בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
 
פיטר פן  

פיטר פן

 
 
אמיר עמרמי

פיטר רוט אינו נושא את עיניו אל קיסריה: "אני לא פועל מהמקום הזה", ומסביר כיצד הוא ואריק אינשטיין הפכו לסחבקים. על העבודה לצד האמן הוותיק הוא אומר: "זה היה ממש חלום"

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
הקליפ באדיבות ערוץ הספורט, ליגת האלופות

מה תרצו להיות כשתהיו גדולים? ישנן אינספור תשובות לשאלה הנצחית הזאת, וביניהן פשוטות ומורכבות. אם חשקה נפשכם להיות פיטר רוט, זאת כנראה לא תהיה הבחירה הקלה עבורכם. הגעתי לדירה שלו באמצע שבוע שעבר, בדיוק כשהוא הגיע מיום חזרות מפרך עם פורטיסחרוף לקראת מופע שעלה בהאנגר 11 במוצ"ש האחרון, יחד עם דאוס. פיטר נמרח על הספה ועיניו ביקשו מנוחה. הוא נראה כמו מי שעבד כל היום על הטוריה.

פורטיסחרוף?
"אני מחליף את הבסיסט שלהם, גיל סמנטה, שנמצא בהופעות בארצות הברית עם אהוד בנאי".

משהו שונה מהמוסיקה שעשית עד היום.
"תלוי למה משווים את זה, אבל זה משהו אחר. אני בא רק כמחליף, וזאת רק ההופעה הזאת".

חומר להשוואה, ברוך השם, לא חסר לנו. רוט מופיע בשנה האחרונה עם יהודית רביץ, הפיק מוסיקלית את האלבום החדש של דן תורן שייצא בקרוב, ניגן בס באלבום החדש של נורית גלרון, סיים להקליט בס באלבום החדש של שלמה ארצי, ינגן באלבום המתבשל של הראל סקעת, וכמובן, היה שותף בעשיית האלבום 'רגעים' של אריק איינשטיין, שלשם כך התכנסנו.

יש משהו שאתה לא עושה?
"אני לא עושה המון, ואני בוחר הכל בקפידה. רק עכשיו למדתי להגיד לא לאנשים".

למי למשל?
"לא נעים להגיד, אבל לכל מיני. פנו אלי מהצבא לעשות עיבודים ללהקות צבאיות ואמרתי כן. יום אחד אחרי זה טלפנתי ואמרתי שאני לא יכול. אני פשוט לא מוצא זמן לעצמי".
 

עלילות מישו וינקו

גיטרות מפוזרות בביתו של פיטר כמו פירורי לחם במאפייה. יש לו אולפן קטן וביתי בו הוקלט האלבום של איינשטיין. פיטר ניסה להגיע לשלט הטלוויזיה כדי להנמיך ולאפשר לנו שיחה שקטה ורצינית, אם כי הדבר לא התאפשר עקב שידור חוזר של 'ארץ נהדרת'. לנגד עיניי עמדו שתי אופציות מרכזיות: או שאני משליט סדר בראיון כעיתונאי רציני ומנפץ לו את המסך, או שהוא מחזיר אותי לאמא שלי. "אין לי בעיה שנעשה את הראיון, אבל אני חייב לראות את הרומנים. הם קורעים אותי".

עבדכם הנאמן לא ויתר על שלו. הזמנתי ממנו כוס תה וישבנו לראות את כל התוכנית. אחרי הרומנים חזרו סדרי עולם להתנהל כהלכתם.

אריק איינשטיין ואתה באלבום משותף. איך מתגלגלים לעסק הזה?
"זה סיפור שהתחיל מהיום שהכרנו בהקלטות לאלבום שלו 'שמש רטובה', שהוקלט אצל יזהר. בתור ילד, ואחר כך כמוסיקאי, מאוד רציתי להכיר אותו ולנגן איתו. זה היה ממש חלום. נודע לי שהוא מקליט באולפן של יזהר, ואני פשוט לחצתי על העניין הזה. אז, גם לא הכרתי את יזהר ואת האנשים שעובדים באולפן שלו. הכרתי את החברה של מיכה שיטרית, שהתחיל להפיק את האלבום. אמרתי לה שתדבר עם מיכה, אולי צריך איזה בסיסט. בסוף קראו לי לנגן בשיר 'סדום ועמורה'".

"מאוד התרגשתי במפגש הראשון. אחר כך חזרתי לעשות קולות בעוד כמה שירים. אריק היה מבסוט מאיך שניגנתי. באלבום הבא שלו 'שתי גיטרות בס תופים', כבר קיבלתי ממנו טלפון והוא ביקש שאני אפיק מוסיקלית גרסת כיסוי לשיר של בני ברמן 'פנסי העיר דולקים עדיין'".

