בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
 
אמן על האש: קורם עור וגידי  
 
 
איתן בוגנים

גידי סמילנסקי לא בטוח לגמרי מה הוא - במאי, אמן וידאו-ארט, זמר או צייר, אבל הוא בדרך לגלות

 
 
 
 
 
 
 
 
 
מתוך הסרט 'האם את זוכרת'
 מתוך הסרט 'האם את זוכרת'    
הדמיון, היכן שהוא בין מקריות למסתורין, הוא הדבר היחיד שמגן על החופש שלנו, על פי בונואל. החופש, היכן שהוא בין מסתורין למקריות, הוא הדבר היחיד שמגן על הדמיון שלנו, על פי גידי סמילנסקי. זמר, מוסיקאי, צייר, אמן וידאו, תסריטאי, במאי, מורה וסטודנט בו זמנית באותו המוסד. גידי סמילנסקי עושה סרטים. ברסון אומר שהשראה היא כשאתה לא יודע מה אתה עושה ומה שאתה עושה הוא הכי טוב, וגידי יוסיף – ולעשות הרבה, מכל מיני.
 
מתוך הסרט 'איזה טוסטוס קטן עם כידון מצופה כרום בקצה החדר?'
 מתוך הסרט 'איזה טוסטוס קטן עם כידון מצופה כרום בקצה החדר?'   
איזה טוסטוס קטן עם כידון מצופה כרום בקצה החדר?
"זו אדפטציה לסיפור של ז'ורז' פרק שנקרא באותו שם. הוא נכתב בסוף שנות ה-50 בשלהי מלחמת אלג'יר ומספר על חבורת פריזאים צעירים, יושבי בתי קפה, שמאוד תופסים מעצמם אינטלקטואלית. יום אחד מישהו מהחבורה מקבל הצבה מחדש באלג'יר ומוכן לעשות הכל כדי לא ללכת לשם, כי יש לו חברה והוא סתם שמוק קטן. בגרסת הסרט החדש שלי, פריז מתחלפת בתל אביב ואלג'יר בעזה. הרס"פ יוני, גיבור הסרט שלי, וחבורתו, מחליטים שהם הולכים לעזור למלפפון הזה כדי שלא ייסע. יוני הגיבור מאופיין כאדם חזק וכריזמטי שמנסה לרקוד בשתי חתונות – הצבא והחבורה - בהם הוא המנהיג. כאדם מאוד חזק וקצת עם הראש בקיר, הוא מחליט שהוא הולך להשתמש בחבורה על מנת לעזור לאותו אחד לא להגיע לעזה."

יש לדברים רחש פוליטי או שאני מדמיין?
"יש איזשהו רעש רקע אנרכיסטי בסרט מכיוון שהסרט יוצא מנקודת הנחה שאותו בחור לא צריך להגיע לעזה ושזה בסדר לא להגיע, בכל מיני דרכים מפוקפקות, מה גם שיוני צריך לעזור לאותו אפס, שלא רוצה ללכת לא מסיבות ערכיות אלא סתם כי לא בא לו, כי הוא נקניק קטן. אבל דווקא משום שהחבורה נכשלת, בסופו של דבר, הסרט מציג את הערכים האנרכיסטיים שתחילה הוא מפאר, באור מכוער, במערומיהם."
 
מתוך הסרט 'האם את זוכרת'
 מתוך הסרט 'האם את זוכרת'    
יש להתרחשויות הללו קשר לקריירה הצבאית שלך?
"כן, כחייל שירתתי בשטחים, לא כקרבי אלא בקשקוש גמור, במין מחנה סוריאליסטי של 25 אנשים שלא ידעו מה הם עושים שם. גם את כל המילואים שלי עשיתי בעזה, שם קראתי את הספר לראשונה וחשבתי לעשות לו אדפטציה."

ומה עם התזזית האנרכיסטית?
"הרבה מהביקורת של הסרט וגם של הספר הוא על אנשים צעירים יושבי בתי קפה עם דעות נחרצות, שברגע שנקרית בפניהם הזדמנות לעשות פעולה שיש לה השפעה ממשית על העולם, כמו לקחת אחריות על מישהו אחר, הם נאלמים דום."

אז מי אתה גידי סמילנסקי?
"בחור צעיר, יושב בית, לא בתי קפה. עכשיו סיימתי מסלול הכשרה אמנותי מאוד ארוך שכלל הכשרה מוזיקלית כזמר, כאמן פלסטי וכמספר סיפורים, ואני שואל את עצמי מה המקום שלי בעולם עם כל מגוון האהבות והצרכים שלי? אני לא רוצה לראות את עצמי כמישהו שחי על שאריות של מחשבות או יצירה, מצד שני, אני לא יכול ישר לבקוע מהביצה ולבקש 400,000$ לסרט עלילתי או חלל תצוגה לתערוכה."
 
 
מתוך הסרט 'האם את זוכרת'
 מתוך הסרט 'האם את זוכרת'   
ובחרת בקולנוע?
"מעולם לא התכוונתי ללמוד קולנוע ואפילו בתור ילד קיבלתי חינוך יקי כזה שלא מעודד צפייה בטלוויזיה. רק כשהתחלתי לעשות וידאו-ארט, למדתי להכיר אנשים שעושים קולנוע והתחברתי איתם. ככה זה זרם - אותי זה מאוד מפתיע."

