בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
 
טלוויזיה: אבודים 
 
 
אפרת אסקירה

וידאו וכתבה על אחת מיצירות המופת הגדולות של הטלוויזיה האמריקאית. החל מהערב - אצלכם בסלון

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
ערב יום ראשון ואני ממתינה בדירתי החדשה לנציג המכירות של חברת לווין ישראלית, לא משנה מאיזו עדה. ייתכן שמדובר בצירוף מקרים מפתיע בצורה מחשידה אולם מאחורי הדלת ממתינים לי שני נציגים של החברה המתחרה המעונינים להציג את העסקה המשולבת החדשה שלהם. מאוחר יותר הגיע גם נציג המכירות המתוכנן וכעת, כשעה וחצי אחרי הקרב אני יכולה להבטיח שאהיה הראשונה עם שורת המחץ המפילה, אם מישהו ימציא אי פעם את הבדיחה על מה שקורה כשכולאים שלושה נציגי מכירות בחדר אחד.

שלושת חברי החדשים ניסו לשכנע אותי לחתום אצלם עם הבטחות לשעות מרגשות של צפיה בתכנים משמימים בהתאמה. דווקא הרכישות המוצלחות ביותר של החברות לא הוזכרו בניסיון המכירה וזהו, להערכתי, כשל הסברתי ממדרגה ראשונה. מינימום שלישית. לא הגיוני ש-yes בוחרים לפתות אותי עם 'הברבור' ולא עם 'עקרות בית מיואשות' שהחברה רכשה ותעלה במאי ולא ייתכן ש-HOT מנסים לקנות אותי עם 'אפקט הפחד' ולא עם 'אבודים' שעולה ביום שבת הקרוב ב- Extra Hot.

פרק הפתיחה של 'אבודים', המחולק לשני חלקים, הוא אחד מהפיילוטים היקרים ביותר שהופקו אי פעם לטלוויזיה. במידה רבה הוא גם אחד מהטובים שביניהם, ולו משום ההבטחה הגדולה שהוא מייצר. בפרק נגלה שטיסה 815 מסידני ללוס אנג'לס התרסקה על אי בודד. 48 מנוסעיה שרדו וב-14 מהם הסדרה תתמקד. בראש החבורה עומד ג'ק הרופא (מת'יו פוקס, צ'ארלי מ'שולחן לחמישה') ולצדו קייט בעלת העבר האפל. כנהוג בסדרות אי בודד, רק אוכלוסייה דוברת אנגלית, או מקסימום כזו שקשורה לארצות הברית באיזושהי דרך, מקבלת יצוג בקבוצת השורדים. בין היתר נמצאים שם אוסטרלית בהריון, בריטי פליט להקת בנים, זוג קוריאנים וחייל לשעבר בצבא העיראקי. מבחינת העיצוב, העריכה והאפקטים ניכר שהושקעו מחשבה וממון. הצילום חד ואינו מסנן פגמים פיזיים של הדמויות והקטסטרופות מתרחשות במפתיע ובמימדי ענק, כמו תיאורו המפורט של המטוס הנבקע לשניים בשמיים והצילום הרחב והישיר של אדם שלם שנשאב אל תוך המנוע הפועל של המטוס המרוסק.

שלא כמו בסדרות אחרות שזונחות קבוצת אנשים על אי בודד ומציגות בניה מחודשת של חברה כמו-מודרנית באי, ב'אבודים' לא נמצא מיקרוגל שעשוי מבמבוק או וילה על עץ הבנוייה מקני סוף. האבודים המגלים שלא יחולצו מהר כפי שקיוו (הפיילוט הצליח, הרשת קנתה עונה שלמה), מקיימים חיים ארעיים על שאריות המטוס המרוסק. הם מלוכלכים במידה אמינה ותחלופת התלבושות שלהם סבירה בהתחשב בגודל המטען שניתן להעביר במטוס.

התחושה שמייצר הפיילוט היא שאנו חוזים בשלב הבא בהתפתחותה של הטלוויזיה – הסדרה המתוסרטת הראשונה שנוצרה בעידן הפוסט-ריאליטי. האי הבודד, כמו הווילה של 'האח הגדול' ו-'פרויקט Y', או הטריטוריה האקזוטית של 'השרדות', מתפקד כחלל סגור שתנאיו קבועים והוא מותיר את קבוצת האנשים שנתקעה עליו כדי לגלות ביניהם את נבכי הדינמיקה של יחסי האנוש.המתח בין תרבות לפרא בהעדר חוק, המאבק בין היסודות הסוציאליסטיים לתחרותיים שבבסיס האדם ומשקלם של העבר והזיכרון אל מול האפשרות להתחלה מחודשת.

