בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
 
האחים לוי תעשיות רוק  
 
 ניר וערן לוי (צילום: יח``צ)   
 
אמיר עמרמי

"תחנות רדיו לא משמיעות אותנו, ואני יודע שזה לא בגלל שיקולים אמנותיים". ניר לוי בטוח ששמו עומד בדרכם של האחים לוי להצלחה. ראיון

 
 
 
 
 
 
 
 
 
"יש 'האחים לוי הובלות', יש 'האחים לוי אינסטלציה', ויש 'האחים לוי תעשיות רוק'". כך מגדיר ניר (נירו) לוי אותו ואת אחיו, ערן, במהלך הראיון בבית קפה תל אביבי, כשהוא נשאל על מהות השם המקורי של הצמד.

רוח קרירה מנשבת ברחוב דיזינגוף בתל אביב, ובצומת ירמיהו אפשר להריח את נפלאות החומוס מהחומוסיה המוכרת, הממוקמת כמה מטרים מבית הקפה. האחים לוי נראו מגובשים ומאוחדים, כמו שני חיילים שצלחו ביחד מסלול קצונה ביחידה מובחרת. קו השיער הדומה, מבנה הפנים והדמיון הלא מבוטל, מסגירים לחלוטין את אותו מפעל ייצור.

חרף הדמיון המשפחתי, ההתנהלות של כל אחד מהם שונה לחלוטין. ניר (37) יושב בניחותא על הכסא, נמתח לאחור, כשתנועות הגוף שלו משתלבות כל הזמן בשיחה. כשהוא רוצה לומר משהו חשוב במיוחד, הוא מתקרב, שולח את היד לכמה לחיצות על הכתף, כמתן גושפנקא לדברים שהוא אומר. ערן (29) יושב לצדו, ומשתדל לא להיכנס לדברים של אחיו הגדול, אבל יודע לומר את שלו מתי שצריך, ולהביע את דעתו בליווי נימוקים משכנעים.
 

אחי פשוט שיש

ראש גדול ביחד (צילום: יח"צ)
 ראש גדול ביחד (צילום: יח"צ)   
לפני שבועיים יצא אלבום הבכורה של השניים 'אחי פשוט שיש' (בייס רקורדס וצוללת הפקות). האלבום אוגר בתוכו עשר רצועות רוק הכוללות טקסטים של כותבים כמו מאיר גולדברג, איתן נחמיאס גלס, ארז ברזוליק, חנה גולדברג, גני שטג ואחרים. ערן לוי חתום על כל הלחנים, למעט 'סין ומרוקו' שהלחין דני שטג. על העיבודים וההפקה המוסיקלית אמון ערן ויץ, שהוציא מהמוסיקה של השניים אלבום רוק פשוט, נטול יומרנות ומאוד בגובה העיניים. בין הנגנים באלבום ניתן למצוא את פיטר רוט, טל שגב, אלדד גואטה, רן שמעוני ואחרים.

מתי עלה הרעיון להוציא אלבום ביחד?
ניר: "יש פער בין הגילאים בינינו. כשערן השתחרר מהצבא, הייתי בא לבקר אותו בדירה שלו, והקשר שלנו התהדק לאט לאט. הסתבר לי שהוא נהיה מוסיקאי, שהוא מנגן, מלחין וכותב שירים, וזה גם התחיל לעניין אותי".

למדת מוסיקה "בצורה מסודרת", מה שנקרא?
ערן: "למדתי בעיקר אצל מורים פרטיים, וגם לקחתי קורסים בבית ספר רימון, אבל המורה העיקרי שלי הוא הגיטריסט יוסי לוי".

ניר: "באתי לבקר אותו בדירה שלו, שם היה איתן נחמיאס גלס, שהוציא ספר שירים שלו והתחלנו לנגן ביחד עם הספר. אז התחלתי להבין עד כמה שאני אוהב את זה".

