בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
 
בלש זה לא מטופש 
 
 מתוך עטיפת הספר   
 
אפרת אסקירה

אפרת אסקירה חושבת שב"קילומטר ויומיים לפני השקיעה" מצליח שמעון אדף ליצור רומן בלשי ישראלי מקורי, ואף הרבה יותר מזה

 
 
 
 
 
 
 
 
 
הקהל קורא הספרות נחלק לשניים במפגש עם ספרות בלש: החלק המאמין שספר בלשי ביד זה שתי נקודות IQ בפח; והחלק האחר, שיודע שאפשר אחרת. מופרך להסביר לָלא משוכנעים - שהרי הדבר בהכרח ייקרא כהצטדקות חסרת ביטחון; עבור אלה כל שאפשר הוא רק להפטיר, החמצתם הרבה, תחמיצו גם את זה. "קילומטר ויומיים לפני השקיעה" הוא הרומן הבלשי וספר הפרוזה הראשון של שמעון אדף, בו לבד מהתיאורים הליריים והמנסרים ביותר של הנוף הפיזי והחברתי של תל אביב והפריפריה, נפגוש את אליש בן זקן, בלש ספרותי תל אביבי, הארד בוילד בהתלמדות, שעד סוף סיפור חניכתו יוכיח שקשה ממנו לא ידעה תל אביב.

אליש היה סטודנט לפילוסופיה והתפכח, אחר כך הפך לעיתונאי רוק, שבזמנו הצליח למפות עליה ושקיעה ברוק הישראלי. עם הספר שכתב על הנושא וקיטונות האיבה שגרר מצד הרוקיסטים שלא ידעו את סופם, אליש סגר גם את פרק זה בחייו ופנה והיה לחוקר פרטי מתוך אמונה רומנטית (שבוודאי יכחיש כל עוד אוויר בו), שכאן יוכל לבסוף למצא את מקומו כצופה שלא נדרש לעשייה. כאן יוכל ללא הפרעה לחפש את המבנים הקטנים והגדולים המרכיבים את האמת, להקדיש זמן ומשקל לתיאוריות הקונספירציה הפרנואידיות שינהג לפיהן בעולם הצרכני וחסר האל שבו הכריח את עצמו לחיות. העולם בו מן הידועות היא שהחלב המוקצף בקפה הוא הסיבה האמיתית לחור באוזון, עולם בו טחינה היא מזימה להפחתת מידת ה-IQ בעולם.

ואז מגיע מני להב, סגן ניצב, ראש אגף החקירות של משטרת מרחב ירקון. אזלת ידה של המשטרה והגופות מחוסרות הרוצח שהיא מותירה הן לחם חוקו של החוקר הפרטי - ואמנם כשהוא נכנס למשרדו של אליש, מני גורר אחריו את גופתו המיותמת של המרצה לפילוסופיה, ד"ר יהודה מנוחין, בן האליטה הישנה ואחיו של סגן השר מטעם "שינוי", שככל הנראה התאבד. מותו של מנוחין קשור בדרך עלומה למותה של הזמרת דליה שושן, סולנית להקת הרוק "בלזה אה סן לומייר", מבית שושלת הרוק של שדרות, שככל הנראה נרצחה. במסעו לגילוי המבנה שהוביל אל שני מקרי המוות, פוסע אליש אחורה בחייו שלו, נזכר בדליה שושן הנפלאה בעיני כולם חוץ מבעיני עצמה ובמנוחין שהסתלקותו לא תרמה למפלס הדמעות שנשפכו בתל אביב בסתיו השחון של מותו. אליש נזכר ביותר ממה שהיה מעוניין, וכשהוא חושף את קורות שני מקרי המוות המסומנים, מתעורר בו זיכרון נוסף של רגע מוות שרדף את גבולות ההכרה שלו מאז ילדותו.

יש משהו מבריק בבחירה לכתוב ספר בלש מהזן האפל ולמקם אותו בתוך תפאורה ישראלית, ובפרט תל אביבית. לכאורה דרישות הז'אנר מובנות, יש סדר ברור של פיתולים עלילתיים ודמויות המשרתות תכלית הפועלות בעיר, כל עיר ובלבד שתהיה עיר אפלה שמנגנוניה הושחתו ואנשיה נואשו. זו יכולה להיות שיקאגו, ניו יורק, לוס אנג'לס (שלמרות שהיא כולה אור ושמש, שימשה בית למותחנים אפלים רבים וטובים כ"צ'יינהטאון", "בלייד ראנר" ו"סודות אל.איי"), או תל אביב. העלילה יכולה להתרחש בכל אחת מערים אלו - לא מכיוון שהתפאורה אינה משנה בז'אנר, אלא דווקא משום שהז'אנר נובע מתוך האפלה הכבר-קיימת בערים אלו. אפלה המורכבת מחלוקה מעמדית חדה, שחיתות שמגיעה עד לראש החיה, פשע משתולל ומנגנוני אכיפת חוק כושלים. הסיאוב הוא המאפשר אז את הופעתו של הבלש. לא איש חוק או גיבור ללא-דופי שיחזיר את הסדר על כנו, אלא איש שעברו המוכתם השאיר אותו בשולי החברה, עם עין רגישה לחטאי הציבור אבל בלי יותר מדי מחויבות מוסרית להחזרתו של סדר לאיזשהו כן. כשאליש בן זקן, גיבור שכזה, חושף לבסוף את האמת, הוא עומד מול הבחירה מפניה ניסה כל חייו להתחמק. הכרעתו, שתחריד כל מאמין אדוק באמות המוסר החברתי המקובל, קושרת אותו לבסוף לגיבורי המותחן האפל שדמותו כבלש נוצרה לפיהם. אותם גיבורים כפיליפ מארלו של צ'נדלר וברוס ויין של באטמן שבזמנם בחרו גם הם לעשות ולחיות לפי אמות המידה והמוסר שהם עצמם כוננו, ובמילותיו של אליש בן זקן, "אם קיימת סמכות אחרת, שתדאג היא לעצמה".

לסיום, עבור חלק הקוראים הראשון שהתפצל הלאה מספרות הבלש: ספר ביכורים מרגש של המוסיקאי, המשורר, עורך ספרות המקור של כתר, ילד הפלא משדרות, שמעון אדף. התעלמו מהכרזתו של אדף על ספרו כעל רומן בלשי - מדובר בכל כך הרבה יותר מזה. בשונה מנציגים אחרים של הספרות הישראלית הצעירה, אדף אינו חושש משפה עשירה השואבת ממקורות היהדות ושוטח את משנתו מלאת ההשראה והכואבת על מצבה של האקדמיה, תרבות הרוק, החברה הישראלית במפגש של מזרח ומערב, התפוררות המרקם האורבני ועקרותה של הפריפריה. חפשו את האלבומים של בלזה אה סן לומייר בחנויות התקליטים המובחרות.
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by