בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
 
ראיון: עבודה עברית  
 
 עברי לידר (צילום: רונן אקרמן)   
 
אמיר עמרמי

עברי לידר, שמעלה בקרוב מופע חורף אינטימי, מספר על תחילת דרכו, על ההצלחה ששינתה אותו, ופורש את משנתו הסדורה על הקשר בין אמנות למסחריות

 
 
 
 
 
 
 
 
 
שמונה שנים חלפו מאז שחרר עברי לידר את הסינגל הראשון שלו. השוק לא היה במיטבו בשנים אלו, ובכל זאת - ההצלחה מצאה אותו בכל פינה, והקריירה שלו מתנהלת מאז באופן יציב. לידר הוציא השנה את אלבומו הרביעי, 'זה לא אותו דבר' (הליקון). במהלך השנה קיים סיבוב הופעות הנושא את שם האלבום. בסוף השבוע הבא הוא יוצא לסיבוב נוסף של הופעות חורף, בפורמט מעט שונה. ההופעות יתקיימו במקומות סגורים בלבד ("יותר אינטימיים") ולידר ייבצע בו גם משיריו הקודמים, שטרם ביצע בהופעות חיות.

לידר פרץ לתודעה הציבורית בשנת 1997, כשהוציא את השיר 'ליאונרדו' וכבש איתו את תחנות הרדיו. בין הראשונים שהשמיעו את עברי לידר בתוכנית הרדיו שלו, ופרגנו לו מאוד, היה אהוד מנור המנוח. "כשפגשתי אותו" מספר לידר "לא זוכר כמה זמן אחרי שהוא השמיע את השירים, הוא היה מאוד נחמד וכל הזמן פירגן. ככה זה היה בכל הפגישות הראשונות שלנו".

בוא נחזור מעט אחורה. אילו ציפיות היו לך כשיצא האלבום הראשון. אפילו לפני זה, כשהשמיעו את 'ליאונרדו'?
"האמת היא שאני הייתי ביפן כשהשמיעו את 'ליאונרדו' בפעם הראשונה ברדיו. הייתי עם להקת 'בת שבע' בטוקיו. אני לא זוכר את עצמי ממש מתכנן וחושב מה יהיה. כמובן שהיו לי ציפיות, אתה יודע. שלחנו סינגל, השמיעו אותו, עבדנו על אלבום, אבל בוא נגיד שהדרך שבה זה קרה, והמהירות שבה הדברים התגלגלו, מאוד הפתיעו אותי".

אתה מרגיש שהמהירות הזאת שינתה אותך באיזשהו מקום?
"זה בטוח שינה אותי במשהו. כשאתה מצליח במשהו שאתה עושה בחיים, בכל מקצוע, אם זה מוסיקה, או רפואה או כל דבר אחר שאתה מצליח בו, זה עושה משהו לביטחון שלך, ואני בטוח שזה מה שקרה לי".

אפרופו ביטחון, לפני ארבע שנים חשפת את חייך האישיים כשיצאת מהארון. איך אתה חושב שהקהל קיבל את זה בזמנו?
"אני מרגיש שזה קירב אותי לקהל שלי, בייחוד לאנשים שמתעניינים במוסיקה שלי. כי דבר כזה מראה על אמן אמיתי, ואני מבקש שככה יתייחסו אליי ולחומר שלי. ככה אני גם מחזיר תודה לקהל. אני שמח לגלות שזה לא שינה הרבה, ודווקא מאוד תרם".
 

מלהקת בת שבע להליקון

עברי מקיים יחסי גומלין עם הקהל (צילום: אריאל בשור)
 עברי מקיים יחסי גומלין עם הקהל (צילום: אריאל בשור)   
לידר (31), במקור מקיבוץ גבעת חיים, החל ללמוד לנגן על פסנתר בגיל חמש. בתיכון 'אלון' ברמת השרון למד במגמת מוסיקה, ורצה להמשיך את דרכו המוסיקלית בלהקה הצבאית. אבל בצבא חשבו אחרת, וגייסו אותו כעוזר אפסנאי. מסיבה זאת מיצה לידר את השירות הצבאי אחרי חודש בלבד, השתחרר, והחל בכתיבת מוסיקה ללהקת המחול 'בת שבע'. הוא כתב בזמנו את היצירה 'זינה' ביחד עם חתן פרס ישראל למחול, אוהד נהרין, והמשיך לכתוב יצירות נוספות.

