בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
סרטים וקולנוע 
להחרים את "פוקסטרוט"? השרה מירי רגב, פספסת בגדול 

להחרים את "פוקסטרוט"? השרה מירי רגב, פספסת בגדול

 
סרטים וקולנוע |
 

שרת התרבות רגב החליטה להכריז מלחמה על הסרט "פוקסטרוט" של שמוליק מעוז, בלי לצפות בו; אם היתה רואה, היתה מבינה שהוא עושה לישראל ולצה"ל שירות לא רע בכלל

 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
 

מירי רגב לא אוהבת את הסרט "פוקסטרוט", שזכה בסוף השבוע בפרס אריה הכסף בפסטיבל ונציה, אחד מפסטיבלי הקולנוע הגדולים והחשובים בעולם. לטענתה, לא יכול יכול להיות שהמדינה תממן סרט שחותר תחתיה ומציג את צה"ל כצבא של מטייחים.

 

אלא שרגב עצמה, כלל לא ראתה את הסרט ואת העמדה שלה ביססה על סמך חוות דעת של אחד מאנשיה. זהירות ספוילר: אותו סיקוונס ב"פוקסטרוט", שאותו תופס משרד התרבות כבעייתי, מתאר ערב במחסום מרוחק, שבו עובר רכב בו שני זוגות צעירים פלסטיניים. שרשרת טעויות ושיקול דעת לוקה גורם לאחד החיילים לירות על הרכב ולהרוג את הפלסטינים. מפקד הגזרה, בוחר לזכות את חיילי המחסום ומצהיר שלא ידווח על האירוע לאיש. את המכונית, שהיא העדות לאותו אירוע, קובר בולדוזר בתוך האדמה.

 

>> לכתבות נוספות בנושא

שמוליק מעוז: "לא ניצחתי את מירי רגב, כי לא נלחמתי בה"

הסרט "פוקסטרוט" זכה בפרס אריה הכסף בפסטיבל ונציה

"שמאלן מסריח": ליאור אשכנזי מספר על האש שספג

המועמדים לפרס אופיר: "געגוע" ו"פוקסטרוט" מובילים

 

אז נכון, כשקוראים את תיאור הסצנה (האם יכול להיות שמירי רגב הסתמכה על תיאור הסצנה בלבד?) אפשר אולי לנסות להבין מאיפה מגיעה עמדתה של השרה (וגם כאן, נכנסים כבר לדיון על חופש הביטוי, אך זהו נושא אחר) אבל לפני שלנסות להבין את הסצנה נתחיל בעובדות, אותן רגב מסלפת.

 

 

העובדה הראשונה היא שגם בצה"ל, כמו בכל צבא אחר, הורגים, לעיתים ללא סיבה נראית לעין. נכון, מדובר על היוצא מהכלל שלא מעיד על הכלל אבל האם יכול שהשרה רגב לא שמעה על מאיר הר ציון? או על הטבח בסברה ושתילה (לא מדובר ברצח, אבל בשותפות לרצח)? אולי מדובר במקרים מאוד חריגים, אבל הם קיימים.

 

בנוסף, בכל פוסט ופוסט נגד הסרט או הודעה שהוציאה, ציינה שוב ושוב מירי רגב שמדובר בסצנת הסיום של הסרט וזה פשוט לא נכון. אותה סצנה מגיע באמצע הסרט. רגב עצמה, כאמור, לא ראתה את הסרט אך הטעות החוזרת ונשאלת מעלה שאלה חשובה: האם אותו אדם שנתן לה חוות דעת על הסרט, פשוט לא סיים לצפות בו? או שמדובר בטעות שחוזרת על עצמה עשרות פעמים? כולי תקווה שמדובר פשוט בטעות, אך אם מישהו במשרד התרבות לא טרח אפילו לראות את הסרט עד סופו, הרי שאין לו כל זכות להביע דעה על הסרט - שכן גם שרת התרבות מבינה, ובטח אנשיה הקולנוע במשרדה, שסרט הוא יצירה שלמה שיש לשפוט אותה כמכלול.


