בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
 
שווה צפייה: כולם אוהבים את ריי 
 
 
הדס איילון

הדס איילון מגישה סט ביקורות מרחבי הרשת על הסרטים שעולים השבוע: 'ריי', 'קונטרול', 'הגולים' ו'סינמה פרדיסו - גרסת הבמאי'

 
 
 
 
 
 
 
 
 

ריי

 
Ray

אחרי שעשה סרט דוקומנטרי על צ'אק ברי, ואת הסרט העלילתי 'לה במבה' על חייו של המוזיקאי ריצ'י ואלנס, חוזר במאי הקולנוע טיילור האקפורד ('קצין וג'נטלמן'), לעסוק בהיסטוריה של המוזיקה האמריקאית והפעם דרך סיפור חייו המרתק של מלך הסול העיוור, ריי צ'ארלס.

הרעיון לעשות סרט על צ'ארלס עלה כבר לפני שני עשורים. ב-1987 נפגש טיילור עם ריי ויחד הם עיבדו את חייו הסוערים לדרמה הוליוודיות. המעורבות הרבה של צ'ארלס בפרויקט, בנוסף להיותו קונטרול פריק לא קטן, יכולה אולי להסביר את העמדה הסלחנית של הסרט כלפי הגיבור שלו.

הסרט מתחיל כאשר צ'ארלס הצעיר (ג'יימי פוקס שזכה השבוע בפרס גלובוס הזהב על משחקו בסרט זה) מחליט לעזוב את עיר הולדתו בג'ורגיה ועולה לאוטובוס שלוקח אותו היישר אל לב סצינת הג'אז בסיאטל. הוא התחיל בתור פסנתרן במספר הרכבים לא מאד מוכרים עד שאותר על-ידי ג'רי וקסלר, מפיק מבריק בעל לב זהב מחברת ההקלטות 'אטלנטיק'.

וקסלר העריץ את צ'ארלס, אך ביקש ממנו להפסיק לחקות אמנים שחורים מוכרים כמו נט קינג קול ולהתחיל לכתוב מוזיקה יחודית שתאפיין את כישרונו הגדול. צ'ארלס, למרות הביקורת הקשה שהופנתה כלפיו, החליט לערב מוזיקת רית'ם אנד בלוז עם מוזיקת גוספל, וכך שבר את כל המחיצות התרבותיות והמציא כמעט במו ידיו את מוזיקת הסול. כתוצאה מכך החלו שיריו לככב בראש מצעדי הפיזמונים האמריקאים וצ'ארלס חתם עם חברת ההקלטות הענקית ABC על חוזה שמן. עם ההצלחה באו, כמובן, גם הצרות: ההתמכרות הקשה להירואין והבגידות האין סופיות באשתו דלה, שהמשיכה לתמוך בו עד סוף חייו.

מדי פעם חוזר הסרט בפלשבקים לילדותו העגומה ומלאת הטרגדיות של צ'ארלס – המאבק התמידי של האם בעוני, מות אחיו הצעיר לנגד עיניו, והתעוורותו בגיל 7 כתוצאה של מחלה לא ברורה.

'ריי' הוא, מה שנקרא, סרט אוסקרים אמיתי (וגם אם לא יזכה בפיסלון, סביר שלפחות יהיה מועמד). הוא סוחף וצבעוני ויש בו הכל מכל: מוזיקה, מאבק בדעות קדומות, התמכרות לסמים, התפכחות, גאונות, אהבה, אך בעיקר תמציתו של החלום האמריקאי, נושא שהאקדמיה מאד אוהבת להעניק לו פרסים. למרות כל האלמנטים המעניינם שמרכיבים אותו, מדובר בסרט די קונוונציונלי שבוחר להראות רגעי משבר קשים דרך פילטר מתקתק ונח לעיכול. לדוגמה: סצנת הגמילה מההתמכרות הקשה של ריי לסמים נראית מורכבת בערך כמו החלמה משפעת ישראלית ממוצעת.

בדומה לסרטים ביוגרפיים רבים 'ריי' מתקשה לקשר בצורה מעניינת בין חייו של המוזיקאי לבין יצירתו. השירים בסרט רק מובילים את הקצב ולא באמת מנסים לתאר את הלך הרוח של צ'ארלס בזמן שיצר שירים אלה, ששינו את פני המיינסטרים האמריקאי והיוו השראה לאומנים רבים מאז ועד היום.

מדד העגבניות הרקובות: רוב המבקרים אהבו והעניקו לו 82 אחוזי טריות. הם התלהבו בעיקר ממשחקו המדהים של ג'יימי פוקס ואף המליצו בפניו לפנות כבר מעכשיו מדף לפסלון שיקבל ב-27 בפברואר.

