בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
דוקאביב 2017 
"בקרוב כולם יעברו מקולנוע לטלוויזיה": ראיון עם סקיפ מקדונלד, עורך "שובר שורות" ו"באפי" 

"בקרוב כולם יעברו מקולנוע לטלוויזיה": ראיון עם סקיפ מקדונלד, עורך "שובר שורות" ו"באפי"

 
דוקאביב 2017 |
 

השבוע יגיע לפסטיבל הבינלאומי לסרטי סטודנטים העורך סקיפ מקדונלד אשר עבד על כמה מהסדרות הגדולות של ימינו • ראיון מיוחד לנענע10

 
 
 
 
 
 
 
 
 

כשחושבים על יצירות קולנועיות אל מול יצירות טלוויזיוניות, ההבדל הגדול ביותר שאפשר לדבר עליו הוא בנושא השליטה והקרדיט. בעוד האנשים ששולטים ומקבלים את רוב הקרדיט על יצירה קולנועית הם הבמאים, בטלוויזיה השליטה שייכת לכותבים.

 

עורכים, לעומת זאת, לא מקבלים מספיק קרדיט בשני התחומים- ולא ברור למה, שכן סרטים או סדרות עם עלילה בינונית יכולים להפוך למעולים בזכות עריכה טובה, אך לא יכולים להיות מוצלחים עם עריכה רעה, לא משנה כמה טוב יהיה הסיפור.

 

אחד העורכים הכי מוערכים בעשורים האחרונים על המסך הקטן הוא סקיפ מקדונלד, אשר ערך כמה מהסדרות הגדולות של הטלוויזיה המודרנית- ביניהן "באפי ציידת הערפדים", "שובר שורות" ו"פארגו".

 

סקיפ יגיע לישראל כאורח הכבוד של הפסטיבל הבינלאומי לסרטי סטודנטים שייפתח היום (א') וייקח חלק באירועי הפסטיבל, ביניהם הקרנה מיוחדת של פרקים נבחרים מ"באפי ציידת הערפדים" בעריכתו אשר יוקרנו בתדר ביום שלישי (20.06) ב-21:00.

 

 
באפי ציידת הערפדים
 באפי ציידת הערפדים   צילום: יח"צ 
 

הפרויקט הגדול הראשון שלקחת בו חלק היה "באפי ציידת הערפדים". איך היית מתאר את החוויה של לעבוד על הסדרה?
"זו הייתה חוויה נהדרת בשבילי, מדובר באחד הפרויקטים הרציניים הראשונים שלי כעורך ולמדתי המון בתכנית".

 

יש פרק מסוים שנהנית לערוך במיוחד?
"מאוד נהניתי לעבוד על "School Hard", הפרק בו הצגנו לראשונה את ספייק ודרוסילה".

 

עזבת את הסדרה אחרי 3 עונות, בשיא ההצלחה שלה. מה קרה?
"היו מחלוקות יצירתיות מסויימות".

 

 
 
ספייק ודרוסילה, "באפי ציידת הערפדים"
 ספייק ודרוסילה, "באפי ציידת הערפדים"   צילום: יח"צ 
 

לאחר שסיים לערוך את "באפי ציידת הערפדים", המשיך סקיפ לעבוד על סדרות שונות. ב-2008 נכנס לפרויקט הגדול הבא שלו, "שובר שורות" המופתית, הנחשבת לאחת מסדרות הטלוויזיה הגדולות ביותר אי פעם- הרבה בזכות העריכה המצוינת של סקיפ ושותפיו.

 

"שובר שורות" הפכה לאחת הסדרות המעוטרות והאהובות בהיסטוריה של הטלוויזיה עם זכיות רבות בפרסים שונים. אתה זכית באמי על עבודה העריכה שלך ב"פלינה". איך ההרגשה לזכות בפרס כל-כך יוקרתי?
"לזכות בפרס על מה שאני אוהב לעשות זה כבוד עצום והרגשה מדהימה. עם כל השעות הטלוויזיוניות שמופקות בכלל לקבל מועמדות ועוד לזכות בפרס זה סוריאליסטי לחלוטין".


איך העריכה שלך התפתחה עבור דמויות כמו וולטר ווייט שהשתנה כל-כך במהלך הסדרה?
"העריכה שלי התפתחה יחד עם הכתיבה והשחקנים ככל שהעונות התקדמו. וולט נותן כל-כך הרבה עם הבעות הפנים והמבטים שלו כך שהייתי יכול לתת לסצנות שלו לרוץ זמן רב יותר מבלי להקריב משהו מהסיפור. זה עזר לי להבין שההופעות של השחקנים עזרו לגבש את הסגנון שלי".

 

כיום אתה עורך את "סמוך על סול". היית אומר שיש שוני גדול מעבודת העריכה על "שובר שורות"?

"אני מרגיש בר מזל לעבוד עם אותו צוות כתיבה והפקה של "שובר שורות" כבר 10 שנים. סגנון הכתיבה של 2 התכניות דומה וזה עובר גם לעריכה".


האם אתה צופה בסרטים/סדרות כדי לקבל השראות לסצנות ספציפיות?
"אני לא שואב השראה מכלום כשאני עובד על סצנה. התסריט והשחקנים הם מה שמניע אותי. אני כן משתמש בסגנונות מדברים שראיתי לפני. כשאני צופה בסרט או בסדרה, אם אני רואה משהו מעניין אני אשמור את זה בראש ואשתמש בזה בתאריך מאוחר יותר".


