בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
 
חוויה בלתי נסבלת 
 
 
אסף אביר

אסף אביר נשלח לצפות ב"פנטום האופרה – הסרט" ונותר המום. וורנר שכחו שיש הבדל בין בימות ברודווי לבין מסכי הקולנוע. כך זורקים 40 מיליון דולר

 
 
 
 
 
 
 
 
 
שם סרטו החדש של ג'ואל שומאכר, "פנטום האופרה – הסרט", מטעה. זהו לא פנטום האופרה - הסרט, כי אם פנטום האופרה - המחזמר. וליתר דיוק, פנטום האופרה, השעתוק הקנאי, המדוייק והיבשושי של המחזמר של אנדרו לויד ובר משנת 1986. אין בסרט שום עיבוד. זהו המחזמר, שיר אחרי שיר, שורה אחרי שורה, ריקוד אחרי ריקוד. והסרט לא חוסך את הצורך לראות את פנטום האופרה חי על הבמה. להפך. יותר מכל דבר אחר, הסרט הזה מדגים איך ההבדל בין המדיום של הקולנוע לבין זה של הבמה בברודווי יכול להפוך את המופע המצליח ביותר בכל הזמנים לחוויה כמעט בלתי נסבלת.

בשנת 1910 פרסם גסטון לרו את הרומן הגותי "פנטום האופרה": זמרת צרפתיה צעירה מתלבטת בין שני מחזרים: דוכס צעיר ויפה תואר שהוא גם הפטרון של בית האופרה שבו היא שרה, ופסיכופת במסיכה שחי בביוב. האחרון גם רודף את בית האופרה בהפחדות ואסונות שונים, ובמקביל מלמד את הזמרת הצעירה לשיר, מבלי להיחשף בפניה.

שני הגברים מנסים לקדם את הקריירה של אהובתם, כשכל אחד מהם משתמש בשיטותיו היחודיות, ובינתיים העלילה מתקדמת לקראת המאבק הסופי על ליבה וידה של הזמרת, לקראת חשיפת פרצופו וסיפורו של הפנטום המסתורי.למרות ש"פנטום האופרה" עובד למספר רב של סרטים, מחזות ותסכיתי רדיו, העיבודים שהפכו למזוהים אתו יותר מכל היו עיבודיו למחזות זמר. מבניהם, זוהה אתו יותר מכל המחזמר של ובר.

ובר הוא מומחה למחזות זמר משוללי עלילה. הלהיט השני שלו הוא "קטס", מחזמר שחתוליו לא עושים דבר מלבד לרקוד ולשיר להיטים שהפכו קלאסיקה. "קטס", בן 25 השנים, הוא מתחרהו הגדול של פנטום האופרה על תואר ההפקה הבימתית המוצלחת בכל הזמנים.

לרומן פנטום האופרה של גסטון לרו כתב ובר עיבוד נועז: מחזמר, שבנוי לפי כללי האופרה. בדומה לאופרות ובניגוד לרוב מחזות הזמר, הוא לא מחולק לקטעי דרמה ול"סטוֹפִּינג נָאמְבֶּרס" – שירים שבהם העלילה עוצרת, והשיר והריקוד משקפים ומרחיבים את המצב הדרמטי שהוקפא. העלילה ב"פנטום האופרה" של ובר מתקדמת על גבי השירה: לרגעים ספורים הדמויות עדיין מדברות, ואז הן עוברות לשיר את הדיאלוג שלהן עד סוף הסצנה. העלילה לא באמת חשובה, וכמעט תמיד היא בנויה מסידור זה או אחר של זוג מאוהבים ששרים זה לזו, משתי חברות שמתייעצות על משהו בשירת סופרן, ומגיבור שבוכה ושר בקול טנור מול תמונת אמו.

פנטום האופרה של ובר ענה לכל הכללים הללו. להצלחתו אחראים קטעי הסיף והנברשת הנופלת; החלק הנרחב, יחסית לאופרות, של עלילת הרומנטיקה-מסתורין של לרו; שרה ברייטמן ששיחקה את הזמרת כריסטין; ויותר מכל, המוסיקה, השירים והכוראוגרפיה של ובר. להשוואה, המחזמר שהתחרה בזה ל ובר, "פנטום" של ארתור קופיט ומארי יסטון, הכיל עלילה מורכבת יותר ודרמטית יותר, והוא שנבחר לשמש כבסיס למיני סידרה המצויינת של רשת אי.בי.סי. אבל על הבמות המחזמר נכשל, ונשכח.

אבל כשוורנר השיקו את ההפקה השאפתנית של "פנטום האופרה – הסרט", הם שכחו שמסך קולנוע הוא לא במה בברודווי. פסקול מעולה עושה מחזמר, אבל הוא לא עושה סרט. אלו שני דברים שונים. על מנת ש"פנטום האופרה" יהיה סרט קולנוע מהנה, הוא צריך קודם כל להיות סרט קולנוע טוב, כזה שמרתק את צופיו בלי קשר למספר התקליטים והכרטיסים שמכרה הגירסה הבימתית.

כשג'רארד באטלר יורד במדרגות צעד צעד לפי קצב המוסיקה, כשהוא שר לאולם שמולו מילות איום מבעד למסיכה, זה פשוט לא מותח. כשבאי נשף המסיכות מסתדרים על מדרגות בית האופרה, בפוזה דמויית תמונת מחזור וקופאים מול המצלמה עם הידיים באוויר, זה סתם נראה מפגר. באופרות זה בסדר שכבר בהופעתה השלישית על הבמה נקרעת הגיבורה בין המחזר שחושף את אהבתו ומתדפק על דלתה הנעולה, לבין הפנטום שחושף את אהבתו בהופיעו מבעד לדלת נסתרת בקיר. בסרט, כשזה קורה בשלב כה מוקדם, גם צלילי העוגב המפורסמים לא עוזרים בחימום הדמויות הקרות והשטוחות. התחושה היחידה שעוברת בקהל היא רגשות אשם על האדישות.

המבחן של קלאסיקה הוא יכולתה להמשיך ולהתעדכן, להתאים את עצמה למדיומים השונים, וללינגו האחרון. הפקה של פנטום האופרה שרוצה להיות קלאסית צריכה להתחשב בכך, ובאבולוציה שעבר הקולנוע המזמר מגריז ועד מולאן רוז'. הסרטים האלו היו נועזים ושוברי מוסכמויות, והמפיקים שלהם לא חשבו לרגע שלהיט עושים מ-40 מיליון דולר מעורבבים בשאר רוח של ערוץ 8.
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by