בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
 
מוסיקה: אריאל זילבר מאז ולתמיד 
 
 צילום: עינת אנקר (לע``מ)   
 
גיא לוי

זה שאתה מתנחל לא אומר שאתה חייב לעשות מוסיקה גרועה. וגם: 'המיטב' של נורית גלרון וישראלים שמעדיפים לשיר באנגלית

 
 
 
 
 
 
 
 
 

אריאל זילבר, לב אמיץ (סיגל), התקליט חיפה

זהו סינגל ראשון של אריאל זילבר מתוך אלבום חדש שבדרך, ראשון מזה שבע שנים, או כפי שהוא מוכר בשמו - ה'המנון נגד ההתנתקות'.

יציאתו של זילבר בשנים האחרונות מהארון הפוליטי והתייצבותו הנחרצת בצד הימני של המפה, היא מאורע יוצא דופן. עד היום אמנים ישראלים שהעזו להביע את דעותיהן הפוליטיות נטו לשכנע את המשוכנעים. למשל, הקהל של אביב גפן מעולם לא היה ימני במיוחד, כך שהתבטאויותיו הפוליטיות לא באמת יכלו לפגוע בו, ופעלו יותר כמנוף יחצ"ני מוצלח. לעומת זאת, רוב הקהל של אריאל זילבר מגיע מהרוקנרול, ואפשר בהכללה גסה לומר כי זהו קהל שמאלני. התבטאויותיו הנחרצות של זילבר בשנים האחרונות נגד השמאל, ועכשיו 'המנון ההתנתקות', הם עבור הקהל הזה סוג של בגידה, שספק רב אם תיסלח לו. דווקא על רקע ההקרבה הזאת, יש משהו מעורר הערכה בהתייצבותו חסרת התנאים של זילבר בצד הכתום.

באשר ל"המנון", אני בספק אם 'לב אמיץ' באמת נכתב על ההתנתקות. נכון שהוא מכיל שורות כמו - "איך אדע מה טוב ומה רע / הכל כתוב בספרי התורה... לב שבור עוד יפרח עוד יגיע / אין איסור - זה לא סוף הסיפור", אבל קשה להגדיר את זה כאמירה פוליטית ברורה ונוקבת. נכון, כששרים את זה בעצרת פוליטית מול אלפי אנשים שנושאים שלטי 'יהודי לא מגרש יהודי' זה יכול להתפרש כאמירה פוליטית, אבל לי באופן אישי זה נשמע יותר כמו שיר על אמונה ועל תפילה.

כך או כך, זה פחות מטריד, שהרי לנו הישראלים יש מסורת ארוכת שנים של ניכוס שירים אישיים למטרות פוליטיות (החל מ'לא קלה דרכנו' ועד ל'אין לי ארץ אחרת'). השאלה היותר מטרידה פה היא מדוע העריקה של זילבר לכתומים גרמה לו לסגל סטנדרטים מוסיקליים כל כך נמוכים. לא ברור לי כיצד מי שהחל את הקריירה שלו כסאונדמן, עבד עם הרכבי-על כמו להקות תמוז וברוש, ויצר עיבודים נועזים עם כלים ערביים קלאסיים, הצליח להוציא מידיו הפקה מוזיקלית כל כך עלובה. בשיר יש מכונת תופים וכלי נשיפה שנשמעים כאילו בוקעים מאורגנית קסיו צעצוע שבורה. סאונד שירה של זילבר לא היה צולח אפילו ערב קריוקי.

ההסבר היחיד שאני מצליח לחשוב עליו הוא שהופעותיו של זילבר בשנים האחרונות בעצרות ימין יצרו אצלו חשיפת יתר לרוק החסידי המזעזע שבוקע מרכבי הברדסלבים. כמי שיש לו רק חיבה ליצירותיו המוזיקליות הקודמות של זילבר - אני ממש חרד מאלבומו הקרב.
 

My Second Surprise, Avoidance As A Way Of Life, Stagfrenzy

עטיפת האלבום
 עטיפת האלבום   
בצד השני של ההתנתקות מצויה הסצנה של להקות ישראליות שבוחרות לעשות את המוזיקה שלהן באנגלית, ולהישמע הכי רחוק שרק אפשר מישראל. אפשר לראות את תופעה כסוג של תלישות או משבר שפה, אפשר גם לראות בה צעד חיובי בהתקרבות לכיוון המערב. הרדיו הישראלי בכל אופן, ברובו עדיין לא יודע איך לאכול את זה וכתוצאה חובבי המוזיקה הישראלית מפספסים כמה מהאלבומים היפיפיים ביותר שיוצאים פה. החודש נחתו עלינו שניים כאלה.

My Second Surprise, הם סוג של One-Man-Band של המוזיקאי אייל ניסטור המתגורר בשנה האחרונה בברייטון, אנגליה. האלבום הוקלט בתל אביב עוד לפני שנסע, בהשתתפות מוזיקאים כמו רע מוכיח, אדם שפלן (אטליז, ד'ה גירלז) ואורי כינורות (בום פם). אם דיברנו על התנתקות, את שמו של האלבום אפשר לתרגם למשהו כמו - 'הימנעות כדרך חיים'.