הכסף מדבר: הסרט פתח יפה בארה"ב עם רווח של 20 מליון דולר בסוף השבוע הראשון להקרנתו והרוויח עד היום כ 70 מליון דולר.
 
 
לפי רוג'ר איברט: שווה לראות את הסרט בגלל הפסקול המדהים ובגלל מישחקו המושלם של פוקס שנכנס לנעליו של צ'ארלס כאילו היה האמן עצמו.
 

הגולים

 
Exils

ב'אהבה אחר הצהריים', סירטו של בילי ווילדר מ-1957, ישנה סצינה בה גרי קופר מתחיל עם אודרי הפבורן ואומר לה שהיא יפהפה. הפבורן, בחוסר ביטחון עצמי מתפרץ, אומרת לו שאין לה ולו איבר אחד מושלם: גופה רזה מדי, אוזניה בולטות ושיניה עקומות. קופר הפלרטטן לא מתייאש ועונה לה שאולי כל זה נכון אך כל המגרעות האלו מתחברות אחת לשניה בצורה מושלמת

'הגולים' הוא ההפך הגמור מפניה של הפבורן: הצילום יפהפה, הסיפור מעניין, השחקנים הראשיים כובשים והמוזיקה סוחפת, אך שלמותם של כל מרכיבי הסרט אינה מצליחה להתחבר לכדי סרט מעולה באמת.

הסרט מגולל את סיפורם של זאנו ונעימה (רומיין דורי ולובנה אזאבל), זוג צרפתים אבודים שלשניהם מקורות אלג'יראים. הוריו של ז'אנו היו צרפתים אקטיביסטים שלחמו למען שיחרור אלג'יריה וגורשו לצרפת בתחילת שנות השישים, והוריה של נעימה היו ערבים שנמלטו מאלג'יריה, ומהרגע בו הגיעו לצרפת התכחשו לתרבות ולשפה הערבית.

ז'אנו ונעימה מחליטים לצאת למסע תרמילאים באלג'יריה, כדי למצוא את שורשי משפחותיהם.
במהלך המסע הם יריבו, יבגדו, ישלימו, יוקסמו מתרבויות שונות, יתעמתו עם עברם ובעיקר ירכשו מחדש את הכוחות להתגבר על פחדיהם.

עבודת המצלמה הנהדרת של הצלם סלין בוזן תעשה לכם חשק לקחת תרמיל ולנסוע לטיול בצפון אפריקה. המוזיקה היפה, המשלבת בתבונה טכנו פלמנקו וטראנס ערבי, תגרום לכם, אולי, לרוץ מיד בתום הההקרנה לחנות הדיסקים הקרובה על מנת לרכוש את הפסקול. יחד עם זאת, יש ב'הגולים' יותר מדי אווירה ופחות מדי סרט , ולעיתים קרובות במהלך הצפייה אתם עלולים לחשוב שאתם צופים במהדורה משובחת במיוחד של מסע עולמי.

את הסרט ביים הבמאי האלג'יראי-צרפתי טוני גטליף ('ונגו', 'זר בין צוענים') שזכה בשנה שעברה בפסטיבל קאן בפרס הבמאי הטוב ביותר על סרט זה.
 
 
לפי ההוליווד ריפורטר: מסע מהמם של גילוי עצמי, חזרה לשורשים ובריחה אל תוך הנשמה... סרט נפלא המבורך בהופעה חושנית במיוחד של לובנה אזאבל ובמוזיקה מפתה ומשחררת.
 

סינמה פרדיסו - גירסת הבמאי

 
Cinema Paradiso: director's cut

כשהארי ווינשטיין, הבוס הגדול של אולפני מיראמקס ההוליוודים, ראה את 'סינמה פרדיסו', הוא החליט לקנות אותו בתנאי שעורכיו יקצצו ממנו 51 דקות. ג'וזפה טורנטורה, במאי הסרט, לא היה מאד מרוצה מהקיצוצים, אך הסכים, למרות זאת, לחתום על החוזה. הסרט המקוצר הפך לאחד הסרטים האהובים בהיסטוריה, ואף זכה בפרס האוסקר על הסרט הזר הטוב ביותר לשנת 1990.

כעת מוצגת לראשונה בארץ גירסת הבמאי. ההבדל העיקרי בינה לבין הגירסה המקוצרת היא ההתמקדות הארוכה בסיפור האהבה האסור בין טוטו, גיבור הסרט, לאלנה היפהפייה.

כשנודע לו על מות אלפרדו, המקרין הוותיק בבית הקולנוע 'פרדיסו', חוזר טוטו, במאי סרטים מצליח, אל מחוזות נעוריו כדי לחלוק כבוד אחרון לאיש שעיצב את אישיותו.