יש סצנה שאהבת שלא נכנסה לאחת הסדרות שעבדת עליהן?
"הסצנה היחידה שאני יכול לחשוב עליה היא סצנה שהייתה אמורה להיכנס לפרקים המוקדמים של "שובר שורות" בה וולטר לימד בכיתת המדע והראה לסטודנטים איך מכינים מיונז. זו הייתה סצנה מאוד כיפית".


מבחינת עריכה, מה הסדרות האהובות עליך כיום?
"משחקי הכס, "מנהל לילה" ו"שקרים קטנים גדולים".


מי השחקן שהכי נהנית לערוך?
"עבדתי עם כל-כך הרבה שחקנים שקשה לבחור אחד. מאוד נהנתי לערוך את בריאן קרנסטון ובילי בוב ת'ורנטון".

 

 

 
שובר שורות
 שובר שורות   צילום: yes יחצ 
 

בשנים האחרונות הרבה קולנוענים גדולים עושים את המעבר למסך הקטן. מדיוויד פינצ'ר שעשה את "בית הקלפים", דרך פאולו סורנטינו שעשה את "האפיפיור הצעיר" ועד ז'אן מארק וואלה ("מועדון הלקוחות של דאלאס", "הולכת רחוק") שעובד כרגע על "חפצים חדים". מקדונלד חושב שהתופעה הזו רק תתרחב:

"עם איכות הטלוויזיה כיום מבחינת כתיבה, משחק, בימוי ועריכה אני מרגיש שכולם יעברו מקולנוע לטלוויזיה. יש עוד כל-כך הרבה מקום ופלטפורמות שבהם אפשר לספר סיפור. מפיק אחד אמר לי שאנחנו עושים למעשה 10 סרטים ולא 10 פרקים של סדרת טלוויזיה".


האם יש לך תכניות לנסות לערוך סרט קולנוע?
"אם הסרט הנכון יגיע אשקול זאת, אבל אני מרגיש שהיכולת לספר סיפור בטלוויזיה היא מדהימה ואני נהנה לקחת חלק בתור הזהב של הטלוויזיה".

 

 

 
סקיפ מקדונלד
 סקיפ מקדונלד   צילום: יח"צ 
 

פרויקט גדול נוסף שסקיפ ערך הוא סדרת המופת "פארגו", שנחשבת לשונה מאוד בנוף הטלוויזיוני.

 

בהשוואה לבאפי, אפשר לומר ש"פארגו" היא סדרה הרבה יותר איטית מבחינת קצב, אורך הסצנות והבניית המתח בפרקים ובעונה. מבחינת עריכה, איך היית ניגש לכל אחת מהסדרות? איזה מטרות העריכה שלך ניסתה להעביר בכל אחת מהסדרות?

"באפי ערוכה בקצב מהיר הרבה יותר ובגדול הפרקים של באפי היו סיפורים נפרדים. מטרת העריכה הייתה לספר סיפור בדרך יותר קונבנציונלית, להעביר את רוב הדיאלוגים דרך המצלמה ולראות איך כולם מגיבים למה שנאמר.עם פארגו העלילה נשזרה לאורך העונה בת 10 הפרקים. יכולתי לקחת את הזמן ולספר את הסיפור בקצב איטי יותר, ותוך כך הצופים יכלו לחבר דברים יחד ככל שהסיפור התפתח. היה באפשרותי לתת לסצנות לרוץ לכל אורכן ולראות את התהליך המחשבתי של הדמויות כשהן הקשיבו לדברי הדמויות האחרות. עם הסגנון הזה של פארגו אני מקווה שהצופים יכולים לחשוב בעצמם על מה קורה ולא ממש צריכים שיספרו להם מה מתרחש".

 

האם יצא לך לצפות בסרטים או סדרות ישראליות?

"אני מתבייש להגיד שלא, אך שמעתי דברים טובים על חלק מהסדרות. אני מכיר כמה שחקנים ישראלים ואני מאוד מתרשם מהם".

 


 
"פארגו"
 "פארגו"   צילום: יח"צ 
 

אירוע נוסף בו ינכח העורך הוא סדנת אמן אותה יעביר ביום שישי (23/06) בשעה 16:00.

 

סדנת האמן שלך בפסטיבל הסטודנטים צפויה למשוך הרבה עורכים צעירים שעושים את צעדיהם הראשונים בתחום. בתור עורך כל-כך מנוסה, מה העצה הראשונה שהיית נותן להם?
"נסו למצוא עבודה בעריכה, גם אם זה לא סוג התוכן שאתם רוצים לעבוד איתו. נסו ריאליטי, שעשועונים, טוק שואוז וכו'. עשו את הצעד הראשון לתוך התחום, ואחר כך יהיה קל יותר לעבור למה שאתם באמת רוצים לעבוד עליו".


בהמשך לשאלה הקודמת, אם סקיפ הצעיר היה בין אותם עורכים צעירים שיגיעו לסדנה שלך, מה הייתה העצה האחת שאתה חושב שהייתה מסייעת לו ביותר כשהוא עושה את צעדיו הראשונים בתחום, בהתחשב בידע שיש לך עכשיו?
"הישאר בקשר עם אנשים שאתה פוגש כשאתה מתקדם בקריירה. אתה לא יכול לדעת מי יוכל לעזור לך בהמשך".

 

 
סקיפ מקדונלד
 סקיפ מקדונלד   צילום: יח"צ 
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by