איך היה לקבל ממנו טלפון?
"אני מודה שמאוד התרגשתי. אבל אריק נותן לך הרגשה הכי נוחה שאפשר. משם כבר הכל התפתח. ברי סחרוף הפיק את האלבום (שתי גיטרות בס תופים) ואני תרמתי שני לחנים והפקתי ארבעה שירים. ברור שככל שנתנו לי יותר גדל לי התיאבון ורציתי להפיק לו אלבום מלא. למזלי זה גם מה שאריק רצה".

מה זאת אומרת 'מה שאריק רצה'?
"הוא גם רצה שנעבוד ביחד מההתחלה ועד הסוף. זה לא אומר, חלילה, שאחרים פחות טובים. פשוט בא לו לנסות משהו חדש. זה גם מה שיפה אצלו, שהוא לא נשאר במקום".
 
 

שש גיטרות בס וסנדוויץ'

"מחמיא לי בטירוף להיות איתו על העטיפה". איינשטיין ורוט (צילום: אבי ולדמן)
 "מחמיא לי בטירוף להיות איתו על העטיפה". איינשטיין ורוט (צילום: אבי ולדמן)   
מי שעוקב אחרי אריק איינשטיין יודע בוודאי שהוא כלל לא מתראיין ורק אם תחכו לו עם מיקרופון מתחת לבית (או תהיו קוטנר ותתפסו אותו על סט צילומים), תזכו לתשומת לב מסוימת, וגם זה לא בטוח. חוץ ממוסיקה הוא לא עושה שום דבר. אם היה נכנס לפוליטיקה, לדוגמא, או שלא היה שורד שלוש שניות או שהיה הופך לראש ממשלה.

אתה יכול לספר לי משהו על האיש הקטן שבתוכו?
"עשינו את כל התקליט אצלי בבית. יש פה אולפן בתנאים בסיסיים. הוא היה מגיע כל בוקר עם סנדוויץ' מהבית עטוף בנייר כסף. לא היו לנו שום ארוחות פאר, וזה היה האוכל שלו".

מה מעצבן אותו?
"האמת היא שהוא לא מתעצבן. אם כן אז זה עם חיוך בסוף. היו לנו חילוקי דעות מועטים, שביחס לאלבומים אחרים שעבדתי בהם זה ממש שטויות. הייתה פה זרימה רצינית בתקליט הזה. מבחינת הסכמה על השירים, על העיבודים, הכול. היה נורא קל. נהיינו חברים ולא הרגשתי שאני רק מפיק שעובד מול אמן".

אפשר בקלות להסתחרר מהאגו של עצמך.
"כן, אבל זה לא סחרר אותי ולא נפנפתי בזה אף פעם. זה מחמיא לי בטירוף להיות איתו על העטיפה, אבל אני עדיין מרגיש שיש לי עוד הרבה מה לעשות".

למה הוא לא מתראיין? יש בזה משהו מעט יומרני, לא?
"אריק מאמין בדבר אחד – לכתוב שירים וזהו. מבחינתו קליפ זה לא מעניין, יח"צנות זה לא מעניין וסינגל זה לא מעניין. דיברתי איתו לא פעם על כל הנושא של פרומו, והוא אמר לי שהוא אף פעם לא עשה את זה. זה לא מהיום. פעם היה ערוץ אחד. אז הוא היה עושה 'סיבה למסיבה' ועוד תוכנית וזהו. היום יש מלא אינטרנטים, תחנות רדיו וההיעדרות שלו מאוד בולטת. אבל אז זה הספיק, רק טלוויזיה אחת. גם היום הוא עושה טלוויזיה אחת. הוא נשאר אותו דבר, אבל החוץ השתנה".

"המדיניות שלו על פרומו אף פעם לא השתנתה. הוא גם לא עשה אף פעם קליפים. מה שיצא היו דברים שלקחו מ'כבלים', מ'לול', מ'שבלול' וכאלה. אני קצת מדבר בשמו כי אני מכיר אותו, אבל זה רק מראה לך כמה שזה אמיתי אצלו".