להליקון הגיע לידר בשנת 1996, הוחתם מיד והחל לעבוד על אלבום הבכורה שלו, 'מלטף ומשקר', שיצא שנה לאחר מכן, ב-1997. להיטים נוספים שיצאו מהאלבום היו 'אף אחד משנינו', 'תמיד אהבה' ו'מרי לנצח'. בהמשך הוציא לידר את 'יותר טוב כלום מכמעט' (1999), 'האנשים החדשים' (2001) וכאמור, את 'זה לא אותו דבר' (2005).

בשנת 2001 הפיק לשרון חזיז את אלבומה 'פנסים' ואף לקח חלק לא מבוטל בכתיבה ונגינה באלבום. בהמשך כתב את הפסקול לסרט 'יוסי וג'אגר' (2002) וחידש את השיר 'בוא' של ריטה. באותה שנה הפיק את האלבום הראשון של 'הפרוייקט של עידן רייכל' (רייכל עצמו היה הקלידן הצמוד שלו). בשנת 2003 הוזמן לידר לחגיגות 'מצעד הגאווה' וערך את המופע 'אלקטרו Live', שהיה עיבוד אלקטרוני לשיריו, בשיתוף פעולה מלא עם המפיק המוסיקלי Henree. בשנת 2004 הלחין את הפסקול לסרט 'ללכת על המים' של איתן פוקס, וחידש את השיר 'סינדרלה רוקפלה' יחד עם ריטה.

באלבום האחרון שלך, אתה מגיש סאונד הרבה יותר חם, ופחות אלקטרוני מחומרים ששמענו בתקופה האחרונה.
"אני מנסה לעשות פה משהו אחר, ולעניין את הקהל שלי ואת האנשים שעובדים איתי. הייתי פותח את הרדיו והייתה לי תחושה שהמוסיקה של היום היא מאד פאף. אם אתה שומע הקלטות ישנות, אז העומק של היום מאוד השתנה - המוסיקה מרווחת, והתחשק לי לחזור לסאונד של דברים שיצאו פעם. אי אפשר להתחרות עם 40 אנשים שבאים עם כינור. אפילו עם כל המחשבים בעולם, לא תגיע לרמה כזאת של סאונד, וזה מה שניסיתי לעשות. מוסיקה פחות 'מדוייקת' והרבה יותר אנושית".

בתקופה האחרונה עשית שיתוף פעולה עם חברה סלולרית. יש איזה תהליך של מסחור שעברת עם השנים?
"אני חושב שיש ייחסי גומלין בין עולם האמנות לבין העולם המסחרי. כדי לעשות מוסיקה טובה, וקליפים טובים, וכדי לעשות הופעות, אנחנו צריכים כסף. לא אני המצאתי את זה, ולא אף אחד אחר המציא את זה. אמנים וחברות תקליטים קושרים קשרים עם חברות מסחריות כדי למנף את העניין של הפרומו וקידום המכירות שלהם".

בסדר, עדיין יש את אלה שייראו את זה כמסחור. לא כל אמן יעשה את זה.
"אני חושב שהקשר הוא לגיטימי, כל זמן שאין השפעה של הגוף המסחרי על האמנות. אני עשיתי תקליט, ו'סלקום' לא היו קשורים בעשייה שלו. אחרי שהתקליט מוכן, אני יכול להשתמש בכל פלטפורמה שהיא לקידומו. אפילו באינטרנט, בזמנים שבהם עידן הפלסטיק מגיע לסופו, במיוחד בהתחשב בצריבות. מה שכן, חשוב מאוד לא להיות 'אמן מטעם', או לעשות 'אמנות מטעם'. אם זה בא אחרי היצירה כחלק של שיווק וקידום מכירות, זה בסדר גמור. הנה, יש אמנים שעושים פרסום דרך עיתונים. מה טוב ב'ידיעות אחרונות' שלא טוב ב'סלקום'? תאמין לי שגם כל העיתונאים שכתבו עליי בנושא הזה, מרוויחים את המשכורת שלהם מגופים מסחריים".

