בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
 
חצי זיתים ירוקים, חצי פואנטה 
 
 
תמר גלזרמן

תמר גלזרמן מתחילה להיות מוטרדת מהקלות שבה "פיצריה קמיקזה" מבצע את האינטרפרטציה הקומקיסאית לטקסט הרזה של קרת

 
 
 
 
 
 
 
 
 
לא בכדי קיים כבר די.וי.די של סרטי סטודנטים המבוססים על סיפוריו של אתגר קרת. דומה כי חומריו פשוט נבראו לזה: קמצוץ רגישות, לוזריות גברית מהזן שצובט את הלבב, מעט חרמנות מבוישת וסיום נטול פאנץ' ליין ופאתוס, אך פואטי במידה. מאותן סיבות בדיוק, הסיפורים האלה מושלמים גם לקומיקס, זה מהזן הקצר והקולע שרוצה לומר משהו אך לא להתחייב, להיות רגיש אך לא רגשן. קרת יודע זאת, מאחוריו כבר שני ספרי קומיקס מצליחים במידה :"סמטאות הזעם" (גם הוא בשת"פ עם חנוכה), ו"לא באנו ליהנות", באיורה של רותו מודן.

לא כאן המקום לבחון את איכויותיו הסיפוריות של קרת לאורך פס היצירה שלו, הביקורת הזו היתה רלוונטית כשייצא "הקייטנה של קנלר". האיכות של "פיצריה קמיקזה" - האינטרפרטציה המצוירת של אסף חנוכה ל"קנלר" (שמגולל סיפור של בחור שמגיע לעולם הבא ומחפש את חברתו שהתאבדה) - לא נמדדת באמצעות בעיטה נוספת לכיוון השטאנציות של הסופר, אלא בבדיקת הסינתזה בינו לבין המאייר, אחד מאנשי המקצוע מעוררי הגאווה ביותר של ישראל (תשאלו ב"ניו יורק טיימס" ו"רולינג סטון").

והסינתזה עובדת מעולה. בזכות האיורים המקוריים וטורדי המנוחה של חנוכה, שמצליח, בגבולות המונוכרום הכסוף, לגוון בשלל סגנונות יצירתיים שמשתלבים היטב זה בזה; בזכות זמורה-ביתן, שהשקיעה בספר סכומים שמאפשרים לקומיקס להיות מודפס כמו שמגיע לו; וגם בזכות אתגר קרת, שסיפוריו, כאמור, כאילו נכתבו מלכתחילה לקומיקס והודפסו, בטעות, בעימוד של פרוזה.

למעשה, הסינתזה עובדת כל כך טוב עד שזה מתחיל להטריד. תדמיינו, סתם לשם הדגמה, עיבוד קומיקס לסופר אחר – דויד גרוסמן, נניח. עיבוד מצויר לגרוסמן היה חושף פנים שונות לחלוטין של היצירה, ואתגרו הגדול היה לקלף את שכבות הלשון ורובדי המלל לכדי מהות גראפית חדשה. אצל קרת זה לא קורה, פשוט משום שאין מה לקלוף. השפה הרזה, הקצרנית והמינורית של קרת לא מותירה פער מעניין בין האפקט של היצירה כפרוזה לבין האפקט שלה בפורמט קומיקס. זה נקרא בערך אותו הדבר, אותם שטיקים ואותה השפעה על הקורא, רק שהפעם זה בא עם ציורים.

למען האמת עדיף ככה. הסינכרוניזציה המופלאה בין המלל לויז'ואל לא ממש מצליחה לחדש משהו – יותר מכל אפשר לומר ששני הקצוות כושלים בלטעון זה את זה במשמעות חדשה ושבסופו של דבר מדובר כמעט בדיוק באותה גברת – אבל אסף חנוכה מספק לה יופי של אדרת.
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by