בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
 
קולנוע: נראה אותו בתור הרב עובדיה 
 
 
אסף אביר

אסף אביר מבסוט מאד מהאופן בו מגלם אל פאצ'ינו את דמותו של היהודי שיילוק ב'הסוחר מונציה'. מאיה דוזנר מאשרת

 
 
 
 
 
 
 
 
 
ויליאם שיקספיר היה אנטישמי ושובניסט, כנהוג בקרב משכילי דורו. אבל המחזות שלו לא היו כאלה. בתקופה שבה האנגלים הלכו לתיאטרון אחר הצהריים בשביל לראות מלכים טובים עורפים ראשים של מלכים רעים, הוא כתב מחזות שגיבוריהם הם חידה עד היום: האם מקבת הוא רודן צמא דם, או קצין אצילי, שנופל בגלל חולשתו לאשתו השאפתנית? האם המלט באמת יוצא מדעתו מרוב לבטים, או שהוא מתכנן בסאדיזם ובסבלנות את נקמתו בדודו ובאמו? האם בסאניו, המאהב הצעיר מ'הסוחר מוונציה", הוא בן אצולה מאוהב או נוכל ציניקן?

כבר 400 שנה שהטקסט הוא אותו טקסט, ובכל זאת עולים בכל פעם לבמה רומאו, אותלו, ושיילוק אחרים לגמרי. לפעמים מספיקים דגשים שונים בביטוי של אותן המילים, כדי להציג את הדמות באור שונה לגמרי, לפעמים בחירתו של הבמאי או השחקן קובעת כיצד תיפתר הסתירה הנצחית בדמות, ולפעמים זה סתם בראש של הצופה.

שיילוק הוא דמות-חידה שכזו. שיילוק, יהודי מלווה בריבית שחי בגטו של ונציה, משכנע נדיב איטלקי לקחת הלוואה בתנאים מיוחדים: שיילוק לא יגבה כל ריבית על ההלוואה, אבל אם הסוחר אנטוניו לא יצליח לפרוע את השטר במועד, יהיה שיילוק זכאי לקצץ את לבו של אנטוניו בסכין, "בשביל הספורט", כדבריו.

היהודים היו שנואים באנגליה של המאה ה-16. הם גורשו משם במאה ה-13, והיהודי היחיד שחי בלונדון בימיו של שייקספיר היה אזרח ספרדי, שבשנת כתיבת המחזה נתלה באשמת קשירת קשר נגד המלכה. הרשע המוחלט היה תכונתו המובנת מאליה של היהודי, בכל סיפור ומחזה, ובקומדיה שבה אציל איטלקי מסתבך עם מלווה צמא דם, הקשר של יהדות-רשעות אמור היה להיות מובן מאליו אף יותר.

ובכל זאת הוא לא. רוב המחזה סובב את דמותו מלאת הסתירות. יש בה מהקמצן המגוחך, שכאשר בתו בורחת ממנו בלילה ולוקחת אתה את כל החסכונות, הוא בוכה ומתבלבל כל הזמן בין "בתי!" ו"תיבתי!". מנגד, יש בו את האנושיות הגדולה שמתגלה כשהוא מתפרץ על חבורת איטלקים לועגים וצועק "האין ליהודי עיניים? ידיים? איברים? האם הוא לא אוכל את אותו האוכל, סובל מאותן מחלות, ומתקרר ומתחמם באותם חורף וקיץ כמו הנוצרי?". ויש בו את הזקן המבולבל, שאחרי שכל חייו ספג גידופים ויריקות, הוא מוזמן לפתע לכל המשתאות, והולך אליהם בהכרה בצביעות מארחיו ובשנאתם אליו.

המשחק של אל פאצ'ינו, שמגלם את שיילוק בהפקה הקפדנית ל'סוחר מוונציה' שעלה פה בסוף השבוע האחרון, לא בורח מהסתירות הפנימיות שבדמות, אלא שוקע לתוכן. פאצ'ינו נמנע מקלישאת השטן או הסנדק, שכה מתאימות לו ושהיו יכולות לסכם את דמותו של שיילוק בקלות רבה מדי. למעשה, הוא נמנע מכל הסממנים המוכרים של דמויותיו: המבט האדיש-רצחני, שטף הדיבור הקולני במונולוג, התזזיתיות העצורה, ההפסקות הדרמטיות באמצעי משפטים, ושאר הדברים שלרוב נכתבים במיוחד בשבילו, לא נמצאים בסרט הזה.

שיילוק של אל פאצ'ינו הוא גיבור גדול של טרגדיה שיקספירית, שהתגלגל שלא באשמתו אל תוך יהודי זקן בקומדיה אנטישמית. המצלמה מלווה אותו ואת תווי פניו, על פני מסעו ממעמד של רפש אדם נדכא, דרך ההזדמנות שנקרית בפניו, ומובילה אותו לסלוני החברה הגבוהה אפופי האהבה המזוייפת של לוויו. עבור התפרן המאוהב בסאניו, והסוחר הנדיב אנטוניו, זו קומדיה של תלאות רבות וסוף טוב. עבור שיילוק, זו טרגדיה של עלייה מאשפתות, ונפילה למקום נמוך עוד יותר.

שלא כמו גיבורי טרגדיות אחרות של שיקספיר, שיילוק איינו מצביא או מלך. הוא לא עולה לכס המלכות, אלא לפסגה הגבוהה ביותר שיהודון מימי הביניים יכול להגיע אליה: השייכות. כגיבור טראגי, מסייעות לו בכך התכונות שבהן הוא טוב מהאחרים – חכמתו וסבלנותו. כגיבור טראגי, הוא גם נופל בשל חולשותיו: עלבון הכאב, ההשפלה והכבוד, ותאוות הנקם. נדמה שלולא חוזה הדמים, שיילוק הסבלן והרהוט של אל פאצ'ינו יכול היה להפוך לאהוב בקרב נוצרי ונציה, ואולי יכול היה ללמוד לאהוב אותם. ואולי אותו השיילוק ידע מההתחלה, שלאחר פריעת החוב, ישוב אנטוניו לציית לצו החברתי ולירוק בפניו.

הסוחר מונציה הוא סרט אקטואלי. זהו סרט על הזר והזרות, על זה שאיננו רשע מטבעו, אלא שנגזר עליו להגשים את התדמית היחידה שאי פעם תהיה לו. זו טרגדיה עלובה על זה שנולד להיות האחר, הרע והבזוי, ושגם מאבן המרצפת שאליה דחקו אותו אפשר לראות את אנושיותו הגדולה, ואת כאבו כשהוא פועל כפי שאתם ואני אולי היינו פועלים במצבו
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by