בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
 
גם לסבית, גם מכשפה 
 
 
רותם ברוכין

לכבוד פתיחת פסטיבל "אייקון", מזכירה רותם ברוכין כי "באפי" היא גם הסדרה הראשונה שהכניסה סקס לסבי לפריים טיים

 
 
 
 
 
 
 
 
 
"באפי, קוטלת הערפדים" היא סדרת פנטסיה משובחת שרצה על המסכים בארה"ב שבע שנים (בארץ היא נמצאת כיום בעונתה השביעית). היא התברכה בקהל חובבים נאמן, זכתה ללא מעט שבחים מהמבקרים, והוכיחה את עצמה מספיק כדי להמשיך את השושלת בסדרה-בת, "אנג'ל". החובבים בארץ ובעולם יודעים לספר היטב על הפנטסיה בבאפי, שמהווה כלי להתמודדות עם שאלות פילוסופיות, אתיות, פסיכולוגיות ותיאולוגיות. אך לא תמיד זוכרים כי מאז עונתה הרביעית, היתה באפי מוקד למשיכה ועניין לקהילה רחבה אחרת – הקהילה הגאה.

באפי סאמרס היא קוטלת ערפדים, נערה יחידה בכל העולם שיעודה להשמיד את הערפדים יצורי האופל. לצורך משימה זו נתברכה בכוח פיזי ושאר יכולות נסתרות, כולל היכולת לבעוט בערפדים כשלמותניה מיני צמוד וכשלרגליה נעלי עקב, ובעיקר לקלוח הערות שנונות לכל עבר כמו ממטרה. אבל אל תתנו לחזות הקלילה-למראה להטעות אתכם; מאחורי הנערה הבלונדינית הנמוכה, היצורים עם הפרצופים המעוותים, "באפי, קוטלת הערפדים" של ג'וס ווידון היא תערובת מופלאה של פנטסיה-דרמטית, דרמה-פנטסטית, קומדיה, טרגדיה, אקשן. "באפי" לא חששה להתמודד עם נושאים קשים, לשחוט פרות קדושות ולקרוא תיגר על הכללים הבלתי כתובים של הפריים טיים, למורת רוחם של קבוצות הורים שונות, שהגדירו אותה לעיתים קרובות כסדרה הכי פחות חינוכית בטלויזיה.

אחד מאותם נושאים שזכו לטיפול מקיף ונטול קלישאות בסדרה הם ההומוסקסואלים והלסביות, כאשר אחת מהסייד-קיקיות החביבות של באפי, ווילו רוזנברג, גילתה לאחר ארבע עונות של התאהבויות בגברים (ואף זוגיות ארוכה עם אוז, איש-זאב וגיטריסט לעת מצוא), שהיא לסבית. ההכרה באה לה בעזרת טארה, נערה ביישנית שאיתה התאמנה ווילו בכשפים וניחמה את עצמה בחברתה לאחר עזיבתו של אוז. לכאורה, לא נראה היה שיש ביניהן משהו מלבד ידידות תמימה של זוג סטודנטיות הנאלצות לפתח את לימודיהן לכיוונים לא-שגרתיים עקב אחוז התמותה הגבוה בסאנידייל.

אך עם הזמן, למרות ביישנותה של טארה וחוסר הניסיון של ווילו, התפתחה בין השתיים מערכת יחסים של קירבה עמוקה, והתמונה שהתבהרה מתוך הפאזל היתה כזו שאפילו התמימים ביותר לא יכלו להתעלם ממנה. בין אם היה מדובר בכישוף אינטימי במיוחד שביצעו השתיים, בהצהרתה הפשוטה של טארה אל ווילו "אני שלך," או באימוץ חתולה משותפת העונה לשם מיס קיטי פנטסטיקו, טיבם של היחסים בין השתיים הפך ברור מאוד, והחובבים העבירו זמן ארוך בתהיות ותיאוריות על האופן בו תיחשף אותה זוגיות.

ווילו, מגוננת על העולם שמצאה ועל קשר שחששה לרדת לעומקו, לא מיהרה להכיר את טארה לחבריה, באפי וזאנדר. אך לקראת סופה של העונה הרביעית, כאשר אוז, אהובה שנטש אותה בגלל שלא היה מסוגל לשלוט בזאב שבו, שב אל ווילו, היה על המכשפה הצעירה לבחור.

ווילו בחרה בטארה. סצינת יציאתה מהארון מול באפי, חברתה הטובה ביותר, היתה משעשעת – איש בקהל לא ציפה לראות את באפי נופלת על כתפיה של חברתה כשהיא אומרת לה שתמיד תאהב אותה – המודל הקבוע של יציאה מהארון בקיטש האמריקאי. לקוטלת הערפדים היה מסובך למדי לקבל את השינוי שעבר על חברתה, וגם יתר מעגל חבריהן לא התמודד עם הזוגיות החדשה בהצלחה יתרה – אך בסופו של דבר, הם קיבלו את ידידתם כפי שהיא, וטארה הפכה לחלק מחוג חבריה של באפי (ה"סקובי-גנג", כפי שהחובבים מכנים אותם). בשנה שלאחר מכן, עברו ווילו והיא לגור ביחד, וחלקו במשך השנים הבאות זוגיות שנחשבה בעיני רבים מהחובבים ליציבה ביותר בסדרה (לא ברור אם התואר מחמיא לווילו וטארה, עם זאת – מערכות יחסים מעולם לא החזיקו זמן רב בסאנידייל...).

