדלר, שהחל דרכו כסטנדאפיסט וכשחקן/כותב ב"סאטרדיי נייט לייב" (95'-91'), גיבש את סגנון הקומדיות הלא-ממש-מקורי שלו בסרטים "בילי מדיסון" (95'), "הפי גילמור" (96'), "נער המים" (98') ו"ביג דדי" (99'). כולם נכתבו על ידו (בשותף עם טים הרלי) והכניסו יותר ויותר כסף ("ביג דדי" כבר תוקצב ב-34 מיליון דולר והכניס 163.4). הם תמיד התאפיינו בתסריטים זניחים (שהנושא החוזר בהם הוא סיפור חניכה של נער/גבר) ובעיקר בגאגים בוטים ובועטים. תפקידן של הנשים בסרטים הללו היה להוות פנטזיה שבסוף גם מתממשת. ההומור האינפנטילי של סנדלר, שהתמקם בין האחים פארלי ("כולם אוהבים את מרי") לבין בן סטילר ("כולם אוהבים את מרי"), לפחות היה קצת שנוי-במחלוקת - בדרך כלל הבנים נגנבו והבנות נגעלו.

אך השביל בו פסע סנדלר אל עבר "50 פגישות ראשונות" הוא כפול. ב-98', במקביל ל"נער המים", הוא עשה את "זמר החתונות", סרט שחרג לכיוון הרומנטיקה ומיתן את הוולגריות הסנדלראית באמצעות דמות נשית מעט עגולה יותר בגילומה של, היי, דרו ברימור. לאחר ש"שטן על הזמן" (00'( - סרט יקר יחסית שבו הסטנדרד של מדיסון/גילמור/דדי הוקצן למימדים סוריאליסטיים - נכשל כשלון קופתי גורף, סנדלר שוב התרכך וביצע את "מיסטר דידס" (02') עם וינונה ריידר. באותה שנה הוא גם עשה עוד קומדיה רומנטית, "מוכה אהבה" של פול ת. אנדרסון, שחשפה את "צידו האחר". כלומר, החל לגלות סימפטומים מדאיגים של עומק.

אם נתעלם בצדק מ"סדנה לעצבים" (03'), הרי שב"50 דייטים ראשונים" סנדלר שוב מצליח לשייף את הפינות ולהנפיק מוצר מדויק. הוא מצחיק כמו ב"בילי מדיסון", אך לא שוכח לשמור כל הזמן על החן הפלרטטני שיזכה אותו בליבה של ברימור (או של כל צופה אחרת באולם). הנסיון שלו (הילד כבר בן 38) ניכר במפגן של שיווי-משקל בין הגרוטסקי למקסים. סנדלר, פופוליסט בדם, סוגר כאן מעגל עם הצלחה קופתית וסינתזה של יצירות הקאלט-טיפש-עשרה המוקדמות + הרומנטיקה הקיטשית המאוחרת יותר. עצם העובדה שלא התמקדתי באופי הסתמי, הפשרני והבינוני של הסרט הזה, נזקפת קודם כל למוקפדות המהוקצעת שלו.

העובדה שדמותה של לוסי לוקה באובדנו של הזיכרון לטווח-הקצר בכל זאת מצביעה על שני דברים: ראשית, שהנשים בסרטי סנדלר ה"בוגר" נותרו בגדר פנטזיה גברית (סנדלר, בעזרתם של אביה ואחיה של לוסי, מזכיר/בונה לה את זהותה כל בוקר מחדש); ושנית, אם נמשיך את ההקבלה בין לוסי לצופי הסרט, הרי שפלירטוטיו החוזרים ונשנים של סנדלר אחריה מקבילים לאופן שבו סנדלר ממשיך בעקביות לשכפל את עצמו בממוצע של סרט אחד בשנה. הרי אם לא היה מתעקש לעשות זאת, היינו שוכחים אותו מזמן.
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by