בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
 
אלוהים היקר שלום, 
 
 אוסף מכתבים לאלוהים במחלקת האבידות של רשות הדואר (צילום: ליסה פדרסן)   
 
טלי לכיש

מדי שנה מגיעים לישראל מאות מכתבים המיועדים לאלוהים. הם מועברים לכותל ואחר כך נקברים בהר הזיתים. הבימאית הדנית, ליסה פדרסן, עושה על זה סרט. אנחנו דיברנו איתה

 
 
 
 
 
 
 
 
 
כמה פעמים בחייכם הרגשתם צורך לדבר עם אלוהים? חלק מאיתנו לא יעשה דבר בנידון, אחרים ינהלו עם הקדוש ברוך הוא שיחה דמיונית בראשם, ויהיו כאלה שאף ירחיקו לכת וימלמלו תפילה חרישית בבית הכנסת או במקום קדוש אחר.

ומסתבר, שיש אנשים שהחליטו שהדרך הכי טובה היא לשלוח מכתב לאלוהים. כן, כזה במעטפה לבנה ויפה עם בול או שניים, כפי שנהגנו לעשות לפני המצאת הדואר האלקטרוני. ואם תהיתם היכן אלוהים מתגורר, הרי שהתשובה על פי כל אותם שולחי מכתבים היא אחת: ישראל. כפועל יוצא, רשות הדואר הישראלית מקבלת מכל רחבי העולם בין 300-500 מכתבים מדי שנה, שממוענים ללא אחר מאשר 'אלוהים'. ברשות החליטו לרכז את כל המכתבים במשרד אחד, וכפעמיים בשנה הללו מובאים אחר כבוד לכותל המערבי - המקום הכי קרוב לאלוהים, אליבא דרשות הדואר.

שמעה של התופעה הייחודית עשתה את כל הדרך עד לדנמרק, שם הגיעה לאוזניה של ליסה בירק פדרסן, בימאית סרטים דוקומנטריים בת 31, בוגרת ה-National Film school of Denmark היוקרתי. התוצאה: סרט בשם 'Dear God' ('אלוהים יקר'), אותו היא מביימת עבור חברת הסרטים והסדרות הגדולה בסקנדינביה: Nordisk Film Production.
 

"האם הם מצפים לקבל תשובה?"

ליסה בירק פדרסן
 ליסה בירק פדרסן   
"בתחילה מצאתי את זה מצחיק ומוזר - מכיוון שאלוהים הוא מושג מופשט, כוח עליון, ולא משהו נוכח בעולם, שאדם יכול למען אליו מכתבים למשל. הייתי אומרת שזה אפילו נאיבי, להפוך את אלוהים למישהו קרוב ואינטימי באופן שכזה. מאידך, אהבתי את זה שהאנשים שכתבו את המכתב לא רק ישבו וחיכו בחיבוק ידיים, אלא עשו משהו כדי שהבעיה תיפתר, שמשאלתם תתגשם", סיפרה פדרסן בריאיון טלפוני.

"רציתי לפגוש אנשים שעשו זאת, ולברר מהם הסיפורים שעומדים מאחורי כל המכתבים הללו; מה בכלל יש באנשים שגורם להם לצורך להיות בדיאלוג עם אלוהים; מה אותם אנשים מרוויחים באמצעות הפעולה של הכתיבה; האם הם מצפים לקבל תשובה; מה הם חושבים שקורה למכתבים שלהם, ומה בפועל קורה למכתבים שלהם?", הסבירה פדרסן. לצורך כך, היא פרסמה מודעת דרושים בעיתון 'ידיעות אחרונות', בה ביקשה מאנשים הכותבים מכתבים לאלוהים ליצור עימה קשר.

פדרסן שבה לפני כשבועיים מישראל לאחר ששהתה כאן עשרה ימים לצורך ביצוע תחקיר עבור הסרט, והסתקרנו לשמוע מה היא גילתה.
 

סנטה קלאוס היקר שלום,

 
האם קיבלת תשובות לפחות לחלק מהשאלות שלך?
"כן. מסתבר שהמחלקה שמטפלת בכל אותם מכתבים לאלוהים היא אותה המחלקה שמטפלת במכתבים אבודים שנשלחו לכתובת מוטעית ואין עליהם כתובת שולח, חבילות שאבדו בדרכן וכיוצא בזה. במקרה, במהלך ביקורי במשרד, נעשה משלוח לכותל המערבי, ותיעדתי אותו. כמו כן, נפגשתי עם 3 רבנים, ביניהם הרבי של הכותל, וקיבלתי מהם הסברים לגבי התפיסה של אלוהים, על הקשר האנושי עם אלוהים ועל טבעה של התפילה."