החובבים ההומו-לסבים אימצו בזרועות פתוחות את מה שנתפס כאחת ממערכות היחסים הלסביות היחידות על מסך הטלויזיה שהוצגה כזוגיות בריאה, חמה ואוהבת – לא שונה מכל זוגיות סטרייטית טובה, ושונה מאוד מהסטריאוטיפ שהולבש כמעט בקביעות על לסביות, במסך הקטן או הגדול.

לסביות בדיוניות סבלו לעיתים קרובות מאפליה, והוצגו לרוב על פי מודל שכלל לסבית-נשית (בדרך כלל סטרייטית בעברה) ולסבית-גברית שמשכה אותה מהעולם ה"נורמלי" אל "עולם הגאווה המעוות". בסופו של דבר, היתה הזוגיות נפסקת, ואחת מהשתיים (לרוב הלסבית ש"אין לה תקנה", כלומר, זו שבטוחה יותר בזהותה המינית כלסבית), היתה מוצאת את גורלה הטרגי באופן כזה או אחר – משתגעת או נאסרת, מתאשפזת או נרצחת, כ"עונש" על לסביותה. בת זוגה הנורמאלית, לעומתה, היתה חוזרת לחיק המשפחה הסטרייטית, הקונבציונלית, נישאת לגבר והופכת אם לילדים. ייצוג שלילי כזה של לסביות ניתן למצוא גם בסרטים מודרניים יחסית כמו "ג'יה" ו"אבודות והוזות". סרטים אחרים, דוגמת "אינסטינקט בסיסי" ו"יצורים שמימיים" הציגו את הלסבית כרוצחת, ואילו דווקא בסרטים בהם הלסבית היא דמות חיובית ("עגבניות ירוקות מטוגנות"), הוסוותה מערכת היחסים היטב כדי להניח אותה בדיוק על הקו הדק של חמת הספק.

באפי שינתה את המודל הזה. למרות שווילו היתה מאוהבת בגבר בעברה, היא חזרה והדגישה בהזדמנויות שונות שמצאה את זהותה המינית כלסבית. גם בסופה של העונה השישית, כשנסיבות טרגיות פקדו את הזוג, לא השתנתה ווילו ונותרה אישה חזקה, חכמה, אהובה על ידי כל חבריה, נשית, נאה – ולסבית.

אך "באפי, קוטלת הערפדים" אינה נחשבת לפורצת דרך בתחום הגאווה רק בזכות מערכת היחסים שהציגה, אלא גם בזכות תעוזה יוצאת דופן – באפי היא הסדרה הראשונה ששידרה על המסך הקטן סצנת מין לסבית (אמנם בגבולות הטעם הטוב ותוך הסתרה של החלקים הנחוצים, בכל זאת אמריקה...) ויש הטוענים שסללה את הדרך לסדרות כמו "ישנן בנות". "באפי" התמודדה עם נושא הלסביות כפי שהתמודדה בשבעת עונותיה עם כל נושא: ללא אפליה, ללא דעות קדומות, ללא צדקנות – וחשוב מכל, בצורה מעניינת.

בפסטיבל אייקון הקרוב, שיתקיים בחול המועד סוכות בסינמטק תל אביב, יוקרנו פרקים מהסדרה "באפי קוטלת הערפדים", פרקים שילוו בהרצאות שיעבירו אנשי קהילת החובבים הישראלית, ומנהלי ארגון החובבים "שגרירות סאנידייל בישראל" (אשר קיים לא מזמן את "המסיבאפי"). זוהי עוד הזדמנות להיווכח בגדולתה של הסדרה, לצפות בפרקים נבחרים ולדון בה עם חובבים – ובעיקר, לא להניח לה להישכח.

"אנחנו אהובות. אהובות מהסוג הלסבי הזה," הגדירה ווילו את עצמה ואת טארה באומץ כשנשאלה על מערכת היחסים ביניהן ע"י בריטי קריר שהגיע לחקור את חבריה של באפי, באמצע העונה החמישית. "התכוונתי מערכת היחסים ביניכן לבין הקוטלת," ענה הבריטי בנוקשות והביך את השתיים. המסר, עם זאת, עומד איתן – ווילו וטארה הוכיחו שזוגיות לסבית טלויזיונית יכולה בהחלט להוות מודל לחיקוי לכולנו. אנחנו גאים בווילו וטארה.


לאתר פסטיבל אייקון
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by