בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
 
חלב אם שנשפך 
 
 תיקי דיין וקרן מור (צילום: מתוך אתר הקאמרי)    
 
אורנה לב טוב

כוחה של ההצגה המרגשת 'לילה טוב אימא', על אם שמנסה להניע את בתה מלשים קץ לחייה, טמון דווקא במינוריות שלה

 
 
 
 
 
 
 
 
 
המחזה 'לילה טוב אמא' הוא דוגמה מצוינת לכך ששחקן טוב יכול להחזיק הצגה שלמה גם אם מדובר בהפקה מינורית ולא בומבסטית. קרן מור ותיקי דיין משחקות שתיהן נפלא ומצליחות להחזיק את הצופים מרוכזים לאורך כל ההצגה, וזאת למרות שהעלילה עצמה תחומה לערב אחד, בבית אחד, עם שתי דמויות בלבד.

קו העלילה העיקרי ממוקד במתח שבין נסיונה של האם (תיקי דיין) לשכנע את בתה (קרן מור) שלא להתאבד בסוף הערב, לבין נסיונה של הבת לשכנע את האם שתשחרר אותה, ותיתן לה לבצע את המעשה בדיוק כפי שתכננה.

הן המימד הקומי המעודן והן המימד הדרמטי של העלילה, נעים סביב קו מתח זה. כך לדוגמה, באחד ממאמציה של של האם להניע את בתה מכוונתה, היא מסבירה לה שמשפחה לא בוחרים - משפחה היא כמו תאונה - זה פשוט קורה לך. מנגד, הבת, המשקולת הדרמטית ביחסי הכוחות, לאחר שסיפרה לאם על תוכניתה, עסוקה ללא הרף ברשימות ובהסברים הנוגעים למשק הבית, מוודאת שהאם יודעת איך להפעיל את מכונת הכביסה או איפה נמצאות שקיות האשפה וכו'.

בכל פעם שהדיאלוג ביניהן נוסק לגבהים רגשיים ונדמה שהאם מצליחה אולי לחדור אל מעטפת ההגנה של הבת - מחזירה הבת את הדיאלוג אל פני הקרקע ומזכירה לאם את מספר הטלפון של המכולת או את המקום של המרשמלו בארון.

מצד אחד, הצופה חווה הזדהות עם הסיטואציה, אך מהצד שני, בד בבד, מכרסמת בו תחושה חזקה של חוסר אמון. איך יכול להיות שהאם, שמבינה שבתה עומדת לשים קץ לחייה, מסכימה, על אף ידיעה זו, לכבד את בקשותיה של הבת: לא להתקשר לאף אחד, לא להזעיק עזרה, ויותר מכך - לשתף פעולה עם התוכניות המפורטות של הבת ללילה האחרון בחייה. בסופו של דבר, כוחו של המחזה המרגש הזה, טמון בנקודה זו.

אחד מהאלמנטים שמחזקים את תחושת ההזדהות והריאליזם של ההצגה, הוא התפאורה המורכבת. על הבמה בנוי מטבח אמריקאי טיפוסי, גדוש בצנצנות ממתקים מפתות שמתמלאות על ידי הבת ומתרוקנות על ידי האם, וכן סלון שמשמש בעיקר את האם לצפייה בטלוויזיה (המחזה נפתח בסצינה, בה האם צופה בשקיקה בצעירים חסרי מנוח), בעוד הבת, במסגרת קדחת הסידור בה היא שרויה, דואגת לכבס את כיסויי הספה.

העיצוב של הבמה וריבוי האביזרים מספקים חומרים אשר אליהם מנוקזים הדרמה והמתח. בהצגה שבה אין שינויים בסט או בדמויות, יש חשיבות גדולה לאביזרים שמייצגים את הדרמה הגדולה המתרחשת במטבח הקטן.

המחזה 'לילה טוב אמא' נכתב במקור על ידי מרשה נורמן, מחזאית אמריקאית מוערכת אשר זכתה בפרסים רבים ביניהם פוליצר וה- Drama Desk Awards על מחזה זה שנקרא במקור: Night Mother ועלה לראשונה בשנת 1982. ההחלטה להעלות את המחזה של מרשה נורמן בתקופה שבה ההצגות המצליחות והאהובות ביותר על הקהל, הן הצגות מקור ישראליות (כגון 'מקווה', 'שלמה המלך ושלמי סנדלר', 'עקר בית' וכו'), היא החלטה חשובה, בעיקר משום שהמחזה 'לילה טוב אמא', מצליח לצאת מהתחום הפרטי של יחסי אם ובת, כפי שהם באים לידי ביטוי בקונטקסט של מקום וחלל מסוימים ושל סיטואציה טעונה וקשה, אל התחום הכללי, של יחסים אוניברסליים בין אם לבתה, שיכולים לגעת לכל אם ובת באשר הן, ולייצר דרמה מורכבת ומרגשת.


'לילה טוב אמא', מאת: מרשה נורמן; תרגום: רבקה משולח; בימוי: דדי ברון1 תפאורה ותלבושות: דנה צרפתי; מוסיקה: אלון עדר; תאורה: קרן גרנק; שחקניות: תיקי דיין וקרן מור.

תאטרון הקאמרי, שדרות שאול המלך 19 תל אביב. להזמנת כרטיסים: 6060960 03
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by