בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
 
החלק הארי  
 
 
יוסי גורביץ

יוסי גורביץ שמח לבשר כי הספר השישי בסדרת הארי פוטר עולה בהרבה על קודמיו בזכות שבירת התבנית המוכרת

 
 
 
 
 
 
 
 
 
עשרות מיליוני מעריצי הארי פוטר כססו ציפורניים בחודשים האחרונים: בניגוד לשנים קודמות, יציאתו של הספר השישי בסדרה לוותה לא רק בציפייה, אלא גם בחשש. האם הספר יהיה הצלחה, חזרה למסורת של הספרים הראשונים, או שיהיה פלופ כמו הספר החמישי?

ובכן, לאחר תקלה אלכימאית קלה, הצליחה רולינג לשחזר את שיקוי כתיבת הזהב שלה: הכתיבה קלה, זורמת, אירונית ומסתורית מתמיד. אחת הסיבות לכך היא שבירת התבנית הקבועה.
 

טרגדיה, לא קומדיה קלילה

 
כל ספרי הארי פוטר, עד כה, נפתחו במתכונת זו: הארי נמצא אצל הדארסליז וסובל. לאחר זמן מה הוא נוסע להאגוורטס, שם משתבשת שגרת החיים על ידי אחת מתחבולותיו של לורד וולדמורט הנורא, אותה משבשים הארי וידידיו הטובים, הרמיוני ורון. הארי יוצא לחופשת קיץ.

לא הפעם. הספר נפתח בפגישה בין ראש ממשלת בריטניה ובין "השר האחר" שלו, השר לענייני קסמים, הרכיכה קורנליוס פאדג'. מילותיו של פאדג', המודיע על התפטרותו, נותנות את הטון לספר כולו: "אדוני ראש הממשלה, אנחנו במלחמה".

ממילות הפרידה של פאדג', המוחלף בשר נחוש יותר וכושל לא פחות, אנו עוברים לסצנה אחרת, בה נראה המורה השנוא ביותר בתולדות הספרות, סוורוס סנייפ (אני יודע, אני יודע – דולורס אומברידג' היא מפלצת ייחודית, אבל היא לא מתקרבת לקרסוליו של סנייפ, סמכו עלי), כשהוא קושר עם כמה ממשרתיו של וולדמורט.

מלחמה ובגידה בשני הפרקים הראשונים, ורק אחר כך, הפגישה הבלתי נמנעת עם הדארסליז; הספר הזה הוא טרגדיה, והצדדים הקומיים שלו, שאליהם הורגלו הקוראים, מעומעמים.

אזהרה: עד כאן היתה סקירה כללית של הספר. החלק הבא מכיל ספוילרים.
 

להרוס את הוגוורטס

בסופו של הספר, לא נשאר הרבה מהוגוורטז: דמבלדור מת, נרצח על ידי סנייפ; התלמידים נמלטים ברובם; המורים שוקלים שלא לפתוח את בית הספר מחדש; וחשוב מכל אלה, הארי החליט שלא לחזור לשנה השביעית של לימודיו.

עד עכשיו, אומרת לנו רולינג, רק שיחקנו: לקחנו את היתום המסכן, נטול הידידים, והפכנו אותו לילד מוכשר ומוצלח. זו איננה טרגדיה: זה סיפור הצלחה אמריקני. דמות טראגית איננה יכולה להיות מודאגת משיעורי בית.

האווירה אפלה דרך קבע: הדיילי פרופט מדווח מדי יום על רציחתם של קוסמים, ועל חוסר יכולתו של המשרד לענייני קסם להתמודד עם הבעיה. האורות כבים, אחד אחר השני. אפילו טונקס הצחקנית, מלאת הצבע, מאבדת את חדוות החיים.

הספר מתקדם בהתאם. תעלומות נפתרות אחת אחרי השנייה: באמצע הספר, אנו יודעים על טום רידל, הוא לורד וולדמורט, יותר משידענו עליו בכל חמשת הספרים הקודמים. אנחנו יודעים איך הוא שרד, ואנחנו יודעים כיצד הוא עשוי למות. הספר מצליח, בעמודיו האחרונים, לצייר אפילו את דראקו מאלפוי באור חיובי יותר.

הארי אמור להרוג את וולדמורט; את זה ידענו כבר בסוף הספר החמישי. אבל על הארי לעשות זאת לבדו. להילחם בוולדמורט כשדמבלדור לצידו – זה לא מעניין ולא דרמטי. סנייפ מספק להארי את הדחף הנדרש ברוצחו את דמבלדור.
 
 

מכוכב קווידיץ' לגיבור הנוקם

דמבלדור איננו האב הראשון שמאבד הארי: הוא איבד כבר את אביו, ג'יימס פוטר, ואת סיריוס. אבל רצח האב הראשון התרחש "מחוץ למרקע", לפני תחילת הסיפור; וסיריוס הופיע לזמן קצר מדי מכדי להתחרות בהשפעתו של דמבלדור.

בסוף הספר השישי הארי חדור נקמה, והוא מתכוון להשמיד הן את וולדמורט הן את סנייפ. הוא עושה את הצעד שעושה כל גיבור טראגי, מהקטור הטרויאני ועד המלט: הוא נפרד מג'יני וויזלי, אהובתו. הוא מנתק את כל קשריו עם העולם החיצוני ונשאר רק עם המטרה ועם האנשים העשויים להועיל בהשגתה. אין עוד תועלת בהוגוורטז: לא נותר עוד מה ללמוד. הלימודים הם עניין לעולם מתורבת, ועולמו של הארי נמצא במלחמה.

להשמיד את וולדמורט, גם אם וואלהאלה תבער והעולם יבוא לקיצו; לוותר על אהבה כדי שלא להפגע ולשמור על כוחך; רולינג הגיעה מקומדיית נעורים לאפוס וואגנרי בשישה ספרים לא ארוכים מדי. אני אמתין לספר הבא.
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by