אותי זה לא מפתיע, אולי כי בקולנוע אתה יכול ליישם את מרבית הכישורים שלך?
"בדיוק. אני עדיין סובל מפיצול אישיות אמנותי חמור. אני רוצה הכל ובמובן הזה אני דומה לגיבור שלי, שלא מוכן לוותר. אולי זו פחדנות לנסות וללכת בכל מיני נתיבים, אבל קולנוע זה באמת מקום שדברים שונים יכולים להתחבר."

בטווח המופרך בין וידאוארט-ניסיוני-הוליווד, איפה אתה ממקם את עצמך?
"בדרך כלל אני מאמין שהמהפכות האמיתיות נובעות מהמיינסטרים. כלומר, אתה יכול להיות הוגה אקצנטרי ומבריק, אבל עד שהרעיונות שלך לא נחשפים אז ההשפעה שלהם זניחה. אני חושב שזה נהדר שמישהו נהנה בסרט שלי. זה המקום שמעניין אותי עכשיו לעשות בו ניסויים – להישאר בגבולות הנרטיב והדרמה שניתנים לעיכול על ידי מרבית הצופים ולראות איפה פה אני יכול להכניס ערכים יותר מחודדים."
 
ללא כותרת
 ללא כותרת    
יש לך דוגמא למצב הזה?
"בהחלט. 'מוכה אהבה' של פ.ט. אנדרסון או 'משפחת טננבאום' של ווס אנדרסון. אלו סרטים שתענוג לראות אותם. החוויה של הצופה היא סוחפת, מענגת ומרגשת, ועם זאת, היא מאוד ספציפית, ייחודית לבמאים האלו. היא לא מנסה להתנחמד."

בגלל האנדרסונים המופלאים הפסקת לעשות וידאו-ארט?
"עזבתי את הוידאוארט כי זה בלבל אותי, רציתי להבין את הקולנוע. הווידאו שעשיתי היה די מופשט ופתאום לבוא ולספר סיפור... שאלתי את עצמי – האם אין ערכים סיפוריים בעבודות שלי מכיוון שאני לא יודע לספר סיפור, או בגלל שככה זה צריך להיות? לא הצלחתי לענות לעצמי על השאלה, זה הטריף אותי."

אז איזה סיפורים אתה רוצה לספר?
"מעניין אותי לספר סיפורים על אנשים שתקועים באיזו אידיאולוגיה גדולה או משהו מיתי, ומגלים שדווקא משהו באנושיות, בהומניות שלהם, חייב להיפתר כדי שיוכלו להמשיך לחיות בעולם הזה. נורא מעניין אותי להכניס את השאלות האלו לציור."

אתה גם מצייר?
"התחלתי לצייר בתור נער מתבגר כי זה הדבר היחיד שאפשר לעשות בבית. זה התחיל ממקום מאוד לא מתוחכם. היום אני מצייר כשאני רוצה להיות מול עצמי, במקום הרבה יותר מדיטטיבי, אינטלקטואלי. לצערי, אני לא חושב שזה ציור שפונה למתבונן. אני רואה בזה בעיה, אבל זו גם איזושהי טריטוריה שלא צריכה להסביר את עצמה לאף אחד מלבדי, לפחות בעשייה שלה."
 
מתוך הסרט 'האם את זוכרת'
 מתוך הסרט 'האם את זוכרת'    
אמרת משהו על זימרה?
"אני מתעניין במיוחד בשירת רנסנס ובארוק."

אתה לא נראה כמו אחד שיכול לפזז באופרה.
"בניגוד לשירה אופראית, שצריכה להיות מושרת חזק באולם גדול, זו מוסיקה ש"בנויה" לחלל קטן והקהל נמצא לידך במרחק נגיעה, דבר שמשליך על המבנה והעוצמה והרבה פעמים גם על התוכן שהוא יותר אינטימי. אני שר מגיל מאוד צעיר, זו החוויה הראשונה שלי שנעשית לשם שמים. זה פרפורמנס ואני צריך איזשהו מינון של במה בחיים שלי."

מה אתה לא יודע לעשות?
"אני לא יודע לעשות טוב את אף אחד מהדברים שדיברתי עליהם. זה מחיר כבד שאני משלם על הפריסה הזאת. בתור בן של פרופסור לפיזיקה, אני מעורר רחמים בכל מה שקשור למספרים ומחשבה רציונלית. אני לגמרי בתחילת דרכי ורק מתחיל להבין מה העניינים."

אהבה?
"יש אהבה, היא באה בגלים. יש אהבה לחברה ויש אהבה לאיזה קו יפה. אחד השירים שאני הכי אוהב, של פרסל, נגמר בקינה. הוא חוזר כמה וכמה פעמים – אני אוהב, אני אוהב... זה כל כך עצוב כי הוא נורא אוהב אבל האהבה נשארת בתוכו ולא יוצאת החוצה."
 
 
יש משהו לסיום שהיית רוצה לאמר?
"יש לי איזה פחד שהראיון הזה הוציא קצת החוצה – שיש לי כשרון מסוים לראות מין זיקוקי דינור אבל אני עצמי לא בטוח מה המהות שלהם כשהעשן מתפוגג."

גידי מציג את "איזה טוסטוס קטן עם כידון מצופה כרום בקצה החדר?" בצ'ינהפורטה 4, פסטיבל המחלקה לקולנוע של המדרשה, 27-29 באוקטובר, סינמטק תל אביב.
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by