בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
 
סוהו חדש בעיר? 

סוהו חדש בעיר?

 
 
טי וייט נויין

טיו וייט נויין חושבת שפרויקט 6X6, המנסה ליצור "קטלוג של מצבי רוח" בדירות פרויקט הרובע, היא למעשה נסיון שיווק נדל"ני במסווה של תערוכה

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
השבוע נפתחה תערוכת '6X6' בפרוייקט 'הרובע' ביפו העתיקה שאותה אוצר גיורא אוריין. גיורא כינס חמישים אמנים שתרמו לעיצובן של שש דירות נפרדות בפרויקט הרובע. כל דירה עוצבה על פי מצב רוח מסויים אשר אמור להשפיע על הריהוט והפריטים העיצוביים השונים בחדרי הדירה, וכך אמור להיווצר למעשה "קטלוג של מצבי רוח".

לדברי גיורא אוריין, טרנדים עיצוביים הם תוצאה של מצבי רוח לאומיים. "השנים האחרונות שעמדו בסימן האינתיפאדה ופיגועי הטרור, השפיעו על עיצוב מקומותינו – ממגורים ועד למקומות בילוי, ואלה קיבלו מראה מגונן, חמים, מוכר וידידותי, לרווחת הישראלי המחפש מקום בטוח. מאז שהטרור העולמי החל להתפשט, הצטרפו מדינות נוספות להלך הרוח המדוכדך והמעצבים העולמיים התאחדו כדי ליצור סגנון חיים קשוב ואישי".

"בהתאמה, מקומות הבילוי השילו את הנירוסטה והפרספקס של העיצוב ההיי-טקי היהיר והמאופק, את הבטון האפרפר ואת משטחי הזכוכית שעליהם אגרטל צנום ופרח בודד, לטובת עץ חום ודשן, טיח מחוספס ושאר חומרים חמים, המרכיבים צבעוניות אקלקטית פטפטנית ומשתובבת. הכל כדי להעניק תחושת שייכות, קבלת פנים ידידותית ואירוח באווירה אינטימית, שמנסים לשחזר את ה'ביחד' שאבד".

גיורא מוסיף ואומר: "התערוכה '6X6' אינה ממוקמת בחלל תצוגה מסורתי ופיזי כמו גלריה או חלל וירטואלי כמו באינטרנט, אלא יוצאת אל מרחבי המגורים האמיתיים". במקרה זה, נבחרו הדירות של פרוייקט 'הרובע'. אלא, שלדעתי, זו למעשה הבעיה של התערוכה. הדירות בהן ממוקמות כל יצירותיהן של האמנים השונים, ביניהם קבוצות מעצבים מוכשרים כמו 'קבוצת אוממי' למשל, חוטאות לעבודות. גיורא אוריין ביקש ליצור שש מצבי רוח משתנים, אבל כל שהצלחתי לחוש בתערוכה הייתה תחושת קלאוסטרופוביה תמידית. הדירות קטנטנות ועם כל הרהיטים הממלאים אותן, יחד עם עשרות המבקרים שהגיעו לאירוע, כמעט ולא הייתה אפשרות תזוזה.

בעיה נוספת היא שהדירות, אף כי לא הכילו את אותם הפריטים, לא כל כך הצליחו להיבדל זו מזו. זה כנראה מה שאתה מקבל כשאתה מנסה לדחוף חמישים אמנים למקום אחד. בנפרד, כולם עשויים להיות מוכשרים בטירוף, אבל בתערוכה '6X6' אף אחד לא הצליח להותיר את החותם האישי שלו על הדירה בה מוקמה עבודתו.

ואם כבר תערוכת עיצוב מוצרים לבית, אז למה לא לקנות? חלק מהפריטים בתערוכה אכן הועמדו למכירה. אני שמתי עין על טלפון לחצנים ורוד מקסים, שהיה משתלב נהדר עם מראה שוק הפשפשים של הדירה שלי, אבל המוכר אמר "הטלפון עובד רק חלקית". 'חלקית? מה פירוש חלקית?' תמהתי. הוא הסביר "לא שומעים את צלצול הטלפון". וויתרתי על הקניה בצער רב. הדירה שלי אולי נראית כמו שוק הפשפשים, אבל כל פשפש עובד שם כמו שצריך.

אם היה זה נסיון להביא את איקאה לתוך העיר, הרי שזו יוזמה מבורכת. נתניה באמת קצת רחוקה מדי לתל אביבי המצוי, אבל אם כבר, אז שהדברים הנמכרים שם ברובע לפחות יעבדו כמו שצריך, וכמו כן, אין צורך להציג את זה בתור תערוכת אמנות. עם ישראל רוצה לבזבז כסף גם בלי הכותרת הפומפוזית.

עוד צרמה לי העובדה שלא היו בתערוכה דברים חדשניים או מקוריים שלא ראינו כבר במקומות אחרים. האמנים שהציגו, לקחו עבודות קיימות שלהם, שכבר נתקלנו בהם במגזינים לעיצוב ובחנויות הנבחרות או אצל חברים. אז - על מה היה בעצם כל הרעש? התערוכה יותר משהיא מנסה להיות תערוכה, הייתה למעשה נסיון שיווק של הפרויקט החדש, בתור מתחם עיצוב. גיורא אוריין הוא מקבוצת אוריין עיצובים, והוא מקדם עבור פרוייקט הרובע את פיתוח המתחם, שמקווה לאכלס בעתיד חנויות מעצבים וחנויות מוצרים לבית.

ברחבי העיר מדברים על 'סוהו' חדש, אבל אנחנו הרי כבר ראינו מה קרה לסוהו של פלורנטין, שלמרות כל הרצון הטוב, עדיין לא מצליח להתרומם. ודווקא לפלורנטין יש את הפוטנציאל להפוך לסוהו אמיתי בניגוד למתחם 'הרובע' שמנוכר לרחובות שמסביבו. מדובר ב'מתחם' פשוטו כמשמעו. מקום סגור. אני חושבת שסוהו אמיתי כמו שיש בחו"ל צריך להיות עם הפנים לרחובות, צריך להריח בו את עשן המכוניות, צריך להתחכך בהמונים שבועטים בקירותיו ויורקים על רצפותיו. סוהו לא מסתכם בדירות שניים וחצי חדרים מגובבים בחפצים מעוצבים.

תערוכת '6X6' במתחם 'הרובע', רחוב יפת 15, יפו העתיקה, כניסה ללא תשלום.
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by