בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
 
לגדל את שורטי 
 
 ילדה גדולה. שורטי (צילום: יח``צ)   
 
אמיר עמרמי

אם שורטי הייתה נותנת מעצמה עוד כמה שירים אישיים ואיכותיים ומתעסקת קצת יותר במהות אז היה לה אלבום בכורה מצוין

 
 
 
 
 
 
 
 
 
עטיפת האלבום 'לאלף את הסוררת'
 עטיפת האלבום 'לאלף את הסוררת'   
כשקיבלתי לידיי את הסינגל שלה מהאלבום החדש, חיכיתי בדריכות יתרה לאלבום המלא של שורטי (הילה ניסימוב). היו לי המון ציפיות, בעיקר טובות, והחלטתי לגשת אליו בצורה מעט שונה. דבר ראשון שעשיתי היה לפתוח את העטיפה, לשבת ולקרוא את כל הטקסטים. מיד עלה הדבר שכבר היה ברור לי מראש, והוא ששורטי יודעת לכתוב. מתוך 15 רצועות, 13 מהן מלאות בטקסטים ארוכים ומאוד מושקעים שלה.

המקומות שיותר התחברתי אליהם הם בעיקר, איך לא, הטקסטים הכי אישיים והכי חושפניים. אני מדבר על שירים איכותיים ועמוקים כמו 'יופי בא', ו'תהיי לי לפנטזיה'. מתוך 'יופי בא': "כל אחת היום רוצה להיות אני / להיות רעות / להתנסות להראות כשהן עושות / ת'דומיני / כי זה חשוב כבר בהמון לצאת מהארון / ואז להיכנס אליו שוב" (מלים ולחן: הילה ניסימוב). אני מאמין שאנחנו, כחברה, התקדמנו קצת בשנים האחרונות, ובמקום לתת מקום ל"איך" (צורת ההגשה), אני מעדיף להתייחס ל"מה" (המהות).

אם נתייחס ל"מה", אז השיר 'יופי בא' של שורטי הוא אחד הטובים באלבום, והוא פונה לאותן בנות נגררות שלא מחפשות את האמת שלהן, ומנסות להיות נועזות רק לשם התעוזה. אני חושב שהעובדה ששורטי עושה את זה מהמקום בו היא עדיין לא נמצאת באמצע הקריירה, או אפילו בשיאה, אלא עושה זאת מראש, ועוד נותנת על זה בראש לאחרות שלבטח חלקן לא שמעו עליה, מהווה ערך מוסף חשוב ביותר.

אחרי פתיח שכזה אני מרשה לעצמי להעלות תחושות נוספות מהאלבום. האלבום מתחלק לשני חלקים: החלק האחד נאמן לז'אנר ההיפ הופ, ומהול בטקסטים של אגו וניגוחים עסיסיים על התעשייה ועל זה שאין כמוה. עייפתי מאוד מהשירים האלה, כולל 'לאלף את הסוררת' ו'תעשייה מפוקפקת' ששורטי מבצעת יחד עם מסיקה, שהפיק את רוב האלבום. אני מאמין ששורטי הרבה יותר מתוחכמת ומעניינת משירי ה"מחאה" האלה, ואם זה היה תלוי בי, הייתי בשמחה מוריד אותם ומבקש ממנה לכתוב עוד כמה שירים טובים, כמו שהיא מציגה בשאר האלבום.

זה לוקח אותנו לחלק השני של האלבום, שמציג שירים טובים כמו 'איפשהו מעבר לקשת' בו היא מארחת את קאשי, או 'מלכת הלבבות' שהוא אחד הטקסטים היותר מעניינים שיצא לי לקרוא לאחרונה: "אבל המשיכה לנסות והתקשרה לאנשים / חברות תקליטים, הגיעה למפיקים מוזרים / הבטיחו לה שיעשו אותה מפורסמת / אבל מצאה עצמה בלי חולצה, מככבת בסרט / לאן נעלמו השאיפות על ורסאצ'ה – ארמני? / היום עושה הכל בשביל לקבל קצת מאני-מאני / בשביל להצליח, היא צריכה להתפשט / כי היום, ורסאצ'ה לא תופס – ורסאצ'ה מת" (מלים ולחן: הילה ניסימוב).

כאן אני רוצה לעמוד על האיכות האמיתית של שורטי שהולכת לאיבוד בין שירי האגו שכבר דיברנו עליהם. האיכות האמיתית של שורטי ככותבת, כיוצרת, ואפילו כאחת שמביעה מחאה, יוצאת הכי טוב בשירים היותר בוגרים שלה. אם נחזור לדוגמה המאלפת שלי מלפני שתיים-שלוש פסקאות, אז 'מלכת הלבבות' הוא בהחלט שיר מחאה שמדבר על ה"מה", לעומת שירים אחרים שסובבים סביב עצמם ונטפלים ל"איך".

הצד הבוגר שלה הוא זה שנותן מקום לשיתוף הפעולה המבורך עם דניאל סלומון בשיר 'יופי בא', שלפניו סלומון נותן סולו של דקה וחצי מהפסנתר המאלף שלו, דבר שהוא בפני עצמו חידוש בז'אנר, ורק מעיד על הבגרות של שורטי.

שורטי מדברת על זה שבוודאי ינסו להפוך אותה לפרובוקטורית התורנית ("תתמחרו אותי כבר מעכשיו כהפרובוקטיבית התורנית / כי יש לי פה גדול, ולא אסגור אותו"), ואני משוכנע שבין השורות היא מנסה להכניס לנותני-התוויות-בשקל שיבקשו לעשות זאת. אני פחות התחברתי לצד שלה שמדבר על זה שיש לה פה גדול. הייתי מוותר על זה ומכריח אותה לכתוב עוד כמה שירים אישיים, כדי שבין השורות אנחנו נתרשם לבד מגודל הפה שיש לה, אבל בצורה כזאת שהמלים שלה היו מותירות לכולם את הרושם שיש לה לב גדול.

לסיכום, 'לאלף את הסוררת' מביא לז'אנר שילובים מוסיקלים מבורכים, לצד שיתופי פעולה שלא מנוצלים עד תום (קוואמי), ועד ביצועים שהייתי מוותר עליהם (שרי). ההפקה של אי.בי. קזס ואבי מסיקה טובה, ושורטי, שחתומה על כל המלים והלחנים, מקבלת בכבוד את המקום שלה כיוצרת מעניינת ומיוחדת, שעוד צריכה קצת להתבגר, בשאיפה שבעתיד תתן לנו עוד מהשירים הבאמת מעניינים שיש לה, שאני רק מניח שהיא עדיין לא כתבה אותם.

שורטי 'לאלף את הסוררת', 57:54 דקות, בייס רקורדס

הכי בלונדיני: יופי בא
הכי שחורדיני: המבט שלו
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by