כמכלול, "פוקסטרוט" הוא סרט שהמוטיב העיקרי שלו (לפחות להבנתי) הוא מוטיב הקורבן. השם של הסרט הוא שמו של ריקוד שבסופו, תמיד חוזרים לאותה נקודה והוא למעשה לכך שהחברה הישראלית יכולה לזוז קצת ימינה, קצת שמאלה וגם קצת קדימה, היא בסופו של דבר תחזור תמיד לאותה עמדה - עמדת הקורבן.

 

 
מתוך הסרט "פוקסטרוט"
 מתוך הסרט "פוקסטרוט"   צילום: יח"צ 
 
 

וכן, גם הסצנה המדוברת מתארת את החיילים כקורבן, של הסיטואציה עצמה. שמוליק מעוז יוצר בסצנה בשלמות סיטואציה מסובכת ומדויקת, שגם כאשר רואים את התוצאות ההרסניות שלה, קשה לבוא באשמה לאותו חייל יורה. ברמה מסוימת, אפשר לומר שמעוז בכלל מחזק את הנרטיב של צה"ל כצבא מגן: הוא יורה ברכב רק כשהוא מרגיש מאוים (גם אם בטעות), ולאחר מכן הצבא, בין אם זה מוצדק או לא, מגן על חייליו.

 

>> לביקורות סרטים נוספות

"הפיתוי" של סופיה קופולה: בימוי מרשים, סרט משעמם

בובה של לילה: "אנאבל 2" מספק את הסחורה

לוגאן לאקי: סרט מהנה, אבל נשכח

 

אך מה שיותר מעצבן מכך שרגב לא ראתה את הסרט (וכן גברתי השרה, את לא חייבת לראות כל סרט או הצגה, אבל כדאי שתראי סרט שאת תוקפת כל כך הרבה) הוא הצביעות. רגב טוענת שצה"ל לא צבא של מטייחים אך בעצמה טענה, במקרה אלאור אזריה, שהדברים צריכים להיפתר בגבולות הצבא. רגב, עם ניסיון צבאי עשיר, יודעת טוב מאוד כמו כולם שאם לא המצלמות שהיו שם, אזריה היה מקבל עונש קל, ויש סיכוי שהסיפור אף היה מטויח לחלוטין. מוזר שהשרה שכל כך רצתה לראות את המקרה מטויח, טוענת שאין בצבא מקרים כאלה.

 

אך יותר מהכל נדמה שהבעיה של מירי רגב היא לא רק "פוקסטרוט" אלא ההבנה של חשיבותו של קולנוע ביקורתי. בעיה שקיימת בממשלה לאורך ההיסטוריה, ללא קשר לימין או שמאל. לפני שהיא מאיימת לשלול תקציב או לגנוז סרט כזה או אחר, כדאי שהשרה תבדוק קצת את ההיסטוריה ושתבין שכוחם של סרטים גדול יותר מכוחה שלה, או של כל שרה וממשלה אחרת. "סלאח שבתי" הצליח לעבור את המכשולים וזכה להפצה והכרה עולמית וכיום, 53 שנים אחרי יציאתו, נחשב לאבן דרך בקולנוע הישראלית, ו"ואלס עם באשיר", אולי הסרט הכי תקיף וביקורתי שיצא מכאן, נחשב בעיני רבים לאחד הסרטים הגדולים של שנות האלפיים.

 

גם "פוקסטרוט", שצפוי לזכות גם בפרס אופיר לסרט הטוב ביותר ולהיות הנציג הישראלי לאוסקר, יישאר כאן הרבה אחרי רגב שבכל הציוצים והפוסטים שלה שכחה לציון את העובדה החשובה ביותר על "פוקסטרוט" - מדובר בסרט אדיר של יוצר אדיר.

 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by