מה בדבר הופעות?
"ממש לא. אני הפכתי את זה מכל כיוון אפשרי וזה לא ייצא לפועל. הרשתי לעצמי בתור מפיק, וטחנתי לו את השכל בכל השנה האחרונה. אבל זה לא ילך. מבחינתו אין על מה לדבר. הכל נמצא בדיסק. הוא מרגיש שהוא זמר וזה המסר שלו. הוא לא בא לעורר מהומות או לקחת עמדה. הוא בנאדם סופר רגיש, שיכול לראות את השוער של מכבי שעושים עליו עליהום, כמו שעשו פעם על ניר קלינגר, ולמרות שהוא אדום הוא התקשר אליו ואמר לו 'אני מזדהה איתך'".
 

הארי פיטר

בין יתר הפרויקטים של רוט (32), הוא הוציא בשנה שעברה אלבום סולו שנשא את שמו (הד ארצי), מתוכו השירים 'היא אוהבת' ו'צחוק הגורל' שהתקבלו בברכה בתחנות הרדיו. הוא יצא למסע הופעות קצר, אך קריירת הסולו שלו נדחקה מעט לפינה.

יש בך משהו מאוד טוטאלי כמוסיקאי, אבל פחות בתור אמן מבצע. אתה מרגיש שזה פוגע בך?
"כיום כן. אני חושב שהדיסק שלי היה צריך להגיע להרבה אנשים ולא הגיע".

אתה יכול להאשים רק את עצמך. אתה זה שמתפזר.
"ברור, אני מאשים רק את עצמי. אבל אני לא חושב שאני אי פעם אוכל לעשות קאט ולומר לעצמי שזהו, לא יותר אולפנים ואלבומים ורק אני ואני ואני. יש משהו מאוד מתיש בלעסוק רק בעצמך".

אבל הדבקות הזאת היא מה שהופכת אמן מבצע לאמן מבצע ומצליח.
"תראה, באלבום הבא אני יודע שאני אהיה יותר בעניין הזה ואלמד איך לפנות לזה זמן".

אפרופו אלבום הבא, מגיע לך מברוק על הדרך שהצלחת לנצח את סינדרום הדיסק השני הנפוץ.
"תודה, אבל זה אלבום של אריק איינשטיין. הייתי השותף לעשייה והשם שלי מופיע שם, אבל הוא הזמר המבצע. אני אתייחס לאלבום הסולו הבא שלי כאלבום שני".

האלבום עם אריק הוא בגדר נקודת פסגה שנסקת אליה ואפשר בקלות ליפול ממנה. אם יש לך אויבים הם יחכו לך בפינה.
"אין לי אויבים, חס וחלילה, אבל יש כמה מבקרים שלא סובלים אותי ומחכים לי בכל מקום (הח"מ מתנער מהרמיזות– א.ע). אני מניח שיש אנשים שמאוד מקנאים בי ונמאס להם לראות את השם שלי בכל מקום. זה מתסכל אותם. אבל זה סתם מעצבן, עזוב אותך".

"דברים לא צריכים להיות מחושבים יותר מדי. צריך לתת לחיים לקרות. ברור שאני חושב שהעשייה שלי עם אריק סגרה לי פרק בחיים, ומין מטרה שהושגה. כרגע, כדי לאתגר את עצמי, יש לי כל מיני מחשבות מה לעשות קדימה ואיך לבצע אותן. אני אמשיך לנגן באלבומים כי אני מאוד נהנה מזה. בתור זמר מבצע, אני כבר חושב איך לשדרג את עצמי, לפחות מהתקליט הראשון. זה לא קשור לאריק. גם יכול להיות שגם נעשה איתו עוד אחד".

יש דיבור בעניין?
"תמיד יש דיבור. ככה זה אריק. אבל אין לזה חוקים. מותר לי להוציא תקליטים ושאני אדפוק מדי פעם הופעה. לא מעניין אותי לכבוש את קיסריה, להיות זמר ושיהיו לי מאות אלפי מעריצות. אני לא פועל מהמקום הזה. יש אנשים שחשוב להם הספוט הזה מול הבמה, אפילו אם זה מול שני אנשים. אני לא כזה. יכולתי לעשות תכניות אירוח, אבל זה לא התאים לי. כל מה שצריך זה להופיע והרבה, ואת זה פחות לקחתי ברצינות. אני אעשה את זה יותר באלבום הבא. אל תשכח שיש גם את מלחמת הקיום. אני לא מסכן, טפו טפו טפו, אבל יש לי מחויבות ליהודית רביץ ויש הרבה הופעות, ואם אני רוצה להגיע למצב שבו אני יכול לעשות את האלבום הבא שלי כמו שאני רוצה, אז אני חייב לעשות את הדברים האלה. כל האמנים האלה שאתה מדבר עליהם, לא כולם נמצאים במצב טוב. זה מלכוד מסוים".
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by