בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
 
דפוק ת'ראש, זקוף ת'אוזן 
 
 
אסף אביר

אסף אביר התמסר ב"עם הראש בקיר" לניכור ולבדידות של זוג אוהבים אבודים, טורקיים בגרמניה, זרים מבית וגולים מלב

 
 
 
 
 
 
 
 
 
ברגע המותח ביותר בסרט "עם הראש בקיר" פונה קהיט, גיבור הסרט, למנהלת מלון יוקרתי באיסטנבול, ומבקש ממנה לגלות לו היכן נמצאת אהובתו. הקהל במתח, שכן לא ידוע היכן סיבל האהובה, ואם היא חיה או מתה. אבל המתח העלילתי מתגמד מול תחושה חזקה אחרת שממלאת באותו רגע את המסך – תחושת זרות מעיקה, כאילו שום דבר איננו במקומו.

המילים שאומר קהיט זרות לפיו. אלו המשפטים השלמים הראשונים באנגלית שנאמרים בסרט, ועל רקע שתי השפות המדוברות בו – גרמנית וטורקית – דווקא היא נשמעת כשפה זרה ומרוחקת; חדר האוכל הריק והמואר של המלון נראה מנוכר לעלילת הסרט, שמתגוללת במטונפים שבמועדוני המבורג ובדירת החדר של קהיט, אחד המקומות המטונפים בעולם; ויותר מכל, הדבר שאותו מבצע קהיט זר ומוזר: באמצעות המילים, הוא מנסה להתאחד עם אהובתו ולהעניק משמעות לחייו, בתוך סרט על זרות וחוסר היכולת לתקשר, להתקיים, או לחוות את החיים בדרך אחרת מלבד ההתפוררות.

שני גיבורי הסרט "עם הראש בקיר", קהיט וסיבל, הם גרמנים ממוצא טורקי שאינם בריאים בנפשם. הם נפגשים בבית חולים פסיכיאטרי לאחר שכל אחד מהם ניסה להתאבד. למרות שהתאבדותם הפיזית נכשלה, נראה שמכל בחינה אחרת לא נותרה בהם טיפת חיים ושניהם מסתובבים בעולם ריקים מתשוקות, תקוות או אפילו פחדים. רצונותיה של סיבל מתמצים בלשכב עם כמה שיותר גברים זרים. לקהיט אין רצונות, מלבד להיות שיכור ומסומם ולקבל מכות עד זוב דם בבארים של המבורג. הם מתחתנים בנישואים פיקטיביים, חסרי קרבה, מגע, או איזשהו רצון להכיר זה את זו. סיבל יוזמת את הנישואים, במטרה להציג למשפחתה המסורתית "אליבי" של אשה נשואה, ולשקוע במעגל הנימפומניה ללא חשש. בתמורה לאליבי, היא מבטיחה לנקות את דיר החזירים שקהיט גר בו. לקהיט, מצידו, לא אכפת.

בעודם חולקים את אותה הדירה, כשכל אחד מהם הוא רק פרט שולי ברקע חייה החלולים של רעותו, מתחיל קהיט לקנא לסיבל חובבת השיגולים, ולבסוף מתאהב בה. אותה תשוקה ממשית ראשונה גורמת לו להתחיל להשתנות, ולסרט לקבל את האווירה המתוקה של קומדיה רומנטית, גם אם קודרת ומדממת מעט. אך עולמם של קהיט וסיבל הוא טראגי, והשינוי מגיע מעט מדי ומאוחר מדי. אופיו הנאלח, שעד רגע ההתאהבות היה הקיר שהגן עליו מהעולם, הופך להיות הקיר שחוצץ בינו לבין החיים שאותם גילה לפתע, והמכשולים מתחילים להיערם.

בפרץ קנאה, קהיט הורג את אחד ממאהביה החד-פעמיים של סיבל. בעוד הוא נכנס לכלא, סיבל נמלטת ממשפחתה, המבקשת לרצוח אותה כדת וכדין. היא מגיעה לטורקיה, ושם הולכת והופכת לגרסה נשית של קהיט. היא מאמצת את אורח חייו ואת כשרונו היחיד, שהוא היכולת למות לאט ובייסורים. אלו מצטרפים ליצר ההתאבדות המפותח דיו שלה, ושולחים אותה לתהומות מפחידים בסמטאות האפלות של איסטנבול. כשקהיט משתחרר מהכלא, הוא מגלה שכדי לאתר את אהובתו עליו לגלות תושיה ותעוזה שלא היו בו מעולם, ושדמויות מסוגו לא מצליחות, בדרך כלל, לגייס מספיק מהן כשהן פועלות מחוץ להוליווד.

וכך רואה הצופה, לתסכולו, שני בני אדם משכנעים ושובי לב, שלא מצליחים להתקיים, לעשות, או להיות משהו משמעותי. כשהסרט זכה בפרס דב הזהב בפסטיבל ברלין האחרון, היללו השופטים את היחס המעמיק שהעניק לחייהם של המהגרים הטורקים בגרמניה. אולם כל תל-אביבי שיראה את הסרט יחוש הזדהות שלא משתמעת לשני פנים: היחס לא מעמיק דווקא לקהילה כלשהי. החפירה של הסרט היא אל עומקן של הזרות והבדידות, שרחובות הכרך מעצימים אותה כמו תיבת תהודה גדולה ואפלה.

זהו סרט על אנשים חסומים, הכלואים בתוך מגרעותיהם ובעולם הקשה וחורש הרע שבו הם מוקפים. וקסמו של הסרט המדכא הזה הוא האופן שבו הוא אורז את הבנאליות של הכישלון הטוטאלי, ואת הקושי למצוא טעם לחיים ולטעום אותו, בתוך סיפור אהבה משכנע, צבעוני, מדמם ומגרה.
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by