בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
 
אלבום אמצע הדרך  
 
 טל סונדק (צילום: יח``צ)   
 
אמיר עמרמי

האלבום של טל סונדק (אירוויזיון 2001) חסר כל חותם אישי. עם זאת, אמיר עמרמי צופה שהוא יתברג בקלילות בפלייליסט של תחנות המיינסטרים

 
 
 
 
 
 
 
 
 

טל סונדק / עף אלייך / NMC

טל סונדק זכור לכולנו מהזמן שייצג אותנו באירווזיון בשנת2001 עם השיר 'אין דבר' (מילים: שמרית אור, לחן: יאיר קלינגר). אם זכרוני אינו מטעני, נחרתי בבוז באותה שעה מול המסך, או שהרכבתי פאזל 5,000 חלקים, או שעברתי דירה. כבר מזמן הפסקתי לחפש איכויות מוסיקליות ויצירות מקוריות ומשמעותיות בתחרות הזמר הרדודה הזאת, שפמלה אנדרסון יכולה להרגיש לידה הדבר הכי מקורי שיש.

כל המשתנים הללו, והסטיגמה החזקה שיש לי על האירוויזיון, לה אני כלל לא מתכחש, לא נתנו לי להתרשם נכונה מהאיכות של סונדק כזמר מבצע. כמובן שאינני מאשים רק את עצמי - גם 'אין דבר' הוא לא בדיוק השיר הכי איכותי שיש.

והנה, כמה שנים של שתיקה, וסונדק משחרר אלבום בכורה. על גבי העטיפה הפנימית של האלבום, מצוטט סונדק: "מאז הופעתי באירוויזיון 2001, שואלים אותי 'לאן נעלמת'? לא נעלמתי. פשוט, זה הזמן שנדרש לי כדי לתת לדברים להבשיל בתוכי, כדי שאלבום הבכורה שלי יבטא את האמת שלי...". האמת היא שהוא לא נעלם. בעקבות האירוויזיון נפתחו לו במות העולם, והוא המשיך להופיע בתוכניות טלוויזיה, ונשאר פעיל מאוד בתחום המוסיקלי. ככה שמתיעובי את האירוויזיון נותר לי רק להכין ריבה, ונדמה לי שגם מיציתי את הנקודה בינתיים.

אם סונדק ישחק נכונה עם הקלפים שיש לו ביד, הוא יוכל למצוא את עצמו מתברג בטוב במיינסטרים הישראלי בלי כל חשש - יש לו את כל הנתונים הנכונים. היום, חמש שנים אחרי 'אין דבר', אני מצליח לגלות את הקול האיכותי והיפה שלו, ואת ההגשה החמה שלו שצולחת בכבוד טקסטים של אהוד מנור, עוזי חיטמן, יאיר קלינגר, עדית פאנק ורחל שפירא ומחמיאה לשיר הנושא של האלבום שכתב לו טל שגב.

האלבום, כאמור, מגוון מאוד מבחינת כותבי הטקסטים, ומולחן ברובו ע"י המוסיקאי הותיק יאיר קלינגר, שגם עבד עם סונדק על 'אין דבר' (וכבר הספקנו לסלוח על זה...). לצד הגיוון המילולי והמוסיקאים הרבים שתרמו מכשרונם לאלבום, סונדק מצליח לשמור על קו מוסיקלי אחיד מבחינתו, שמעל לכל מעיד על בגרות ורמה אישית ומקצועית גבוהה מאוד.

אני מאוד אוהב שזמרים טובים יודעים לפרגן לעצמם, ולוקחים על עצמם משימה מאתגרת כמו התמודדות עם טקסטים עמוקים וטובים, כמו לדוגמה בשיר 'כמו יונה בודדה' שכתבה רחל שפירא: "כמו יונה בודדה / את נראית כשאת שבוייה בצער / כמו ספינה אבודה / כמו ילדה ביער גדול", או ב'סימן כחול' – לחן של לאה שבת למילים של עדית פאנק: "כמו סימן כחול שים עושה לשמש / כמו סימן כחול מאהבה של אמש / סימן כחול שיעבור מחר / כי אין בינינו שום דבר שמאוחר / סימנת אותי כמו רגע של מחול / כמו רוח סתיו חולפת ונושקת / כמו ים אבוד שמתרפק על חול / ורק כשהוא נסוג מתחיל השקט".

נקודה נוספת שחשוב לגעת בה היא השיר 'אישה מוכה', שכתב יאיר קלינגר, וסונדק הקדיש אותה לידידה קרובה שלו. הכוונה של השיר טובה וחשובה עד מאוד, אבל מדובר בפספוס מסוים, כיוון שהטקסט לא מחודד מספיק וחוץ מהאמת המרה שיש בו, אין בו ממש כיד לתפוס לך את האוזן כדי לתת שוב את הדעת בנושא, אלא פשוט להנהן עם הראש בצער, ולהמשיך לרצועה הבאה.

לצד כל המחמאות, קשה לבוא ולומר שמדובר באלבום שמבקש להטביע חותם אישי חזק במיוחד. הוא חסר את המורכבות שיכלה למנף אותו להשגת מטרה שכזאת. האלבום כולו נוגן, עובד והופק מוסיקלית על ידי המוסיקאי אמיתי פריינטא - הישג לא מבוטל, אך ההרגשה שלי, בסופו של יום, היא שהיה מקום לערב נגנים נוספים באלבום, כדי שידחפו את האלבום קדימה.

ונקודה אחרונה לסיום - יש לציין שלמרות המיינסטירמיות העצבנית של האלבום, אין שם אף שיר שזועק גלגל"צ בכוח, כמו כמה אלבומים שיצא לי לשמוע בתקופה האחרונה, וההימור שלי הוא שהמאזינים שהכי יהנו ממנו יבואו יותר מהכיוון של רשת ג'.

טל סונדק 'עף אלייך' (אן.אם.סי) 56:02 דקות

הכי בלונדיני: כמו יונה בודדה
הכי שחורדיני: אם רק תסכימי
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by