בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
 
פלאשבק: שיר אשיר בגשם 
 
 ג`ין קלי שר ורוקד בגשם (מתוך הסרט)    
 
מיכל זמרני

בגלל קטעי הריקוד והשירה הנהדרים, והציטוטים הבלתי נשכחים, כדאי להיזכר במיוזיקל האלמותי בכיכובם של ג'ין קלי ודבי ריינולדס

 
 
 
 
 
 
 
 
 
בתחילת שנות החמישים, ערערה כניסתה של הטלוויזיה אל הסלון האמריקני, את יציבותה של תעשיית הקולנוע. העובדה שניתן לראות מעתה תמונות זזות בכל בית, ואין צורך לשלם כרטיס, הלחיצה את שועי הוליווד למיניהם, וגרמה להם להתחיל לחפש חידושים והמצאות, שיחזירו את הקהל אל האולמות. הטלוויזיה הוצגה בקולנוע כמדיום מגוחך ומלא בשגיאות, ובמקביל, הוכנס לפעילות הצילום הצבעוני, שהדגיש את יתרונותיו של הקולנוע על פני הטלוויזיה, שתוכניותיה צולמו באותה תקופה רק בשחור לבן. דווקא בתקופה הזו, נעשה בהוליווד הסרט 'שיר אשיר בגשם', שצולם ב-1952 ועוסק במהפך גדול אחר שעבר על הוליווד - כניסת הסרט המדבר.

כמו במקרה של כניסת הצבע, גם הסאונד נכנס לקולנוע בעקבות צורך, ולא לשם החידוש נטו. הטכנולוגיה המתאימה ליצירת סרט מדבר הייתה קיימת לפחות שמונה שנים לפני שצולם 'זמר הג'ז', הסרט המדבר המצליח הראשון, והיה זה החשש מפשיטת רגל שהביא את חברת וורנר ברדרס להמר על הטכנולוגיה החדשנית. אנשי המפתח של תעשיית הקולנוע לא האמינו שהסאונד יתפוס: הם עבדו עם הסרט האילם במשך כמעט שלושה עשורים, הביאו אותו לדרגת שלמות מבחינה ויזואלית ודרמטית, ולא ראו שום סיבה לוותר פתאום על מה שהוכיח את עצמו כל כך יפה מהרגע שבו הומצא הקולנוע. הסרט המדבר נתפס כוולגרי, והסאונד נתפס כלא רלוונטי למדיום הקולנועי. אבל אז, בשנת 1927, הגיע 'זמר הג'ז' וטרף את כל הקלפים. הצופים נהרו למיוזיקל הפרימיטיבי (במונחים של ימינו), הקהל התחנן לעוד, וכל האולפנים הגדולים עצרו הפקות באמצע והשקיעו מיליוני דולרים בבניית אולפנים אטומים לקול, ברכישת ציוד הקלטה שהיה בתחילה מסורבל ולא נוח, ובבניית רמקולים באולמות הקולנוע.

הטירוף הזה עצר גם את צילומי הסרט 'הפרש הלוחם' שמוצג בסרט 'שיר אשיר בגשם'. דון לוקווד (ג'ין קלי) ולינה לאמונט (ג'יין האגן), הם הזוג הלוהט של הוליווד, שכל סרטיהם האילמים מושכים מיליוני צופים, ובעיקר צופות, אל אולמות הקולנוע, ומיטב הרכילאים יודעים לספר על הרומן ביניהם. אבל המציאות היא לא סרט. במציאות, אין רומן. דון מאוהב בקת'י סלדון (דבי ריינולדס), נערת מקהלה יפה ושנונה, ולינה, פרחה מלאה במניירות של כוכבת, שניחנה גם בקול צפצפני ומעצבן, היגוי נוראי וחוסר יכולת להסתגל לעבודה עם המיקרופון. הקרנת טרום-הבכורה של 'הפרש הלוחם' כסרט מדבר, נוחלת כישלון חרוץ, ואז עולה רעיון במוחו של קוזמו בראון (דונלד או'קונור), חברו הטוב של דון ומנהל המחלקה המוסיקלית של האולפן: 'הפרש הלוחם' יהפוך למחזמר 'הפרש המרקד', קטעי שירה וריקוד יוספו לסרט, דון ישחזר קטעים שלמד בעבודתו בתיאטרון הוודוויל, ואת קולה המחריד של לינה, יחליף הדיבוב המלא והחם של קת'י.

מלבד הירידות החינניות על תקופת ההסתגלות לעבודה על הסרט המדבר, מכיל 'שיר אשיר בגשם' גם כמה ריקודים ושירים בלתי נשכחים, וביניהם 'Make Them Lought' של קוזמו בראון, שוורסיה שלו משמשת היום את הפרומו של 'משחק מכור', 'Good Morning', שהושר ונרקד ע"י קלי/לוקווד, ריינולדס/סלדון ואו'קונור/בראון בלילה שבו החליטו להפוך את 'הפרש הלוחם' למיוזיקל, וכמובן, השיר המפורסם שעל שמו נקרא הסרט, 'Singin' in the Rain', ובו הולך דון לוקווד המאוהב ברחוב ומרקד עם המטריה. בנוסף, מכיל הסרט כמה ציטוטים בלתי נשכחים, ובהם קבילתה המפורסמת של לינה: "אני לא יכולה לעשות אהבה עם שיח", לאחר שנדרש ממנה לדבר אל השיח שבו הוטמן המיקרופון.

מבין ארבעת השחקנים הראשיים שכיכבו בסרט, נותרה היום בחיים רק דבי ריינולדס בת ה-74, קת'י סלדון בסרט, שכיכבה מאז במספר סרטים, ובהם 'מולי בראון הבלתי נראית' מ-1964, עליו הייתה מועמדת לפרס האוסקר. בימים אלו היא מצטלמת לסרט ' Fingers Walking', בבימויו של דין אלטיט, שביים מספר פרקים של 'הבית הלבן'. ג'ין קלי, שגילם את דון לוקווד, הגיע לסרט כשהוא כבר שחקן, זמר, רקדן ובמאי מפורסם, שהיה מועמד לפרס האוסקר עבור סרטו 'Anchors Aweigh' מ-1945. ב-1952, השנה שבא יצא 'שיר אשיר בגשם', הוא גרף את פרס אוסקר להישגים מיוחדים. מאז שיחק במספר סרטים וסדרות טלוויזיה, וב- 1993 שימש כיועץ ריקוד למסע ההופעות של מדונה. הוא נפטר ב-1996, בגיל 84. דונלד או'קונור, הוא קוזמו בראון, הגיע גם הוא לסט כשהוא שחקן מוכר וידוע. על משחקו בסרט הוא גרף את פרס גלובוס הזהב, ומאז גרף גם פרס אמי אחד, על השתתפותו בתוכנית 'The Colgate Comedy Hour'. הוא נפטר ב-2003. ג'יין האגן הנפלאה, שהיטיבה כל כך לשחק את הכוכבת ההוליוודית הטיפשה לכאורה לינה לאמונט, הייתה המועמדת היחידה לפרס האוסקר על ביצועיה בסרט, עבור שחקנית המשנה. במהלך שנות החמישים שיחקה במשך ארבע עונות בסדרה 'Make Room for Daddy', עליה הייתה מועמדת פעמיים לפרס האמי. היא נפטרה ב-1977, בגיל 54, מסרטן הגרון.

הסרט סופק לסקירה באדיבות ספריית האוזן השלישית
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by