בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
 
אמן על האש – מאחורי כל סערה איומה מסתתר גבר בעניבה 
 
 
איתן בוגנים

הצצה אל חייו ופועלו של האמן גלעד רטמן: סאונה עם ילדות בנות 14 שמאכילות ציפורים, ארוחות פאר, וטבע קדמון וחסר מעצורים

 
 
 
 
 
 
 
 
 
פתיתי קלקר צפים על דיו, 2004
 פתיתי קלקר צפים על דיו, 2004   
את האומנות שלך אתה עושה בכדי?
"פשוט, לרגש ולעורר מחשבה".

.
 
גלעד מאחורי הקלעים הקלעים של עבודת הוידאו "או שתחזיר לי אותה או שתיקח גם אותי", 2004.
 גלעד מאחורי הקלעים הקלעים של עבודת הוידאו "או שתחזיר לי אותה או שתיקח גם אותי", 2004.   
גלעד רטמן, יליד העיר בחיפה, שנת 75, חי ופועל בתל אביב. פסל ואמן וידאו, מורה בבצלאל, הציג במבחר תערוכות בארץ ובעולם. עבודותיו המוקפדות והמרגשות נוגעות ביחסים הדרמטיים בין הטבע לאדם, בהקרבה וחמלה אינסופית.

בתערוכה החדשה ובכלל בעבודות שלך יש לטבע או לדימוי של הטבע תפקיד ראשי.
"המשיכה שלי לטבע כאיזה מין כוח שאין לעמוד בפניו משמשת לי כרקע למלודרמה אנושית. הטבע צריך להתגייס כדי לחשוף את הרגעים הסופר דרמטיים – בשעה של סערה איומה, של קטסטרופה, האנושיות נמתחת לקצה שלה. באמנות הטבע מתגייס לאחר שבוית ורוסן והפך לדימוי, לאובייקט, לרגע שהונצח לאחר הסערה. האימה והדרמה יוצאת מתוך חפצים, אובייקטים, מתוך סביבה שמתקפלת לאובייקט".
 
דמויות משעווה, 2004
 דמויות משעווה, 2004   
לכאורה נדמה שיש ניגוד קיצוני בין האקראיות והכאוס בטבע לנוכחות המוקפדת שלו באמנות שלך.
"הטבע שלי הוא קדמון ופראי, כזה שמתרחש בביצות, בפרצי גלקסיה, ובסרטים הוא תמיד נפגש עם דמות גברית מפוכחת ומכופתרת בחולצה עם צווארון. המפגש של הפראי עם המבוית שבו הוא בלתי אפשרי אבל מה שמעניין אותי בסופו של דבר זוהי האנושיות והחמלה שעולה מהחיכוך הזה; אותו גורל משותף שלכד אותם יחד יוצר טוב לב והקרבה".
 
 
מתוך "או שתחזיר לי אותה או שתיקח גם אותי", ‏2004.
 מתוך "או שתחזיר לי אותה או שתיקח גם אותי", ‏2004.   
אבל האם המפגש הבלתי אפשרי הזה קיים בתנאים אחרים, בתוך התרבות?
"כן. הוזמנו, לפני זמן מה, אני ושניים מחברי, לפסטיבל וידאו ארט בסין מבלי שיהיה לנו שמץ של מושג מה הולך להיות שם. כשהגענו מיד הבנו שזה לא הולך להיות פסטיבל במסורת הרגילה – הקרנות בסינמטק, גלריות וכולה. האוצר של האירוע נדד ברחבי סין והקרין את הסרטים בכל מקום שהיה יכול, ואנחנו חיינו רוב הזמן חיי שחיתות מטורפת – ארוחות יקרות, סאונות, אנשים עשירים מאוד ומכל הבא ליד. מעל, עמד האלוהים של כל זה – מיסטר Shi – מולטימיליונר אמיתי ואף יותר מזה. פמלייתו הייתה נכנעת לחלוטין ללוח הזמנים שלו – אף אחד לא היה מעיז לקום לפניו. ואם הזזת את המרפק מיד היו מכסים אותך, הרמת קימעה את הראש ומיד הייתה צצה כרית מתחתיו. ככה מצאנו את עצמנו בתוך סאונה עם ילדות בנות 14 שלובשות בגדי הוואי ומאכילות ציפורים נדירות בתוך כלובי זהב".
 
עולם כזה מזמין סוג אחר של הסתכלות, עיניים אחרות?
"המציאות שנגלתה הייתה מפחידה מאוד – נדמה שהגנוס השורשי של העם הסיני לאחר התפוררות הקומוניזם נחשף ונגלה ככניעה בלתי מתפשרת למשחק של מעמדות – אדונים ומשרתים. אי היכולת של סין לסנתז כוח, כלומר, לאמץ את הקפיטליזם המערבי ללא שום בסיס מחשבתי של חופש אישי, יצרה מפלצת. מבחינה ויזואלית הכוחניות הזו היא מופרזת ומלודרמטית בדומה למלון הרוקוקו המפואר שמיסטר Shi עיצב בעצמו. הכוחות שפועלים שם מייצרים סוג של אסתטיקה מסוימת שעדיין מהדהדת בראשי ובתערוכה הנוכחית. את העבודות החדשות דמיינתי שאני עושה למיסטר שי, כמובן שבדרך הן כבר רצו להגיד יותר".

*גלעד רטמן מציג את "או שתחזיר לי אותה או שתיקח גם אותי" בסדנאות האמנים בתל אביב עד ה-13.11.04
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by