מדובר בתופעה יחודית לישראל?
"כמות כזו של מכתבים לאלוהים בהחלט ייחודית לישראל, אולי כי היא נחשבת בעיני רבים ל'ארצו של אלוהים'. בארצות המערב, לעומת זאת, מגיעים לרשות הדואר הרבה מכתבים המיועדים לסנטה קלאוס, רובם ככולם מילדים, והם מועברים לכתובת מסוימת. במקומות אחרים מכתבים ממוענים לאלוהים מוחזרים לשולח או מושמדים. כך שגם צורת הטיפול במכתבים הללו הינה ייחודית לישראל, ולכן אספקט אחר של הסרט יתמקד בעובדי אותה מחלקה ברשות הדואר הישראלית, ומה שמניע אותם לנהוג בדרך זו."

מה את יכולה לומר שמאפיין בגדול את אותם אנשים ששולחים מכתבים לאלוהים?
"רוב האנשים שכותבים מכתבים לאלוהים הם אנשים דתיים, חלקם יותר וחלקם פחות. אני חושבת שגם ילדים כותבים מכתבים לאלוהים, אבל מדובר בעיקר מבוגרים. מחצית מהמכתבים מקורם בישראל. אחד הדברים שהייתי מאד רוצה לגלות - הוא למה אנשים בוחרים לכתוב מכתב, במקום להדליק נר ולהתפלל, או כל טקס מקובל אחר, והתיאוריה שלי היא שבאמצעות האקט של הכתיבה הם מוציאים את המסר שלהם החוצה, בין אם הוא עצב גדול או רצון לשנות משהו בחייהם. זו נקיטת פעולה ממשית, זו הצהרה."

וגילית מה באמת קורה למכתבים הללו אחרי שהם מגיעים לכותל המערבי?
"לפני ראש השנה, עובדי הכותל אוספים את כל המכתבים והפתקים. אז, בדיוק כפי שעושים עם כתבי קודש, הללו מובאים לקבורה בהר הזיתים בטכס דתי מלא בניהולו של רב הכותל, על כל המשתמע מכך."

הסרט מיועד לטלוויזיה או עבור הקרנות מסחריות בקולנוע?
"בראש ובראשונה הוא יוקרן בטלוויזיה. לגבי בתי קולנוע - תלוי בתוצאה הסופית. בכל מקרה, מדובר בסרט בינלאומי, ואני מקווה שהוא יגיע להקרנות בכל מיני מדינות, ביניהן גם ישראל."
 
 

לארס פון טרייר מגזים

 
בתור בימאית דנית, מה דעתך על לארס פון טרייר - במאי הסרטים הידוע ביותר, ויש שיאמרו גם הגדול ביותר, שיצא מהקולנוע הדני בחמישים השנה האחרונות?
"לארס פון טרייר הינו במאי סרטים היודע לנצל את שפת המדיום באופן נרחב, ואני מוצאת אותו כמעניין ומלא השראה. עם זאת, אני רואה בו במאי שהוא יותר בינלאומי מאשר במאי דני טיפוסי. בדנמרק, במיוחד בז'אנר הסרטים הבדיוניים, תמצאי מעט מאד במאים אשר חוקרים את שפת הקולנוע באופן שהוא עושה זאת."

ומהו יחסך ל-'דוגמה 95' (Dogma 95) ומערכת החוקים הנוקשה שהיא מציבה לעשיית סרטים בדיוניים על מנת שייראו 'ריאליסטיים' ככל האפשר?
"'דוגמה 95' חוללה משהו טוב גם עבור הבמאים שהיו חלק מן הפרוייקט, וגם עבור דנמרק, מכיוון שהיא הציבה אותה על מפת הסרטים הבינלאומית. עם זאת, אני סבורה כי ייטב לקולנוע הדני להתקדם הלאה, ולהתחיל לחקור את שפת הקולנוע בכיוונים חדשים."

"האמת היא שלארס פון טרייר אף גיבש מספר חוקי 'דוגמה' עבור סרטים דוקומנטריים, אך לדעתי הם אינם מאתגרים את יוצרי הקולנוע הדוקומנטרי באותה המידה שבה אתגרו את יוצרי זה הבדיוני. כשקראתי את החוקים הללו, כל מה שיכולתי לחשוב עליו הוא שהם בסך הכל מבססים מחדש דרכי מחשבה ישנות ליצירת סרטים דוקומנטריים, וכלל לא מהווים השראה".

לקראת אוקטובר, פדרסן תשוב לישראל, הפעם עם צוות צילום מלא. אם גם אתם כותבים מכתבים לאלוהים, ומעוניינים לחלוק את סיפורכם האישי, ליסה פדרסן תשמח לשמוע מכם (באנגלית).
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by