גם באבודים, כמו בסדרות הריאליטי השונות, נוצרת מהר מאד חלוקת התפקידים בתוך הקבוצה. ג'ק וקייט הם המנהיגים האחראים לבריאות הפיזית והמנטלית של האבודים, מייקל הבנאי/אמן מתחיל בבנית מגורים ארעיים לחבורה וסעיד האסטרטג מתכס את תכניות השהיה ונסיונות ההימלטות מהאי. אל מול המאמץ המשותף של יתר החבורה לשמר פרקטיקות של חברה אנושית וציוויליזציה נמצא סוייר, המייצג את היסוד הא-סוציאלי. הוא הראשון שחוזר אל "טבע האדם" אם נניח שבמצב הטבע כל אדם דואג לעצמו. בכדי ליצור לעצמו את הנחלה המרופדת ביותר באי סוייר מכונן את המערכת הכלכלית באי הבנויה על סחר חליפין. הוא אוסף או גונב את תוצרי האי ושרידי המטוס ומספקם לשורדים האחרים בעבור תמורה כלשהי.

כיוון שמדובר בסדרה מתוסרטת, שעל כל משפט בה שוקד צוות כותבים מקצועי ולא משתתף ריאליטי נדוש אחד, ניתן לקוות שהמתחים והאינטריגות שיתפתחו בין האבודים יהיו בנאליים פחות ומעודנים יותר מאלה הנצפים בסדרות ריאליטי רגילות.

אלא שככל שהסדרה מתרחקת מהפיילוט אל אמצע העונה, מסרבת 'אבודים' לדבוק ולהעמיק בקו עלילה אחד ובוחרת באפשרות הקלה של הצגת פיתולים אינסופיים על הנחת הבסיס של הסדרה. במקום דרמה אכזרית על טבע האדם, תקבלו מפלץ ענקי המסתובב על האי, אופציה לקונספירציה ממשלתית ומנה של מסתורין על טבעי. באינטרנט כבר רצות עשרות השערות בנוגע לשורש התעלומה: מההערכה שהאי מגשים את המהלכים בדמיונו של אחד מהאבודים, דרך ניסוי חייזרי וכלה באפשרות שהאי משמש ככור מטהר לנפשות האבודים, שלמעשה מתו בהתרסקות המטוס. בכל זאת, גם כפי שהיא, 'אבודים' היא סדרה מותחת, ממכרת ולא לגמרי בנאלית בבחירותיה התסריטיות. היא אחת מהסדרות המצליחות והמוצלחות שנוצרו השנה באמריקה והיא הסדרה הטובה ביותר ש-Hot רכשה העונה. אחרי הכל, אין סיבה להעניש את התוצר משום שהוא מעט פחות ממה שיכול היה להיות. זוהי הרי הנחת העבודה של פוטנציאל, השעיית האכזבה עד לשנייה הממש אחרונה.
 

וכדאי גם שתשימו לב:

• לבחירת השמות הסימבולית. ג'ק שפרד, הרועה, הוא מנהיג החבורה וג'ון לוק חולק את שמו עם פילוסוף מדע המדינה בן המאה ה-17 שהגה לראשונה את רעיון הזכויות הטבעיות של אדם לחיים, חירות ורכוש.
• תמיד נחמד לפגוש בשחקנים מוכרים וב'אבודים' יש הרבה כאלה. חוץ ממת'יו פוקס מ'שולחן לחמישה', מופיע בסדרה גם הרולד פרינאו, שהיה אוגוסטוס היל, המספר הנכה ב'אוז', דומיניק מונהאן שהיה פיפין ההוביט ב'שר הטבעות' ובהמשך גם מירה פורלאן שהייתה דלן ב'בבילון 5'.
• קשה להבין מה הנימוקים שהכריעו לטובת הצבת 'אבודים' בערב יום שבת. אני מניחה שזו התחרות עם yes וויקאנד אבל בכל זאת, זו סדרה שבקלות תמשוך קהל, למה להציב אותה בשממה שהיא ערב יום שבת ולא בערב באמצע השבוע?
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by