לקחתם לאלבום כותבים רציניים ומוערכים. איך היתה ההתמודדות לעבוד עם טקסטים כאלה?
ערן: "שאלה טובה. תראה, מאיר גולדברג כתב לנו כמעט רבע מהתקליט. העניין הוא שניר, מאוד חשוב לו הטקסטים, כי הוא גם שחקן והוא מאוד רגיש לנושא. גם לי לא פחות חשוב, אבל אצלו הנושא היה מאוד רגיש".

ניר: "אני גם לא הרשתי לעצמי לכתוב. בחרתי לקחת משוררים שאני מחזיק מהם, ושאני מזדהה עם השירים שהם כותבים. ערן הביא את הלחנים וככה הכל התפתח".

אתם מדברים איתי על תקופה שהתחילה לפני שמונה שנים. כמה זמן אתם עובדים על האלבום?
ניר: "הרעיון של האלבום רץ כמעט חמש שנים, אבל העבודה עצמה לקחה לנו שנתיים".

המון זמן, לא?
ניר: "תראה, זה לא שעבדנו עם חברת תקליטים ושלוח הזמנים שלנו היה מסודר. אמנם חבל שלא, אבל זה מה שהיה".

ניסיתם לעבוד דרך חברת תקליטים גדולה?
ערן: "היינו ב'הד-ארצי'. יהודה עדר אמר לנו שאין לנו מה לעשות שם, ולא בגלל שאנחנו לא טובים. בגלל זה לא הלכנו לאף חברה אחרת".

ניר: "עשינו את ההפצה שלנו דרך 'בייס רקורדס' אבל את העבודה עצמה עשינו לבד".
 

עולם דיגיטלי

 
בימים אלה ניר מככב על המסך בסרט 'ימים של אהבה' בבימוי של מנחם גולן שיצא לאקרנים בחודש שעבר, לצידם של מאיה בוסקילה ומורן אטיאס, וערן לוי מנגן עם עמיר לב, עם הרכב משלו "ובעיקר מלמד".

פעם היה יותר ליגיטימי לשלב משחק ושירה, ע"ע יהורם גאון ואריק איינשטיין, ואילו היום זה נתפס כליגיטימי פחות. יצא לכם להיתקל בזה בעבודה על האלבום?
ניר: "ועוד איך. אני רואה את זה כל יום. יש תחנות רדיו שלא משמיעות אותנו, ואני יודע שזה לא בגלל שיקולים אמנותיים. אם אתה ניגש לשמוע שיר נקי, בלי שום מקדם, אז אם אהבת – סבבה, ואם לא, אז לא נורא. אבל יש היום תחנות - אם זאת תחנה צבאית או כל תחנה אחרת - שלא משמיעות את האלבום, בגלל השם שלי. הם חושבים שאני לא צריך את העזרה שלהם ולא משמיעים אותנו".

אתה קצת טוטאלי, לא? יכול להיות שפשוט לא עברתם את הפלייליסט.
ניר: "אני לא מסכים. תשמע את 'סין ומרוקו'. כל מי ששמע את השיר, אמר שזה להיט. זה שיר מאוד קליט, שמאוד כיף לשמוע אותו, וברדיו לא משמיעים אותו".

סליחה על השאלה הגסה, אבל אין לך קשרים שאתה יכול להפעיל בתחום?
ניר: "קשרים זה דבר מצוין, בעיקר שזה קשור לעולם העסקים. שם אני יכול להבין את עניין הקשרים. באמנות זה פחות ברור לי. את כל הקריירה שלי אני בניתי בזכות עבודות שעשיתי והתוצאות שהבאתי, לא בגלל שדיברתי עם מישהו. אני מסכים שגם ככה נוצרים קשרים, אבל אלה לא קשרים מאותו הסוג".

אין אפשרות שפשוט לא עברתם את הסינון, ושזה לא קשור לקשרים ולמי שאתם?
ערן: "יש בנושא הזה בעייתיות מאוד גדולה. כשאתה עושה סרט או סדרה, אז הקהל נחשף לזה, ושופט עם העיניים שלו. במוסיקה זה עובד אחרת.אם זה לא מושמע, אנשים לא יודעים שזה יצא".

