בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
 
א ביסעלע קולטורה – מדור אמנות 
 
 
טלי שמיר

טלי שמיר מסבירה פניה לגולש סמי ומציגה את ארועי האמנות של השבוע: בן אצולה סנגלי שתעד חיים של קהילה שאיננה, רמברנדט במוזיאון תל אביב, ועוד

 
 
 
 
 
 
 
 
 
"עוד פעם הבאתם את האהבלה הזו לכתוב על אמנות? העיפו אותה מוואלה ומאנרג`י, אז אתם הופכים להיות המקלט לבורות ולפיגור שלה? חרפה" (סמי, גולש נאמן ומומחה לאמנות בתגובה ל'א ביסעלע קולטורה' של השבוע שעבר)

ובכן, יש משהו בדבריו של סמי, קרוב לוודאי שכותבת מדור זה הינה אהבלה במידה לא מבוטלת. אפשר אף להגדיל ולומר שנקודת המוצא של 'א ביסעלע קולטורה' היא אהבלות, או בורות. הכוונה היא שעל אמנות יש להתענג, אמנות חזותית נועדה כדי שיתבוננו בה, ולפעמים כדאי להמעיט בפרשנויות, תאוריות, הטפות ושאר בלבולי מוח. מטרת המדור היא בסך הכל לסמן ארועים מעניינים בסצינת האמנות המקומית, לפעמים גם העולמית, להמליץ על תערוכות, ובעיקר – להראות.
 

דיוף עזיז, "טארו", גלריה מינורית, סמטא אלמונית 3, תל אביב

דיוף עזיז "טארו"
 דיוף עזיז "טארו"   
אתמול נפתחה ב"גלריה מינורית" שב"סלון מזל" תערוכה של הצלם דיוף עזיז. עזיז הוא אזרח ישראלי ממוצא סנגלי, בן למשפחת אצולה שברח מהשבט שלו, טייל בעולם והחליט להשתקע בישראל. במשך שנים היה דיוף צלם האירועים של הקהילה האפריקאית בישראל, הוא תעד את חייהם של אנשים שגרו כאן עשור ויותר, וזכו לכינוי "עובדים זרים". ילדי הקהילה גדלו כאזרחים ישראלים לכל דבר, הם למדו בבתי הספר וחלקם אף הגדילו לעשות וביקשו לשרת בצבא. בשנתיים האחרונות גורשו כולם. עזיז, שנשוי לישראלית, הוא בין האפריקאים הבודדים שעוד נשארו פה.
 

רמברנדט: 100 תצריבים מקוריים, מוזיאון תל אביב, החל מיום ראשון

רמברנט, דיוקן עצמי בפה פעור, 1630
 רמברנט, דיוקן עצמי בפה פעור, 1630   
עוד סיפור מהחיים : שתי נשותיו ובנו של רמברנדט מתו בגיל צעיר, הוא עצמו פשט את הרגל ומת בחוסר כל, עזוב ונשכח. גדול הציירים ההולנדים של המאה ה17 הקדים במידה רבה את האקספרסיוניזם ומוערך בזכות העומק הפסיכולוגי של ציוריו. ציורי השמן שלו מרהיבים, אבל אנחנו , כרגיל, מקבלים רק את השאריות. במוזיאון תל אביב תיפתח ביום ראשון תערוכה של מאה תצריבים מקוריים שלו, שזה אומר הדפסים שהודפסו על ידי האמן עצמו על נייר מקורי, בניגוד לכאלה שהודפסו אולי על ידי מישהו אחר. למי איכפת. כל הסימנים מובילים להנחה שלא מדובר בתערוכה מרגשת במיוחד. אותי באופן אישי מעניינים הרבה יותר צילומיו של דיוף עזיז, שאולי לא מתהדר בפרסטיג' מסוג "גדול ה..." (אולי גדול הצלמים הסנגלים בישראל?) אבל מחובר הרבה יותר לכאן והעכשיו.
 
 

הנרי קרטייה ברסון

הנרי קרטייה ברסון
 הנרי קרטייה ברסון   
כן, מדובר ללא ספק בעוד אחד עם גדול. הפעם אחד מגדולי הצלמים של המאה העשרים, שנפטר השבוע, בגיל 95. נאמר עליו ש"היה לצילום מה שמיכאלנג'לו היה לפיסול ומה שרמברנט היה לציור". קרטייה למד סוריאליזם, חי באפריקה כצייד במשך שנה וכשחזר קנה מצלמה. הוא התפרסם בעיקר בזכות תצלומי הרחוב שלו, נחשב לגאון בתחום צילום העיתונות, טבע את המושג "הרגע המכריע", ויחד עם רוברט קאפה ודייוויד סימור, הקים ב-1947 את סוכנות הצילום החשובה "מגנום". במשך הקריירה שלו הוא תעד את לידת הקומוניזם הסיני, רצח גנדי ואת מלחמת האזרחים בספרד. ז'אן פול סארטר, הנרי מאטיס, אידית פיאף ועוד רבים וטובים דיגמנו לצלילי המצלמה שלו. גם במוזיאון תל אביב אפשר עדיין לתפוס כמה צילומים שלו, בתערוכה על מרילין מונרו.
 

בקטנה, עוד שני אירועים:

שחר, רועי ומאיר, חברי "הסוכנות"
 שחר, רועי ומאיר, חברי "הסוכנות"   
ביום שבת תיפתח בגלריה הקיבוץ תערוכה החושפת את פעילויותיה של "הסוכנות"– שלישיית אמנים שעבדה במשך השנה על קמפיין לקידום לא מצליחנים באמצעות דמויות קומיקס גרוטסקיות. והחל מ17:00 באותו יום (שבת) יתקיים אירוע הסגירה של "עושים שכונה" בסלונה לאונג' בר (תרצה 17) במהלכו יימכרו העבודות של האמנים המציגים במחירים ידידותיים של 30$-200$.
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by