בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
 
בני האור, עאלק 
 
 
סתוית א. סיני

האם חנוכה הוא חג פגאני של נזלת ונרות בריסטול על הראש, או האם מדובר במיתוס שמנציח את השחצנות היהודית והישראלית? סתוית א. סיני מהרהרת

 
 
 
 
 
 
 
 
 
פולחן החושך היה נהוג בתרבויות קדומות ומגוונות. התקצרות הימים והשתלטות החושך על פני רוב שעות היום עוררה בקרב בני האדם תחושות קץ, ואת חיזיון שקיעתה הסופית של השמש. הקשר והמתח שבין הטבע לתרבות מוליד ריאקציות יפהפיות, כך שכל תרבות אימצה לעצמה סוג של טקסיות, ריטואל שנתי, הנהוג בתקופה זאת של השנה – חגי האור. הצורך האנושי הפשוט להארה, מהווה את תגובת הנגד למבנה והשתנותו הדינאמית של הטבע. אותם זרמים פולחנים יתגלגלו, יעברו תמורות ויתגבשו עד למה שניתן לראות היום כדתות המרכזיות בעולם. אותה נקודת פחד קדומה מפני אובדנה של השמש שימשה גרעין מרכזי לווארציות שונות בחברות שונות.

אך את חג החנוכה יש לראות גם בקונטקסט העכשווי והביקורתי. חנוכה מעלה שאלות בנוגע להוויה מלחמתית, פתיחות דתית ופולחנית, ושסעים פנימיים שימי בית שני היו משופעים בהם. במובן זה העבר משקף את ההווה יותר משנעלה על דעתנו. ההתלקחות הפנימית בין האוכלוסייה הנכרית של הארץ, ובין האוכלוסייה היהודית במימי חשמונאי, ונפילתם של מבצרי ה"אויב" הנוכרי והכאתם שוק על ירך, מעלות את שאלת היחס לאחר, והצורה בה חברה מתמודדת עם זריה וגרייה. מושג ה"טבח" מרפרף ליום-יום בו פשעי מלחמה מתבצעים באופן סדיר ומושתק, ונלקח בהם חלק המוני. המלחמה האמיתית צריכה להתרחש ברובד החשיבתי התבניתי המכתיב את חשיבת המסורת שלנו, שכופה זיכרון היסטורי מעוות המבוסס על בורות.

השימוש האידיאולוגי לרעה בחג החנוכה נפוץ בעיקר במערכת החינוך. בגני הילדים, בקרב הזאטוטים (שאלוהים יודע למה ממשיכים להביא אותם לעולם) הוא תופס מקום ומכונן זהות בתהליך ההכשרה העתידי לעמידה במחסום. אותה חשיבה המסבירה את משמעות החג כניצחון בני האור על בני החושך, הטוב על הרע, ומעטים מול רבים, תוך כדי מפגן וירטואוזי של הילדים להוריהם בשירת "חנוכיה לי יש" בעוד נר תקוע על ראשם ונזלת משתלשלת מחוטמם היא המכתיבה את החשיבה הדיכוטומית שקלה לבני גיל אלו, ולאחר מכן בחיים הבוגרים. ומי שיוצא ממערכת ההשכלה וההדחקה הישראלית, בעלת ההישגים מן הנמוכים בעולם, יוצא רק עם המסר הברור, השגוי והעיקרי הזה – רק בלי הנזלת.

עניין זה נובע מתוך עקרון שמבקש את הכשרתם של יצורים לא חושבים, שגודלו על אתוס שלילי של כוחניות בה הקיום שלהם מוטל בספק ובה הם צריכים ללא הרף להתמודד עם גורמים עוינים, הבאים להשמידם, מתוך תובנה בהירה שאנו בצד הטוב, שאנו בני האור. אשליה של נאורות כיבושית והגדרות שגויות של הומאניות.

אלה לא מצליחים לרגע להשתחרר ממנטאליות הבורות הגננית, או לערוך סיקור היסטורי קטן, ולגלות מציאות היסטורית מורכבת ועשירה, למשל: די בלהסביר את גזירות אנטיוכוס אפיפאנס כצירוף של שיקולים מדיניים ריאלים ושל רתיעה מול המונותיאיזם היהודי, כמדיניות חדשה. הקיצוניות שהתבטאה בקידוש השם נבע ממתח שהיה קיים ושריר באותה תקופה. חילול המקדש שנקרא על שמו של זבס האולימפי, היה אקט פוליתיאיסטי שהיה סובלני כלפי תרבויות אחרות, שעורר התנגדות בשכבות הנמוכות של החברה ששמרו אמונים לדת היהודית; אותן שכבות שהלכו באופן עיוור אחר ההסחפות הצבאית, בזמן שהשפעות הציוויליזיציה ההלניסטית הביאה לפיתוחים רבים בתחומי הכלכלה, הבניה, הספרות ומחשבה יוונית.

בניגוד לשימוש האכזר שעושה המיינסטרים היהודי, ניתן לכוון את מצע המסורת היהודית לנתיבים שונים, ולהפנות את אתוס החג למקומות חיובים יותר תוך כדי שימוש באלמנטים השונים. אלמנט החנוכיה, למשל, המאופיינת בגווניה הרבים, צורותיה, חומריה וצבעיה שהופכים מיקשה אחת, ומקבלים את תכלית ההארה והזוהר. אלו מוטיבים המאפשרים ומעוררים ריבוי קולות וביטוי יצירתי ופלורליסטי לכל יחיד, משפחה או קהילה.

זכרון יפה עולה בראשי כשאני חושבת על חנוכה, שנהוג לציון אותו בחיפה ע"י הפסטיבל השנתי – עיד אל עייאד המשותף לשלושת הדתות בעיר. אני ואבי נוסעים ממורדות הכרמל הקריר, עוברים בדרך המקדש הבאהי, הישר לוואדי ניסנאס, אני מוקסמת מאורות הכריסמס ואנחנו עוצרים ורוכשים במאפיה סופגניות וביגלה מלוחים. כן... אם יש משהו, ומשהו טוב בחיפה הוא הדו-קיום, או כך לפחות אנו נוהגים להשלות את עצמנו. וכך, אני מגלה אמת כואבת על עצמי, גם אני פטישיסטית וילדית בכל הקשור לחנוכה, עם אחוזי השומן המרקיעי שחקים, הילולת האור, והפאגניות הברוכה.
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by