אבל גם בטלוויזיה יש מערכת סינון.
ערן: "אבל לא כמו במוסיקה. אתה יודע על כל סרט שיוצא היום".

ניר: "יש סרטים שעשיתי שלא הצליחו, ולא נחשפו מספיק, שאני יותר מתגאה בהם מאשר בסרטים שהצליחו יותר. אנחנו חיים בעולם דיגיטלי, והכל היום עובד נורא מהר. אם אין פרסום, אז זה פחות עובד. אם יש פוסטרים בכל העיר, אז זה מקבל חשיפה גדולה ומצליח".

אבל אתם כן מושמעים בתחנות אחרות. אז למה המרירות?
ניר: "כי זה נמצא ברדיו, ובאוטו וזה מאוד נוח להרבה אנשים. אבל זה נכון לגבי כל דבר שיש היום בארץ. יש היום תחנה אחת, וערוץ אחד, ועיתון אחד, ושבועון אחד, וקבוצת כדורגל אחת, והשאר נדחק לאיזה שהוא מקום. תחשוב על זה שכל המדינה שלנו, על כל הגודל שלה, היא בדיוק כמו בולטימור. תחשוב שכל החיים שלך אתה חי בפרובינציה של בולטימור, ואתה עוד מדבר עברית, שמלכתחילה זה פחות כלכלי. אבל פה אני כבר נכנס איתך לדיון פילוסופי יותר, וזאת לא הכוונה".

הנוכחות של ניר, ששר את רוב שירי האלבום, מורגשת הרבה יותר מזו של ערן. למה לא הוצאתם את זה פשוט כאלבום של ניר, עם הקרדיט המלא על העשייה המוסיקלית של ערן?
ניר: לי חשוב לומר שערן לא פחות מוכשר ממני וגם לא פחות יפה ממני (מחייך). השם שלי היה יכול לתפוס לבד, אבל האלבום הזה נע בעיקר סביב החיבור בינינו. זה השם שלנו – האחים לוי.יש 'האחים לוי הובלות', יש 'האחים לוי אינסטלציה', ויש 'האחים לוי תעשיות רוק'. זה השם שלנו. אנחנו נצר למשפחת הלויים, שזה השורשים של אבות אבותינו. בהתחלה גם רצינו לקרוא לעצמנו ככה, אבל בסוף זה ירד מהפרק".

ערן: "החיבור בינינו הוא מה שקובע. אחי יכול להגיש שירים בצורה שאני לא יכול, ואני מנגד נותן את מה שאני יכול מהפן המוסיקלי. למשל בשיר 'מול הים'. יש כאלה שלא יכולים להבדיל מי מאיתנו שר בכל בית. החיבור זה מה שקובע".

הצלחת האלבום של ניר היא פחות קריטית, מאשר לערן, כי לניר יש את הקריירה שלו, ואילו לערן זה הרבה יותר חשוב, כי הוא גם בתחילת הדרך ויש לו מה להוכיח.
ניר: "זה נכון מה שאתה אומר, וזאת בהחלט שאלה מעניינת. החיים שלי באמת מתנהלים במקום אחר שבו אני שם את כל הביצים. אם הייתי בגיל של ערן, הייתי חורש כל מועדון שיש היום בארץ. גם הרעב להצלחה היה אחרת. בשבילי, זה מגיע מ- Pure Fun. אבל עדיין מאוד חשוב לי שהאלבום יצליח, ואני כן רוצה שאנשים ישמעו את המוסיקה שלנו".

ערן: "אל תסתכל על זה ככה. להקת 'שוטי הנבואה', 'ואן הלן' או 'אואזיס' ולהקות אחרות, גם הם מורכבות מאחים שעובדים ביחד. אני מאוד מאמין בתקליט הזה, ואנחנו גם עובדים בימים אלה על הופעה משותפת שתעלה בקרוב".