טוטו הילד היה בן לאם תופרת קשת יום ולאב שלא שב ממלחמת העולם השנייה. את רוב ילדותו בילה בחדר ההקרנה של הקולנוע השכונתי, שהיה למרכז בילוי ששימש לאנשים מפלט מעולמם האפרורי. טוטו הצעיר אהב בעיקר לראות כיצד אלפרדו המקרין מצנזר את הסרטים האמריקאים וחותך כל פיסת צלולויד שעליה נשיקה צרפתית או רמז מיני.

כאשר טוטו מתבגר הוא פוגש באלנה היפה והשניים מתאהבים. הוריה הבורגנים של אלנה לא מרוצים מסיפור אהבה זה ושולחים את אלנה ללימודים הרחק מהעיירה. מיואש ושבור לב מחליט טוטו להתגייס לצבא, וכאשר הוא משתחרר מייעץ לו אלפרדו ללכת לרומא, בעקבות אהבתו לקולנוע, ולעזוב לתמיד את העיירה הקטנה.

סצינת הסיום של הסרט, כאשר סלוואטורה המבוגר מתבונן בסצינות נשיקה שצונזרו על ידי אלפרדו במהלך השנים, הפכה לאחת הסצינות המפורסמות והמרגשות בתולדות הקולנוע. די אירוני לראות את הסרט החדש ולגלות שגרסת הבמאי הייתה נועזת והאמריקאים, בדומה לאיטלקים השמרנים המוצגים בסרט, החליטו להשאיר את כל סצינות האהבה הסוערות על ריצפת חדר העריכה.

מדד העגבניות הרקובות: המבקרים פחות התרשמו מגירסת הבמאי והעניקו לסרט 82 אחוז טריות (לעומת גירסת המפיק שקיבלה 100 אחוזי טריות). רובם סבורים שמדובר בסרט יפה ומרגש, אך עם זאת כולם כמעט מסכימים שהגירסה המוכרת מעניינת, רומנטית וחכמה בהרבה.

הכסף מדבר: אין ספק שווינשטיין מכיר את טעמם של האמריקאים. הסרט בעריכתו הרוויח בארה"ב כ-11 מליון דולר והיה, נכון לזמן יציאתו, הסרט הזר השני הריווחי בכל הזמנים. גירסת הבמאי לעומת זאת לא ממש עניינה את האמריקאים והסרט גרף פחות מחצי מליון
דולר.
 
לפי רוג'ר איברט: בניגור לרוב המקרים, הפעם המפיקים הם אלו שצדקו והסרט הנוכחי הרבה פחות מהנה מהקודם. מי שמאד אהב את הסרט ישמח לראות גם את הגירסה הנוכחית ולגלות את כל הסצינות שהוצאו בעריכה, אך אם זאת הפעם הראשונה שלכם, עדיף שתיקחו את הגירסה הישנה מספריית הוידיאו.

לפי הסן פרנסיסקו כרוניקל: מדהים לראות איך תוספת של 51 דקות הפכו את יצירת המופת הזאת לאופרת סבון מעצבנת.
 

קונטרול

 
Kontroll

סרט הבכורה של הבמאי ההונגרי נמרוד אנטל הוא קומדיה שחורה ופרועה שכולה מתרחשת ברכבת התחתית בבודפשט.

במרכז הסרט עומדת חבורה של פקחים מוזרים שתפקידם הוא לעבור בין הנוסעים ולוודא כי יש בידיהם כרטיסי נסיעה. החבורה כוללת בין היתר את טיבי חסר האחריות, את מוקי ששוקע בשינה עמוקה בכל פעם שהוא מתרגש, את לאצי המלוכלך שפוטר מאין ספור עבודות עקב מצבו ההיגייני הירוד, ואת בולצ'ו, ראש צוות הפקחים, שמסיבה לא ממש ברורה בוחר לחיות את חייו במרתפים האפלים של הרכבת.

הצוות צריך להתעמת לעתים קרובות עם נוסעים אף יותר מוזרים מהם, כגון רוצח סידרתי שדוחף את קורבנותיו לפסי הרכבת, בחורה שמסתירה את יופיה בתוך תחפושת של דב ונהג שלעולם לא ישן. בנוסף לכך, נמצאים הפקחים בתחרות מתמדת עם צוות אחר שתמיד זוכה לתנאים טובים יותר ועבודה בקווים מועדפים.

הסרט זכה להצלחה רבה בפסטיבלים שונים בעולם ונמרוד אנטל זכה בפרס הבמאי הצעיר בפסטבל קאן לפני שנה.
 
לפי ה-BBC: נמרוד אנטל בנה עולם סוריאליסטי ומיוחד השונה מכל מה שאנו מכירים ויצר סרט מפתיע ובלתי נשכח.

לפי הגארדיאן: הדמויות בסרט כתובות היטב ומאד מסקרנות, אך בסופו של דבר מדובר בסרט די צפוי שממצה את עצמו מהר מדי.
 

אתרים רשמיים:

 

טריילרים:

 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by