בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
 
האלמנה השחורה 
 
 
אורנה לב טוב

הרומן החדש של שולמית גלבוע, 'אשה קטלנית' אודות אשה שכל בעליה מתו מתכתב בצורה חדשנית אך מסובכת עם סיפורה המקראי של תמר

 
 
 
 
 
 
 
 
 
אף אחת לא הייתה רוצה להיקרא "אשה קטלנית", או אפילו לחשוש, לרגע אחד, שגורלה הידוע מראש מכתיב את מותם של בעליה. למאיה – גיבורת הרומן החדש של שולמית גלבוע, יש סיבות טובות לחשוש שהיא אשה קטלנית. בעלה הראשון – נועם, אבי בִתה הבכורה גילה, נהרג בתאונת אופנוע כשהייתה בת עשרים, בעלה השני – הדר נהרג בפיגוע לאחר גירושיהם ובעלה השלישי – עמי, אביהם של מעיין וערן נפטר מסרטן הלבלב.

כשנה לאחר מותו של עמי, שלו הייתה נשואה במשך עשרים שנה, הפחד הזה מפני הגורל ההרסני של אשה קטלנית מקנן במאיה ומצטייר בתחילה כמוקדו של הרומן. שולמית גלבוע מיטיבה, בתחילת הרומאן, לתאר את המערך המשפחתי המורכב בחייה של מאיה, בין היתר על ידי כתיבת דיאלוגים אמינים המוגשים בשפה דיבורית ויום יומית. כתיבתה של גלבוע מצליחה לייצר בתחילתו של הרומן אווירת "סודות ושקרים" שמחזיקה מעמד, עד שלב מסוים ומשמרת קווי מתח מסוימים שמתחזקים את העלילה .

דמותה של גילה (המכונה גם גל) - בתה הבכורה והסוערת של מאיה, מספקת חלק גדול מהדרמה. עם הגעתה מלונדון, לביקור בן עשרה ימים בבית, פוצחת גל במסכת של סגירת חשבונות ותעלומות הכולל: ביקור בקבר של אביה, יציאה מהארון, וברור לעומק של חשד המטריד אותה בנוגע להתעללות מינית בילדותה המוקדמת, מצידו של הדר, בעלה השני של מאיה.

אך עם התקדמות העלילה והסתעפויותיה, המתח מתפרק לידי שרשרת אירועים, שלא מספקת הסבר מניח את הדעת למניעי הדמויות. בשלב מסוים עולה אצל מאיה חשד להתעללות מינית גם מצידו של עמי, בעלה האוהב והמסור מה שהופך אותה לא רק לאשה קטלנית אלא גם לאמא קטלנית – כל כך הרבה אשמה עולה ביממה קודחת אחת, עד כדי כך שכמעט ואין מוצא עלילתי לדמויות ובעקבות כך גם לקוראים שנותרים בסוף הרומן באותה נקודה שבה נפתח.

כבר עם פתיחת הרומן עולה ההשוואה בין מאיה לבין דמותה המקראית של תמר, כלתו של יהודה שנחשבה לאשה קטלנית לאחר ששני בעליה, האחים ער ואונן, מתו. בעמוד 60 מספקת הסופרת (לכל מי ששכח או לא היה בשיעור באותו היום שלימדו את פרשת תמר ויהודה) – גרסה מעובדת לסיפור התנ"כי. יש בכך מעין הוכחה לכתיבה שחפה מיומרות ספרותיות ומקלה על הקוראים כמה שרק אפשר אך מצד שני אפשר לראות בכך קיצור דרך שמשטיח את כל השימוש באילוזיה מקראית.

הרומן, בתחילתו, מצליח לספק כמה וכמה תיאורים יפים של התמודדות מציאותית עם אובדן של בעל ואבא, הכולל עיסוק בציפיות שמציבה החברה מהאישה המתאבלת ונגיעה ברצון לשמור על סוג של קשר, כל קשר, עם המת.

עם זאת, ככל שמתקדמים, ובעיקר לקראת סופו, נקלע הרומן למבוך של פערי מידע שאף אחד לא יכול להשלים, לא הדמויות ולא הקוראים. הבעייתיות לא נעוצה בעצם קיומם של פערי המידע אלא בסוג הפערים שנבחרו. כך לדוגמה, אין דרך ודאית לדעת האם עמי התעלל, או לא התעלל בגילה (אפילו שנוצרת תחושה ברורה שכן) וזה בהחלט חשד בודד שיכול היה לספק דרמה ראויה לרומן, אבל הבחירה לחרב את דמותו האידיאלית של עמי כאב ובעל מסור דווקא בהפיכתו לפדופיל נוסף, בין אם רק בפנטזיה או אף גרוע מכך במציאות – מיותרת, ונדמה שהיו יכולות לצוץ תובנות אחרות לגביו שהיו שוברות את האידיאל מבלי להפוך אותו לפדופיל.

דמותה של מאיה שנקלעת למלכודת האשמה הלא הגיונית הזו מעוררת הזדהות, אבל הבחירה שלה בסוף הרומן, פחות מיממה מרגע שעלו החשדות בעמי, להמשיך הלאה, כנראה אל זרועותיו של הגבר הרביעי שמחכה לה, תוך כדי אימוץ האמונה שכל המתרחש הוא מחוץ לשליטתה ולכן היא צריכה להפסיק להכות על חטא או לבזבז דאגה מיותרת – מצטיירת כהחלטה לא ברורה, ולא ברמה השיפוטית או המוסרית, אלא ברמת האמינות של הדמות.

האם בבחירה זו יש מן השחרור לה או לבנותיה? האם בתיאור האופציה של לזרוק את החוברות המלוכלכות וכביכול לא מזיקות של הפדופיל החבוי בבית, או ההתעכבות בתיאור ניקיון השמשות של חלונות המרפסת - אפשר לסכם את מסע הייסורים שהעבירה את עצמה מאיה לאורך היממה של התרחשות הרומן או אף לאורך כל חייה.

נדמה שבניגוד למספר המקראי (או אלוהים) שהשכיל, בסופו של דבר, לבסס את מעמדה של תמר בכך שהעניק לה את הכבוד המקראי להיות הבסיס למשפחה ענפה שממנה נולד דוד המלך ובכך הפך אותה לאשה חזקה ולא רק קטלנית, המספרת של מאיה, הותירה אותה בסוף הרומן אשה חלשה שאומנם שיחררה את עצמה, בטוויסט עלילתי לא ברור, מכבליו של בעל שלישי אך היא בדרכה, הידועה מראש, אל הרביעי.


"אשה קטלנית" שולמית גלבוע
הוצאת הקיבוץ המאוחד, ספרי סימן קריאה – הספריה החדשה.
276 עמודים
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by