בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
 
חדש בקולנוע: הנפילה 
 
 
הדס איילון

המבקרים מהללים, אבל הדס איילון חושבת שהנפילה הוא סרט מקומם שמציג את הגרמנים כקורבנות תמימים

 
 
 
 
 
 
 
 
 
Der Untergang

הפקת 'הנפילה', סרטו עטור הפרסים של הבמאי הגרמני אוליבר הירשביגל המתאר את ימיו האחרונים של היטלר, הוא מאורע היסטורי שאין להקל ראש בחשיבותו. הסרט יצא לאקרנים בגרמניה כמעט שישים שנה אחרי סיום מלחמת העולם השנייה, והוא, ללא ספק, חלק ממגמה מטרידה התופסת תאוצה בגרמניה והטוענת כי העם הגרמני היה גם הוא רק קורבן אומלל של הדיקטטורה הנאצית.

'הנפילה' מביא את סיפור נפילתה של גרמניה הנאצית ואת ימיו האחרונים של היטלר, הצפון בבונקר שלו, שעה שרחובות ברלין בוערים והצבא האדום שועט לעבר עיר הבירה הגרמנית. ההפסד הגרמני היה כבר עניין וודאי, אך המנהיג הנאצי התעקש להילחם עד החייל הגרמני האחרון, וסירב בכל תוקף להיפגש עם מנהיגי בעלות הברית. אנשי המשטר הנאצי והגנרלים הצבאיים ניסו להסביר להיטלר שאין טעם להמשיך במלחמה, אך הפיהרר סירב להכיר במציאות המרה וראה בכניעה לבעלות הברית בגידה במולדת. ב-30 באפריל, כעשרה ימים לאחר שחגג את יום הולדתו ה-56 , שעה שהכוחות הסובייטים כבר היו במרחק של 300 מטר מהבונקר, הבין היטלר שהמלחמה אכן הגיעה לסיומה, והוא החליט לשים קץ לחייו ולחיי אווה בראון, אשתו הטרייה. מותו של היטלר הביא לגל של התאבדויות בקרב נאצים פאנאטים שסירבו גם הם להשלים עם האמת המרה, ביניהם שר התעמולה יוזף גבלס ואשתו מגדה שהחליטו להתאבד, לא לפני שהרעילו למוות את ששת ילדיהם הקטינים.

במשך שנים רבות היו אלו בעיקר האמריקאים שעשו סרטים על מלחמת העולם. הם היו המנצחים שהכתיבו את ההיסטוריה, ולהם היה מונופול כמעט בלעדי ביצירת היצוג הגרמני. העם הגרמני מצידו נאלץ, כדרכו של המפסיד, לקבל את מרותה של האינטרפרטציה האמריקאית לאותה מלחמה עקובה מדם, שטענה, לרוב בצורה שטחית, כל הגרמנים נאצים שטניים וכל האמריקאים אלטרואיסטים שוחרי שלום.

למרות שעם השנים החלו גם במאים גרמנים ליצור הם סרטים על השואה ועל המלחמה, סרטו של הירשביגל מתכתב בעיקר עם אלו האמריקאים, והוא מייבא את כל עולם הדימויים של הסרט הישר מהוליווד. האופן שבו הבמאי מציג את העם הגרמני דומה בצורה מקוממת לאופן בו האמריקאים הציגו את הקורבנות היהודים בשואה. הגרמנים, על פי הסרט, בסך הכל הלכו שולל אחרי מנהיג אכזר וצמחוני שהוביל אותם כצאן לטבח.מלחמת העולם השנייה נראית בסרט כמו תוצר של מספר אנשים פנאטים שהובילו, כמעט לבדם, את אירופה להרס כמעט מוחלט. "הרעים" בסרט מסתכמים בהיטלר, גבלס וכמה קציני SS שהצליחו לרמות עם אחד ולהשמיד עם אחר.

איפה, לעזאזל, החביא במאי הסרט את כל אותם אנשים שהצביעו להיטלר בהתלהבות בבחירות של 33? היכן נמצאים אותם חיילים גרמנים שצעדו בראש מורם בכל מצעדי הראווה הידועים לשימצה, והיכן הוסתרו אותם גרמנים שראו ביהודים תתי אדם וגזלו בשמחה את מקור פרנסתם ? ברור שבין הגרמנים היו גם לא מעט קורבנות, אבל לאן נעלמו כל התליינים?

יאמר לזכות הסרט שעל אף אורכו (שעתיים וחצי) הוא לא משעמם לרגע. אלא שהייתי מצפה מסרט גרמני שעוסק בנקודה כל כך קריטית בהיסטוריה להתמודדות אמיתית עם שאלות קשות של מצפון, אשמה וזהות. אין פה שום רצון של העם הגרמני לקבל עליו את האשמה, ואין כל ניסיון מצד הבמאי להכות על חטא. העם הגרמני, לדעת הישלברג, כנראה לא צריך לקחת כל אחריות, כי הנאצים היו סתם קבוצה חריגה של אנשים רעים שבגלל חריגותם המוסרית יכלו לבצע פשע כה גדול נגד האנושות. אין פלא שהסרט זכה להצלחה ענקית בקופות הגרמניות, שהרי באמצעותו הגרמנים יכולים סוף סוף להתנער מכל רגשות האשם שלהם ולדעת שהם, כמו היהודים, הצוענים, וההומוסקסואלים היו בסופו של דבר רק קורבנות .

מדד העגבניות הרקובות: רוב המבקרים אהבו את הסרט והעניקו ל'נפילה' 80 אחוזי טריות. מדובר בסרט אמיץ ונועז המציע נקודת מבט חדשה ומרתקת על מלחמת העולם השנייה.

לפי הניו יורק אובסרבר: מותחן אינטנסיבי ומסעיר ביותר.

לפי ההוליווד ריפורטר: מעטים הסרטים שהמחיזו בצורה כה שלמה את הקשר בין הרשע ששלח מליונים למותם לבין הבנאליות הנלעגת של חיי רוצחיהם.

הכסף מדבר: הסרט זכה, כאמור, להצלחה מסחרית גדולה באירופה בכלל ובגרמניה בפרט והכניס שם כ - 70 מליון דולר.
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by