ניר: "באותו נושא, ערן מנהל את כל הצד המוסיקלי. הוא רק אומר לי מתי להגיע לחזרות. הוא עושה את רוב העבודה כי הוא גם מגיע מהתחום הזה".
 
 

"גם אמרו את זה על אריק איינשטיין"

עטיפת האלבום
 עטיפת האלבום   
יש פער מסוים בין הלחנים, העיבודים, ההפקה המוסיקלית והטקסטים, לבין ההגשה של ניר כזמר מבצע.

ערן: "דע לך שאמרו את אותם הדברים על האלבומים הראשונים של אריק איינשטיין. אמרו שהוא לא מספיק זמר ושהוא בעיקר שחקן. אמרו את זה גם על גידי גוב, ובסוף הם הפכו את הקערה על פיה. אני מאמין שזה הכל בחירה שלו. אם הוא ירצה, הוא יהיה הכי טוב שהוא יכול להיות. גם על הסרט הראשון שהוא עשה, אי אפשר לומר שזה הסרט הכי טוב שלו. הוא בנה את עצמו במשך השנים".

אז אתה בעצם אומר שהוא עדיין לא שם במאת האחוזים?
ערן: "בדיוק כמו שאני לא שם עדיין במאה אחוז, אם זה מבחינת לחנים או מבחינת נגינה. אבל זה משהו שגדלים אתו".

ניר: "תראה, מיקרופון הוא בשבילי כמו כלי חדש. אין ספק שלוקח זמן עד שלומדים לעבוד איתו, ולהפיק ממנו את המיטב, ותמיד יש מקום לשיפור. צריך לדעת איך לעבוד איתו ואני לומד את זה כל הזמן".

יש דיבורים על אלבום נוסף?
ערן: "יש, לחלוטין. אבל לאט לאט".

אם כבר דיברנו על קשרים - השיר 'סין ומרוקו' נכנס לפסקול הסרט 'ימים של אהבה', שניר משחק בו.

ניר: "אני אספר לך מה היה. אני השמעתי את זה בזמנו לאייל מלול, השותף של רוברטו, ואמרתי לו שאנחנו עובדים על אלבום. אחרי כמה חודשים הוא מתקשר אלי ואומר לי שמנחם גולן נמצא אצלו במשרד ושהוא רוצה לדבר איתי. הוא סיפר לי הסרט, ועל העלילה של כוכב הרוק והבחורה שמתאהבת בו – הסיפור הקלאסי. הם שמעו את האלבום ומאוד אהבו את השיר ורצו להכניס אותו לסרט. לי, כמובן, זה היה טוב, כי גם יכולתי לקדם ככה את האלבום".

והנה לך קשרים, ידידי.
ניר: "אבל אני עובד בתעשיית הסרטים כבר שנים. זה לא שדחפתי את זה בעצמי, זה פשוט קרה לבד".

ערן: "כולם חושבים שניר הוא מסוג האנשים שיפעיל קשרים, וזה ממש לא נכון. מדובר בבנאדם שעובד על פי כישרון נטו. אני שומע את זה מהמון שמועות לידי וצריך לומר שזה ממש לא הבנאדם. הכי חשוב זאת השורה התחתונה".

המשפט המופרסם אומר" אם יש קשרים, מי צריך פרוטקציה?". האחים לוי טוענים שהם לא עובדים על פי הנוהל הזה, והם מאוד מאמינים במוסיקה שלהם ובחיבור ביניהם. בסוף הראיון לחצנו ידיים. ניר קרץ לעברי ושאל אם אני מזמין אותם לקפה. שילמתי. נמנעתי מלומר למלצרית שזה בשביל ניר לוי - היא עוד הייתה מתפתה לעשות לי הנחה, וידעתי שהוא לא יאהב את זה.

האחים לוי 'אחי פשוט שיש' (בייס רקורדס) 34:15 דקות
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by