בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
 
גם לנאצים יש רגעים קודרים 
 
 מתוך עטיפת הספר   
 
אלונה דניאל

אלונה דניאל על 'בהילוך של סרטן' של גינטר גראס, ששובר טאבו בלתי כתוב ומדבר על הסבל של העם הגרמני בזמן מלחמת העולם השניה

 
 
 
 
 
 
 
 
 
בערך באמצע הנובלה 'בהילוך של סרטן' (זמורה ביתן), עוד הייתה לי התחושה שמדובר בחומרים עבשים מהארכיון שיעניינו רק משוגעים להיסטוריה. חומרים אלה, כך חשבתי, נתפרו בחוטים עבים מדי לכדי עלילה דלילה מדי, למרות היותה פרושה על פני שלוש דורות. הדמויות שמייצגות את הדורות נבנו לאט מדי לטעמי ולא מיצו את הפוטנציאל שבמפגש כזה. אבל גם הפעם גראס הצליח להפתיע אותי. בדיוק שם, באמצע הספר, הדמויות פתאום התבהרו והפכו דינמיות יותר והעלילה קיבלה תפנית מפתיעה ומרגשת. במרכזה עומד רצח. כמובן, תגידו, קראנו את 'תוף הפח' ואת 'שנות כלב', גינטר גראס לא יכול לכתוב ספר בלי רצח. נכון, אבל הפעם, מדובר ברצח בן זמנינו, לא אחד ממוחזר מימי הרייך השלישי. כדי לא לקלקל לכם את ההנאה, אני לא אגלה לכם מהי המציאה המבריקה של גראס, שהופכת את המבנה של הנובלה למושלם,סוגרת בבת אחת את כל הקצוות ומשמשת מצע למונולוגים ודיאלוגים מדויקים ופוגעים, עד לסיום המוחץ.

הספר עוסק בשני מישורים. באחד, גראס שובר טאבו בלתי כתוב ומדבר על הסבל של העם הגרמני בימי מלחמת העולם השניה, ועל הסכנה שבהכחשת הסבל הזה. בשני – הוא בודק כמה חיים נותרו עדיין בזרעי ההרס של האידאולוגיה הנאצית ומה השפעתם על התקופה שלנו, עידן האינטרנט.

הוא מספר את סיפורה של האוניה 'וילהלם גוסטלוף', אוניה הקרויה על שם מנהיג אזורי במפלגה הנאצית. בעבר היא הייתה אוניית הדגל של צי אוניות הנופש הנאצי, אבל עם תחילת המלחמה, הוסבה לשימוש צבאי. בשלושים לינואר, 45 , פגעו באוניה זו שלושה טילי טורפדו ששגרה לעברה צוללת רוסית. באסון הימי הזה, הגדול בהיסטוריה, מצאו את מותם אלפים רבים של פליטים, מחציתם ילדים, שהועמסו על הסיפון כדי לברוח מערבה, הרחק מכוחות הצבא הסובייטי.

המספר הוא עיתונאי בגיל העמידה שנולד לאם לא נשואה בסירת הצלה בליל ההתקפה. בהמשך הספר אמו, שנשארה קומוניסטית פנאטית, חיה את כל חייה בצל האירוע ההוא. הוא עצמו מנסה להדחיק את הארוע, אבל בנו המתבגר, שתחביבו העיקרי הוא גלישה באתרים של ניאו נאצים, הופך את האסון הימי לאובססיה פרטית. הוא חוקר ולומד א כל פרט על הארוע, על שלושת הדמויות המעורבות בו- וילהלם גוסטלוף,העסקן הנאצי, דויד פרנקפורטר- היהודי שירה בגוסטלוף וגרם להפיכתו לאחד ה"קדושים" של המפלגה הנאצית, ואלכסנדר מרינסקו, מפקד הצולל הסובייטית, שנתן את הפקודה לירות את הטילים. הנער לא מוכן לשכוח את המקרה ולהתמקד כמו רבים אחרים, באשמה של הגרמנים ובסבל של היהודים. הוא רואה באלמוניות הגורל של "וילהלם גוסטלוף" את אחד הסממנים של הכחשת סבלה של גרמניה בימי המלחמה. הסתירה שבין השתיקה סביב הטרגדיה, לבין סיפורי הזוועה שמספרת לו סבתו – היא שהופכת אותו לאובססיבי וגורמת לו לחוש את אותה ההערצה כלפי דמותו של גוסטלוף, עד שהוא מחליט לצאת למסע הנקמה הפרטי שלו.

"כאשר הגרמנים דיברו על קורבנותיהם ואבידותיהם, זה נשמע כאילו הם מנסים להצטדק"- אומר גראס בראיון לאלדד בק, (ידיעות אחרונות). "במשך שנים היו הפשעים שנעשו באחריותם של הגרמנים, בעלי משקל רב יותר. אצלי ואצל סופרים אחרים מופיע נושא גירוש הגרמנים, אבל להמוני המגורשים ולאלה שבמהלך הגירוש איבדו את חייהם – ולפי הערכות מדובר בכמיליון איש – לא ניתנה זכות דיבור".

כבר ב'טרילוגיית דאנציג' שלו גראס התייחס למעשי נקמה מזוויעים שביצעו חיילים רוסים באוכלוסייה אזרחית באזורים שנפלו לידיהם – הוא תאר את כיבושה של דאנציג בידי הצבא הסובייטי, את ההתנהגות הברברית של החיילים הרוסים ששדדו ואנסו, את גירוש הגרמנים מהעיר. 'בהילוך של סרטן' כולל פחות זוועות ויותר התרעות בפני הסכנה שבכל הכחשה מסוג זה. "הרשו לנו לבכות על מתינו", מבקש הסופר, ומראה איזה מרד פנימי מעוררת הדחקה זו במוחות של צעירים. הוא מסביר שככול שתשמר השתיקה, כך ימשיכו להשתכפל להם באינטרנט הריאקציונרים של השתיקה – צעירים המשכפלים ומשבטים את הרעיונות של היטלר, והיום, בזכות האינטרנט – בקלות רבה יותר. הוא מאזין לדו שיח פעיל בחדרי הצ'טים העוסקים בנושאים האלה ומגלה דור חדש של ניאו נאצים צעירים ומשכילים שקבלו נופח אינטלקטואלי שהופך אותם למסוכנים יותר. הם מחפשים עדויות ואינפורמציה על אותם ארועים המוקפים שתיקה, ומטפחים מחדש את הפולחן סביב דמויות מפתח במפלגה הנאצית. "הנבואות הכי שחורות שלי עומדות להגשים את עצמן"- אומר גראס בסוף אותו ראיון.
.
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by