קח לדוגמא את 'אדוני' שכתבת לרוני. קשה לי לומר לך שזה פאר היצירה שלך.
"קודם כל, לא כתבתי את 'אדוני' לרוני דואני. כתבתי אותו כמו שאני כותב כל שיר אחר, והוא הגיע אליה אחרי שנכתב. אני גם בטוח ב- 150%, שאם אני הייתי מוציא את השיר הזה לפני רוני, אז היו מקבלים אותו אחרת לגמרי. אני חושב ש'אדוני' כתוב מאוד ב'עברי לידר סטייל'. בזמנו נתתי אותו לרוני, ואני חושב שזה נכון שהיא שרה את זה. אני חושב שזה חשוב שחלק מתרבות הארץ תהיה גם פופ. היה לי נחמד שדווקא זמרת במעמד של רוני, בגיל שלה והקהל שהיא פונה אליו, תשיר שיר כמו 'אדוני', על כל המשמעויות שלו. אני גם שר אותו בהופעות, והוא בהחלט מקבל אווירה שונה".

מעניין שאתה מציג את זה ככה, כי מאוד קל לקחת את זה למקום של 'מסחור' ו'מיתוג'.
"אני גם לא לגמרי מבין את מושג המיתוג שכולם מדברים עליו. תרבות יכולה להיות מאוד רצינית, ויש מקום גם לזה. אני יכול לשמוע תקליט של הביטלס, וגם לשים לי בכיף רובי וויליאמס ושוגר בייבס. אין לי בעיה להיות חלק מזה, למרות שאני לא כותב בסגנון".
 

לא פוחד מסיכונים

 
אפשר להצביע עלייך כעל אמן בעל קריירה יציבה יחסית. יש לך פחד שזה ייגמר?
"אני משתדל לא לעסוק בפחדים. כשאתה יוצר מתוך פחד שלא תצליח כמו הדבר הקודם שעשית, אתה תתחיל למחזר את עצמך, לא תיקח סיכונים ולא תתקדם. לי זה לא חדש, ואני מראש לוקח את הסיכון שתקליט מסויים שאני אעשה אולי לא יצליח כמו תקליט אחר. אבל אני אדע שעשיתי אותו הכי טוב שיכולתי, וזה בסדר אם הוא פחות יצליח. צריך להיות מוכן לזה".

מה היית אם לא היית מוסיקאי?
"יכול להיות שהייתי ספורטאי. רכבתי בזמנו על אופני מרוץ, שיחקתי כדורסל ושחיתי. יש לי המון משיכה לספורט".

גם זה לא בדיוק מקצוע של תשע עד חמש.
"אני בכלל לא חושב שאני מתאים לזה. לא הייתי מחזיק מעמד בעבודה מהסוג שאתה מדבר אליו".

ספר קצת על מופע החורף שאתה מעלה.
"המופע הוא המשך להופעה 'זה לא אותו דבר'. הלוקשיינים יהיו אחרים, ונופיע באולמות סגורים, שזה כבר גורם למופע להישמע אחרת. גם עשינו חזרות על שירים שלא ניגנו הרבה זמן, וזה יתאים לאולמות האלה".

יש משהו חדש בדרך?
"עומד לצאת די.וי.די של המופע 'זה לא אותו דבר' מהופעה בביתן 21. כרגע אני גם כותב מוסיקה לסרט חדש של איתן פוקס".

איזה סרט? יש תאריך?
"הסרט נקרא 'הבועה', וייצא אולי במאי, אבל אל תתפוס אותי במילה. הוא מצולם ממש בימים אלו".
 
 

פרטים על מופע החורף:

מופע החורף של עברי לידר ייפתח בסוף השבוע הבא, יום שישי ה- 18.11.2005, בצוותא ת"א.

ההופעות הבאות:

25/11 בנס ציונה
2/12 בקיבוץ כברי
9/12 בבית שמואל, ירושלים

לאתר הרשמי

הכתבה פורסמה לראשונה ב'שישבת', מגזין הפנאי והאקטואליה לסוף השבוע של חברת נטוויז'ן. להזמנה לחץ כאן
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by