בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
 
לפעמים גם לכושים יש קטן 
 
 
אלונה דניאל

אלונה דניאל לא לחלוטין מסכימה עם הניתוח החברתי-הסטורי-צדקני של פרנץ פנון ב"עור שחור, מסכות לבנות"

 
 
 
 
 
 
 
 
 

"עור שחור, מסכות לבנות", פרנץ פנון, ספריית מעריב, סדרת עיון בעריכת ניר ברעם, תרגום: תמר קפלנסקי.

"עור שחור, מסכות לבנות", הוא ספרו הראשון של הפסיכיאטר והפסיכואנליטיקאי הצרפתי פרנץ פנון. הספר, שפורסם לראשונה בצרפת בשנת 1952, דן בהיסטוריה של היחסים בין הגזע שחור ללבן, מנתח את הקונפליקטים בין שתי התרבויות , ובעיקר מציג את הכלים באמצעותם האדם הלבן שיעבד את השחור ונטע בו את רגשי הנחיתות, ובראשם – השפה. בעזרת דוגמאות חדות ומדויקות מתוך ההיסטוריה של הקולוניאליזם הצרפתי באפריקה, מוכיח פנון כי בשפה הלבנה טבועה ההכרה כי השחור הוא נחות, חשוך ומסוכן. הוא חוקר את הסטיגמות השזורות בתרבות השפה של הלבנים, הגורמות לדורי דורות של שחורים לחוש שנאה עצמית. פנון גם בודק את ההיררכיה המעוותת ביחסים בין-גזעיים בעזרת שני פרקים הדנים בזוגיות מעורבת, לפי שתי דוגמאות: אשה צבעונית וגבר לבן ולהיפך- גבר שחור עם אשה לבנה.

פנון חוקר את האובדן התרבותי ואת "הזהות המחוקה" של האדם השחור, המאשרים לאדם הלבן את "שליטתו המלאה" , באמצעות פסיכולוגיה פרוידיאנית. הוא טוען כי "הזכר הלבן ההטרוסקסואלי", הרואה באדם השחור את החוליה החסרה בין האדם לבן לקוף, "טיפח" את המצב בו השחורים יוותרו על זהותם מרצונם החופשי, מתוך הסגידה לתרבות הלבנה, ובכך יתנו חיזוק נוסף לזהות הלבנה – זהות של שליטי עולם הדוחפים את גלגלי הציוויליזציה קדימה, בעזרת פיתוח המדע והטכנולוגיה. בסיכום הוא קורא לעולם לקבל על עצמו אוניברסליזם, שהוא חלק בלתי נפרד מהמצב האנושי.

השפה בספר פשוטה, קולחת ואנושית. גם המקומות בהם גולש פנון לניתוחים סוציולוגיים והפסיכולוגיים, היו נהירים גם עבורי - שאין לי שום רקע בהיסטוריה וסוציולוגיה של צרפת הקולוניאלית. זהו ספר חשוב בזכות הערך ההסטורי והחברתי שלו, קשה להתווכח איתו, אך השאלה שנשאלת היא גם - מהי הרלוונטיות של ספר כזה לחיינו היום? מה אנחנו יודעים היום, שנסתר מעיניו של מי שחי אז?

בספר מסתתרת בעייתיות לא קטנה. הרי כשפנון מאשים את האדם הלבן במחיקת זהותם התרבותית של האפריקאים, הוא משתמש בתיאוריות של זיגמונד פרויד ובמדעים "לבנים" אחרים, הוא משתמש בכלים של האדם הלבן, ולא בכלים האפריקאים - אם בכלל יש כאלה.

אני מעט מתקשה לכתוב את הדברים האלה, מפני שחוקי הפוליטיקלי קורקט מכתיבים שכשאתה קורא דבר כזה, עלייך אוטומטית להסכים איתו, כדי לא להשמע גזען. אבל תמיד יש צד שני - עם תמיד "מתייוון" בגלות שלו, בגלל שתרבות מפותחת יותר, מה לעשות, מנצחת.

יש לי תאוריה לגבי מיעוטים הדורשים שיווין זכויות. אני לא מאמינה בלדרוש שוויון זכויות, אני מאמינה בללכת ולקחת במו ידיך, בין אם מדובר במיעוט אפריקאי, או הומו לסבי (שאגב, עשה זאת ) או בנשים. ברגע שאתה מבקש את השיוויון, אתה בעצם מגלה חולשה.

הסופר, פנון, מבקש את שיוויון הזכויות ואת ההכרה בתרבות השחורה, ובעצם כך הוא מגלה נקודת חולשה, זה ההבדל בעיני בין אדם שחור החי בשנות השישים, לבית השחורים של היום, אשר לא מהססים, הולכים ולוקחים במו ידיהם את מה שמגיע להם. מצד שני, נכון שהמצב היה אחר, לולא הדרך שסללו קודמיהם בשנות השישים.

פנון נפטר בשנת 1961. הלוואי שהיה יכול לראות את מה שקורה היום: אחים חיוורי פנים מנגנים ג'אז והיפ הופ. סופרות צעירות מאירלנד חולמות להיות טוני מוריסון. בוגרי בצלאל שנוסעים לניו יורק בתקווה להיות הבאסקייאט הבא. עיתונאיות רוסיות עם ראסטות...
 

"שיחות על ימים ארוכים" , חגי רזניק, הוצאת חלונות

 
"שיחות על ימים ארוכים" הוא ווידוי של נער שגדל במשפחה לא מתפקדת - האם חולה וחלשה והאב מאמין ש"כל מגע אנושי מחוץ לכתלי הבית הוא בבחינת מזהם, הורס ומשחית, ולכן יש להימנע ממנו". תחילה האב רק נצמד לאידאולוגיה הזאת, ולא מרשה לילדיו ליצור שום קשרים חברתיים. בהמשך עריצותו מקצינה. הוא גוזר על ילדיו לחיות על גזר ולחם ולסגוד רק לאותם הדברים שהוא מעריץ - מוסיקה קלאסית, ספרים וצפרות. כשהילדים מנסים למרוד האב הופך לאלים.

כך מתחיל סיפורו של הנער וממקום כזה הוא יכול רק להשתפר. הוא עובר תחנות: משפחה אומנת, מוסד זמני, ולבסוף מגיע לקיבוץ. באוויר הנקי של הקיבוץ מתחיל מסע השיקום העצמי של נער שלומד לרפא את עצמו ולבנות את חייו מחדש. מה שמקסים כאן הוא היכולת של הגיבור להישען לרגע על איזו כתף תומכת, להתחזק ואז להתנתק, ולהמשיך לבד, לא להשאר תלוי על אותה הכתף. ספרו הראשון של חגי רזניק, יליד 1977, למד פילוסופיה ומזרח תיכון באוניברסיטת בן גוריון שבנגב.ספר נעורים מומלץ בהחלט.
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by