בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
 
רוצים שינוי? 
 
 
דנה רוטשילד

דנה רוטשילד נהנתה לצפות באביב גפן משתחרר וצוחק על מזרחים בבלוג שלו ב-YTV, והיא רק מפחדת שכעת הוא ימשיך הלאה, יהפוך לדודו טופז ויצטרף למפלגה של טומי לפיד

 
 
 
 
 
 
 
 
 
אביב גפן בבעיה. הוא בן 31, הוא עושה פרסומות לביסלי, הוא נשמר ממחאה פוליטית והוא מנסה להישאר בגבולות הקונצנזוס (ע"ע ההתקשקשות על הפטור מצה"ל). הוא פשוט זקן. פעם הוא היה זמר מחאה, ומילא כיכרות בילדות זועמות ובנערים מיוחמים, סיפק להם פורקן לשנאה התהומית כלפי העולם. מטרות נייחות כמו "הורים", "שנאה עצמית" ו"שלום" היו המוצר החם של שנת 1994. אבל מתישהו נמאס לאביב מכל זה, והוא פשוט הפסיק. אל תטעו בו – הוא הפסיק להיות "הדבר" כשהוא רצה. לא שניה קודם.

לפעמים אביב מתגעגע לימים ההם. מעמדת הקופירייטר שלו הוא משחרר פרובוקציות במשורה, מתענג קצת על ההד התקשורתי, אך נשמר תמיד מלחצות את גבולות הקונצנזוס. כך בתקרית ההשתמטות האחרונה, כשהשתבח בפני עיתון גויים בסרבנות לא לו, ונסוג ברגע האחרון לטריטורייה המוכרת והלגיטימית של גימלים ופטורים; וכך גם לפני שנה וחצי, כשפיזר הצהרות נחרצות נגד הכיבוש, אך ביטל ברגע האחרון את הופעתו בערב תמיכה לסרבנים.

רצועת הבלוג TV החדשה של YTV היא הפינה המתאימה ביותר לגפן. חברת יס, שההבנה הטלוויזיונית שלה מביאה אותה שוב ושוב להברקות קונספטואליות מקוריות שאמנם לא מקדימות את זמנן, אבל בהחלט מקדימות את שאר הערוצים, יצרה רצועת שידור כמעט יומית (א'-ד') המכונה "הבלוג". בתוכנית האמנותית: שידור ישיר מבית המנחה באמצעות מצלמת רשת. זה זול, זה מאפשר להם להגיש את התוכנית מסלון ביתם, ושובר במקצת את ההיררכיה שבין מי שמופיע בטלוויזיה למי שצופה בה.

אביב גפן, בהיותו הגפן שהוא, הקפיד להכריז בתחילת השידור שקיבל בעבר המון הצעות להשתתף בתוכנית טלוויזיה, אבל ניאות רק כעת, בתוכנית שמתאימה לו. יש לציין כי בחירת המנחים של יס עוד תפרנס כמה מאמרים ב"תיאוריה וביקורת". הללו הקפידו על כמות שווה של צאצאים למשפחות אצולה ישראליות – אביב גפן וליאור דיין – ושני מייצגים למגזרים שהקולטקטיב הישראלי הקיא מקירבו וכעת הוא מנסה לחזר אחריהם – פיראס הערבי הטוב, ואריק מילמן ההומו הקליט. וכל עוד אביב גפן מגיע מהצד שעליו מרוחה החמאה – זה טוב לו. וזה גם טוב לכולנו.
 
 
כי אביב גפן עשה תוכנית מעולה ומהנה למדי אתמול. הוא הביא לאולפן חבר אשכנזי מהאסכולה החנונית (נו, כזה פוסט מרקסיסט שאוהב את הבילויים), נדמה לי שקוראים לו רן בר לב (בטח גם נצר לשושלת בסגנון יפי הבלורית), וביחד ישבו השניים והריצו דאחקות על מזרחים ומוסיקה מזרחית, והכול נעשה כשאביב מקפיד להזכיר פעם בשתי דקות שהוא חצי ספרדי – טריק ידוע שגם אני משתמשת בו כשמאשימים אותי באליטיזם צפוני-אשכנזי.

הם לא הסתפקו רק בלרדת על סגנון הלבוש של הפרענקים (בר לב מפייס: "טוב, זה התרבות שלהם"), על נחיתותה הטקסטואלית והמוסיקלית של רוב המוזיקה המזרחית ("אני רואה את זה כסוג של חוצפה") ועל איכות הקליפים הירודה שלהם ("זה ביזיון") - אלא אף הרהיבו עוד וצילצלו למזרחים אליהם הביתה, כדי לרדת עליהם בשידור חי, להשפיל אותם, ולהפגין את נחיתותם האינטלקטואלית על מול העליונות המודעת לעצמה של אביב.

כשגפן מקריא בלעג את הטקסט של "בלבלי אותו" לקובי פרץ, עובר שורה שורה ומסביר לו שזה טקסט ילדותי וגרוע, ושעצם בחירתו בטקסטים כאלה משולה לאי לקיחת אחריות על יצירת הייפ (אביב מסביר לאט: "אתה אמן, אתה מכתיב אופנה"), הוא מסביר לו בעצם את מקומו בהיררכיה. אביב גפן הוא איש אליטות, וכשם שבסרט התיעודי המצוין "ערוצים של זעם" הוא השתמש בראפר הערבי תאמר נאפר, וכפה עליו את החוקים שלו (בסצינה מרהיבה שחושפת את ערוותו המתנשאת והגזענית של השמאל הישראלי הציוני), הוא מנסה – גם כאן – לכפות על קובי פרץ את החוקים שלו, חוקי הציונות האשכנזו-מפא"יניקית.

הבעיה היא שגפן חושב שהוא מודע לעצמו. שהוא בסך הכול עושה פארודיה על עצמו תוך שימוש בהרצת דאחקות על פרענקים, ששוב הוא מביא אותה בפרובוקציה, ושמחר הוא יחטוף – להנאתו, אגב – 15 שניות בגין התנשאות אשכנזית בשידור חי. אבל הנינוחות הזו, הדרך הטבעית שבה הוא מרשה לעצמו לצלצל לאנשים הביתה, לצחוק עליהם, להשפיל אותם, להראות להם מה נכון ומה לא נכון לעשות, מריחה כמעשה דודו טופז. כסוג של התחלקות על חלשים ונשיכת כתפיים בדרך לחיקו החם של טומי לפיד. לא שאני מקטרת, ההיפך, דווקא נורא צחקתי כשאיזו פרענקית ("קרן", כך נדמה לי) אמרה לאביב שהוא נראה כמו קוקסינל. גם אביב צחק. זה היה, לדעת שנינו, כנראה, רגע קומי (ושיהיה ברור שאני חצי סלוניקאית).
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by