בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
 
קולנוע: לאכול בגדול 
 
 מתוך האתר הרשמי   
 
אמיר נעמן

אמיר נעמן לא מבין איך זה האמריקאים לא הזדעזעו עד עמקי נשמתם מהמסרים החתרניים של 'צ'רלי בממלכת השוקולד'

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
כרטיסי זהב מוחבאים בחמש חפיסות של השוקולד הטעים במיוחד של ווילי וונקה. מי שימצא אותם יזכה לבקר במפעל הענק שלו, אשר נסגר לכל מבקר חיצוני מאז שווילי וונקה פיטר את עובדיו בטענה שהם מרגלים תעשייתיים.

את הכרטיס מוצאים חמישה ילדים שכל אחד מייצג הרחבה או שלוחה של חטא הגרגרנות. כולם פרט לצ'רלי באקט, בן למשפחה מהמעמד החברתי הנמוך ביותר. בגלל שלצ'רלי אין, ולעולם לא היה, כסף, הוא יכול להעריך דברים חשובים יותר כמו למשל אהבה (של בן משפחה לבן משפחה) ולויאליות.

הסרט 'צ'רלי בממלכת השוקולד' מלא בהטפות מוסר סותרות כמו: אל תהיה שמן - זה מגעיל, מכוער וגרגרני; ובמקביל, מתאר מפעל תעשייתי ליצירת ממתקים כמן גן עדן עלי אדמות. או- רק אדם שפרץ את כבלי החברה יכול לחיות בעולם המדהים בו חי ווילי וונקה, ובמקביל, המשפחה האוהבת באמת ובתמים של צ'רלי, שאין לה צורך בדברים גשמיים כי יש לה אהבה.

אי אפשר לבטל את הסרט על פי ערך מוסרי אחד שהוא מעלה ואסור להכתירו כעוד יצירה של שטיפת מוח אמריקנית בגלל סצנות הסוף. למען האמת אני מאוד מופתע מהעובדה שהאמריקאים לא הזדעזעו עד עמקי נשמתם מחוסר התקינות הפוליטית. איך ירגיש נער שמן לגבי השיר ששרים האומפה לומפיים, (העובדים הזרים של ווילי וונקה), לגבי אוסגוסטוס שלוק הגרמני הרעבתן בתחילת הסרט?

רעבתנות וגרגרנות מופיעים שוב ושוב בסרט: ויולט הילדה התחרותית לועסת מסטיקים כל הזמן. דוחפת את המסטיק החדשני של ווילי וונקה (זה שמכיל בתוכו ארוחה שלמה כולל מרק, עוף ופאי אוכמניות) לתוך הפה במין בהמיות מעודנת אך מטרידה. תראו את פניה (אולי זה לא מכוון אפילו) כשהיא דוחפת את המסטיק לפה...

אימו של אוגוסטוס לא מרפה מהקרמבו שחציו בידה וחציו בפיה אפילו כשבנה נשאב בצינור מנהר השוקולד ממנו שתה, אל עבר עתיד לא ברור, בעוד סביבו מתרוצצים האומפה לומפה.

את האומפה-לומפה הביא וונקה הישר מלומפה-לנד, ולהם הוא משלם בפולי קקאו. הם שרים , בלי בושה, מול אימו של אוגוסטוס, שילדה היה שמן שלא ברר את מה שנכנס לו לפה, שלא דאג לשלוט בצרכיו. וכל אסון שייגרם לו בגלל רעבתנותו - מגיע לו.
 
 
בגלל שכל הסרט עוסק בעצם בדברים שנכנסים לגוף דרך חור, מוזר לגלות שאין שום רמיזות לחושניות גופנית מלבד כזו שנוגעת לדברי מתיקה.

אירוני ככל שזה יהיה, ווילי וונקה ניתק עצמו לחלוטין מהמין האנושי בגלל סלידה מהבהמיות הזאת, הגופניות הזו, שהוא זה שמרוויח ממנה הכי הרבה. זו דוגמא נוספת לאמביוולנטיות המוסרית שיש לסרט הזה לגבי הקפיטליזם המשונה שהוא מציג לצופים. מצד אחד מציג הסרט את מפעלו של ווילי וונקה כדבר חלומי, פנטסטי. מצד שני הוא מראה לנו שאנשים איבדו את עבודתם במקום והוחלפו על-ידי צוות זול יותר ויעיל יותר. הסיבה שמצבה של משפחתו של צ'רלי באקט כל כך גרוע, היא בין השאר בגלל שסבו פוטר מהמפעל לפני שנים.

הבית של צ'רלי הוא סממן ברור למעמד חברתי שלא יכול להיות קיים יותר בתקופתנו. לפחות - אין איך לבטא אותו, כי הוא לא משתף פעולה עם העולם היוצר- קונה של היום. זהו התת-פרולטריון המוחלט. לא סתם, אני מניח, הבית של צ'רלי בנוי כמו מסרט שנעשה בתחילת המאה ה-20. לא סתם המבטא האנגלי של משפחתו מזכירה את דיקנס. זו הדרך היחידה לבטא את תלישותם הכלכלית והחברתית של משפחת באקט.

לעומתם, ווילי וונקה, מעלה ז'אנרים ספרותיים אחרים. למשל דוריאן גריי הדקדנטי של אוסקר ווילד. מערבולת היצור הגחמני של ווילי וונקה מספקת את כל צרכיו האנושיים. מה הוא אוכל בכלל? השניים שלו ישרות בצורה לא אנושית. לא יכול להיות שכל היום הוא טוחן שוקולדים. הוא גם רזה מאוד. הוא שונא ילדים, ואת הוריהם עוד יותר. לא נראה סביר שהייתה לווילי וונקה אי פעם חברה. על אף לבישת בגדי נשים מרומזת, (במחווה קצרצרה ל'אד ווד' וסוודרים מאנגורה ורודה), ווילי וונקה דווקא משדר א-מיניות. אבל, שלא כמו בשאר סרטי הילדים שכל הדמויות בהן חיות בעולם נטול מיניות, על ווילי וונקה אנחנו שואלים..."רגע מה בעצם הקטע שלו?"

הקטע שלו הוא כנראה שאין לו קטע. הוא גם לא פדופיל כמו שחשבו המבקרים שהשוו אותו למייקל ג'קסון . הוא מיזנטרופ אמיתי. אדם העתיד. אדם שמסתפק ביצירה שלו ובעצמו בלבד.

הסוף הלכאורה שמרני של הסרט רק מעבה את המסרים המעניינים בעיני, ולא ההיפך. העובדה שהסרט לא ממהר לבעוט במסורת המשפחתיות ואף מקדם אותה, ובאותו זמן משאיר את ווילי וונקה יחסית ללא שינוי, מראה שהוא לוקח את שני אורכי החיים האלה ומתייחס אליהם באותה מידה של רצינית. ווילי וונקה לא מגלה שטעה כל חייו בסוף הסרט. הוא מעט מתפשר, אבל בעיקר כדי להמשיך לייצר את השוקולד שלו ולחיות בבועה שיצר. אולי צ'רלי והמשפחה שלו לא כל כך שונים מווילי וונקה. שניהם זרים לחברה, בגלל ששניהם חיים בקצוותיה.
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by