בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
ביקורת סרט 
האסתטיקה של השעמום: "הפיתוי" של סופיה קופולה הוא לא מה שקיווינו לו 

האסתטיקה של השעמום: "הפיתוי" של סופיה קופולה הוא לא מה שקיווינו לו

 
ביקורת סרט |
 

הסרט החדש של סופיה קופולה מציג זווית מעניינת לספרו של תומאס קולינן, אך הבחירה להתמקד בסגנון ולא בתסריט פוגעת בו קשות • זוהר צלח, ביקורת

 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
 

תעשיית הקולנוע (והבידור בכלל) מלאה בילדים שהלכו בעקבות הוריהם ופתחו בקריירה קולנועית - מייקל דגלאס הלך אחרי אבא קירק, ברנדון לי הלך בעקבות אבא ברוס (ולצערנו גם חייו הסתיימו בטרגדיה), ג'יידן הלך בעקבות אבא וויל ועוד.

 

אך מעטים האנשים שנאלצו להיכנס לנעליים כל-כך גדולות כמו אלו שסופיה קופולה הייתה צריכה להיכנס אליהן; שכן לא רק שהיא צריכה להתמודד עם היותה אישה בעולם הקולנוע הסקסיסטי, היא גם בתו של פרנסיס פורד קופולה, אחד הבמאים הכי גדולים בתולדות הקולנוע- שאחראי, בין השאר, על יצירות מופת כמו "הסנדק" ו"אפוקליפסה עכשיו".


סופיה עמדה במשימה בכבוד, ומהר מאוד ביססה את עצמו כיוצרת בזכות כשכבר בפיצ'ר השני שלה הצליחה לקטוף את פרס האוסקר על התסריט המקורי. מאז קופולה ממשיכה לעשות סרטים שזוכים להוקרה, כשהיום (חמישי) מגיע למסך סרטה החדש, "הפיתוי", אשר זיכה אותה בפרס הבימוי בפסטיבל קאן האחרון.

 

 

 
"הפיתוי"
 "הפיתוי"   צילום: באדיבות גלובוס מקס 
 
 

הסרט מתרחש בתקופת מלחמת האזרחים, בפנימייה לבנות המנוהלת ע"י גברת מרתה (ניקול קידמן, "האחרים", "מולין רוז'"). כשחייל פצוע מצבא הצפון (קולין פרל, "הלובסטר", "בלש אמיתי") מגיע לסף דלתן וזקוק לעזרה הוא לא מתקבל בברכה בפנימייה התומכת בצבא הדרום. בכל זאת, מהיותן נוצריות, הן מאמינות שהמעשה הנכון הוא לעזור לבחור, והן נשבעות להסגירו בהזדמנות הבאה שתהיה להן. עד אז, הן נועלות את החייל בחדר מבודד.

 

אלא שהנוכחות הגברית בבית מעוררת אצל הבנות, במיוחד אליסיה (אל פאנינג, "נשות המאה ה-20") ואדווינה (קירסטן דאנסט, "ספיידרמן") הבוגרות יותר, יצרים שגורמים לדמות הגברית ליצור מניפולציות שונות ומשונות ולמעשה לשחק באותן נשים וכמובן להימנע מהסגרה.

 

 
 
"הפיתוי"
 "הפיתוי"   צילום: באדיבות גלובוס מקס 
 

הסרט, שמבוסס על הרומן של תומאס קולינן, זכה לעיבוד קולנועי כבר בשנת 1971 בכיכובו של קלינט איסטווד; אך בניגוד לעיבוד הקולנועי הגדול ולספר שמציגים את הסיפור מנקודת המבט הגברית, הבמאית המוכשרת, שסרטיה דנים באופן קבוע במלחמת המינים ובעיקר על פרספקטיבה נשית, בוחרת כאן (בדומה לסרטיה הקודמים) להראות את הדברים מפרספקטיבה נשית- אלא שבניגוד לסרטיה הקודמים, זה מתפספס לחלוטין.


הסיבה שזה מתפספס היא שהניסיון של קופולה לייצר טקסט נשי מגיע על חשבון העלילה. התסריט שכתבה קופולה מזניח בצורה קשה את הסיפור, שמלבד בנייה איטית סובל ממבנה כושל ולא מספיק ברור. גם אפיון הדמויות לא עובד כלל ואנחנו מקבלים דמויות שטחיות שאף אחת מהן לא מצליחה לעורר רגש. התוצאה היא סרט נורא משעמם מבחינה סיפורית.

 

השחקנים עושים ככל שביכולתם להוציא את המקסימום מהתסריט הלוקה, אך מלבד ניקול קידמן שעושה עבודה מצוינת כהרגלה, רובם מספקים הופעה די פושרת.

 

 

 

 

 
"הפיתוי"
 "הפיתוי"   צילום: באדיבות גלובוס מקס 
 

הסרט זכה בפרס הבימוי בפסטיבל קאן וכשרואים אותו לא קשה להבין למה - העיצוב המרשים מאוד יחד עם הצילום הנהדר, עליו אחראי פיליפ לה סוורד ("שבע נשמות"), נותנים לסרט תחושה של סיפור מעשייה, וכן בשל היכולת המבריקה של קופולה ליצור סיטואציה עם קומפוזיציות קולנועיות אדירות שמוכיחות שוב איזה במאית גדולה היא.

 

הסוף של הסרט מרגיש מאוד סתמי וחסר כל מטען רגשי, ומוציא אותנו עם תחושה גדולה של החמצה.

 

 

 
"הפיתוי"
 "הפיתוי"   צילום: באדיבות גלובוס מקס 
 

בשורה התחתונה, קשה להגיד ש"הפיתוי" הוא סרט מוצלח. הוא סובל מבעיות קשות בתסריט, תצוגות משחק פושרות ובגדול בוחר בבימוי ובאמירה הכללית על חשבון הסיפור. זה לא בדיוק עובד.

 

2.5 כוכבים

 

"הפיתוי" - מה-07.09 בבתי הקולנוע

 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by