אם אתם מבולבלים ממבול הדיסקים הישראליים שיוצאים מדי שבוע באנגלית, ומעוניינים בכל זאת להתנסות באחד מהם - זהו ללא ספק ה-אחד. ניסטור הוא מבצע רגיש בעל קול עמוק ומלנכולי מהסוג שאין במחוזותינו. המוזיקה שלו אינטליגנטית ומשלבת סגנונות רבים החל מלואו פיי, סרף, רוק ועד ללאונג' קליל. מבחינת סאונד והפקה מוזיקלית (עליה אחראי לני בן בשט שהפיק גם את מגדלור של מיקה קרני), הדיסק הזה מצליח להישמע לא מפה, וכדי להשלים את התמונה גם עטיפת האלבום הזה - פשוט יפיפייה.

באתר הלהקה מדבר ניסטור על רצונו להשתייך למועדון של דאוס Badly Drawn Boy ובק,
אבל במקום להסתבך בהגדרות הללו שווה פשוט להקשיב לשירים ולהחליט לבד לאן הוא שייך. כך או כך מדובר, באחריות מלאה, באחד האלבומים היפים של התקופה האחרונה.

להאזנה לשירים
אתר הלהקה
 

Man Alive, Open Surgery, האוזן השלישית

מצלמים קליפ כמו באמריקה. מתוך האתר הרשמי
 מצלמים קליפ כמו באמריקה. מתוך האתר הרשמי   
טריו ירושלמי הפועל כבר שש שנים בהנהגת האחים ג'ון ודיוויד שקדי, ומבצע פּאנק-פופ. כמו Usless ID הרכב הייצוג של הפּאנק הישראלי, Man Alive החליטו לשחק בליגה של הגדולים. בשנתיים האחרונות הם הופיעו יותר מ-200 פעם, בעיקר בארצות הברית וקנדה.

עד האלבום הזה הוציא ההרכב שני אלבומים מלאים ועוד אי.פי, אולם זהו האלבום הראשון שלהם שהוקלט באופן מקצועי. הם גייסו כסף והביאו מפיק נחשב יחסית בסצנה בשם אד רוז. התוצאה - אלבום מלוטש שעומד בסטנדרטיים חו"ליים לגמרי. Open Surgery הוא אלבום שלא סוטה מחוקי הז'אנר, כך מי שלא חובב שירים מהירים וקצרים בני שלושה אקורדים יימצא בו פחות עניין. עדיין, גם אם לא מדובר באלבום חדשני, לי באופן אישי לא זכור אלבום רוק כל כך אנרגטי מהרכב ישראלי. ג'ון שקדי, סולן וגיטריסט הלהקה, מביא נוכחות סוחפת, ומזכיר ברגעים מסוימים את בילי ג'ו ארמסטרונג, סולן הגרין דיי.

Open Surgery יופץ ברחבי העולם עולם החל מחודש ספטמבר הקרוב באמצעות כמה חברות תקליטים בינלאומיות, וההרכב מתכנן גם מסע הופעות באירופה ארצות הברית ויפאן. השאלה אם Man Alive יצליחו לכבוש את העולם או לא, תלויה בהרבה מאוד מזל. כך או כך, אין ספק שצריך להסיר בפניהם את הכובע על המקצוענות וחוסר הפשרות.

להאזנה לשיר Say What You Want
אתר הלהקה
 
 

נורית גלרון, המיטב, אן.אם.סי

עטיפת האלבום
 עטיפת האלבום   
חברת אן.אם.סי ממשיכה בסדרת אלבומי 'המיטב' שלה והפעם עם נורית גלרון. מדובר באלבום כפול המכיל את כל הלהיטים הגדולים של גלרון מ-27 השנים האחרונות, כשהם מסודרים בסדר כרונולוגי. כמי שהתבגר בשנות השמונים הכרתי עד היום את נורית גלרון בעיקר בתקופת הרוק שלה, עם 'משהו בלבבה' ו'אחרינו המבול'. האלבומים האלו עד היום מייצגים בעיני את כל מה שהיה רע במוזיקה הישראלית של שנות השמונים - שירה מלודרמטית, הפקה בומבסטיות וקלידים מחליאים.

'המיטב' הצליח ברמה האישית לגרום לי לעשות שלום עם גלרון וזאת בזכות יצירתה בסוף השנות השבעים ותחילת השמונים שמופיעה בדיסק מספר 1. גלרון בעיני היא מבצעת הרבה יותר משכנעת בשירים כמו 'בוא אלי', 'בלוזנט', ו'נגיעה אחת רכה' מאשר בלהיטי האייטיז שלה - 'זה הגשם', ו'שיר אהבה' (משהו בלבבה). בעבודותיה הראשונות היא הצליחה לגרום לג'אז להישמע טוב בעברית. כך או כך, עבור מי שמחבב את נורית גלרון, 'המיטב' הוא בהחלט דיסק ממצה במחיר אטרקטיבי למדי(שניים במחיר של אחד).
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by