בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
 
חשיבותה של רצינות והמין האנושי  

חשיבותה של רצינות והמין האנושי

 
 
אודליה ברקין

מה משותף לשני בחורים בשם ארנסט, קוף אנושי אחד, עכבר לבן מדבר וכלב שפותר תעלומות בלשיות? כולם מגיעים אל אולם הקולנוע הקרוב לביתכם, בסוף השבוע הזה. מה אומרות הביקורות על הסרטים החדשים- סיכום

 
 
 
 
 
 
 
 
 

ZOOM IN אוסקר ווילד

 
לרגל צאתו של הסרט "חשיבותה של רצינות" אל המסכים, כדאי להיזכר במחזאי שעומד מאחורי הסרט ונחשב לאחד המחזאים הגדולים בעולם- אוסקר ווילד.

ווילד, ידוע בשל שכלו המבריק ואמירותיו המשעשעות והביקורתיות על החברה הוויקטוריאנית, כתב כמה סיפורים בלתי נשכחים כמו "תמונתו של דוריאן גריי", אגדות למבוגרים וגם לילדים (או להפך) "הנסיך המאושר" וכמה מהמחזות השנונים ביותר כמו " בעל אידיאלי" ו- "חשיבותה של רצינות". מלבד היותו מחזאי וירטואוז, נודע ווילד באורח החיים הראוותני שלו ובנטייתו לחמוד לעצמו גברים נאים ורכים במיוחד. על נטייה זו שילם ביוקר, עת הועמד למשפט בעוון הומוסקסואליות, נשלח לכלא לשנתיים של עבודת פרך והוגלה מאנגליה.
 
 
אוסקר פינגל או'פלהרטי וויליס וויילד, נולד בדבלין שבאירלנד בשנת 1854. אביו, סר וויליאם וויילד, היה רופא מנתח מפורסם ואימו אירחה סלון ספרותי בביתה. לאחר שסיים את לימודיו באוקספורד, עקר וויילד ללונדון, בה שעשע את אושיות החברה הגבוהה בשנינויותיו ופיתח אורח חיים נהנתני ועצל. בעודו מכנה עצמו פרופסור לאסתטיקה, וויילד התמיד להטיף ל"אמנות לשם אמנות". במהרה קנה לעצמו מוניטין של אדם שנון, מבריק ושנוי במחלוקת, מה שהגדיל את פרסומו. הוא תרם לעולם כמה ציטוטים בלתי נשכחים עד היום. ווילד היה גנדרן ואהב מאוד את מנעמי החיים ובעיקר את עצמו. גם צניעות לא הייתה הצד החזק שלו.כשנשאל על ידי פקיד מכס מה יש לו להצהיר נה: "שומדבר! מלבד על גאונותי!".

את המחזה "חשיבותה של רצינות" הוא החשיב כשיא הקריירה שלו ואמר עליו: "המערכה הראשונה שנונה. השנייה יפה, והשלישית מבריקה בצורה נתעבת". ועוד הוסיף: "מושלם. בועה ענוגה של דמיון. הוכחתי שעלינו לנהוג בדברים הטריוויאליים של החיים ברצינות גמורה, ובדברים הרציניים של החיים בטריוויאליות מחושבת וכנה".

תשוקתו של אוסקר וויילד - משורר, מחזאי, סופר ואסתטיקן (שאגב היה נשוי לקונסטנס ואב לשני ילדים) הייתה נערים, רצוי צעירים. הוא ניהל אתם פרשיות אהבים סוערות וקרע את חיי הלילה של לונדון. ספרו 'תמונתו של דוריאן גריי', המתאר במידה רבה את דמותו שלו, הקנה לו תהילה, וכך גם שיריו.

סיפור האהבה הגדול ביותר שלו היה עם לורד אלפרד דגלס. הוא כינה אותו בחיבה "בוסי" וטען שהוא ההשראה שלו. כאשר המרקיז של קנטרברי, אביו של מאהבו הצעיר, לא חדל מלהאשים אותו שהוא מדרדר את בנו, תבע אותו וויילד בבית המשפט על הוצאת דיבה. תביעתו נדחתה על הסף וכתוצאה מכך הוא הועמד לדין, נמצא אשם בהומוסקסואליות ונידון לשנתיים מאסר עם עבודות פרך. כאן תוכלו לקרוא איך נראה סדר יומו בכלא. להדוניסט העדין, שלא עבד בעבודה פיזית יום בחייו, חיי הכלא היו קשים מנשוא. המכה הזו סילקה את וויילד מהחיים הציבוריים והביאה להורדת מחזותיו מהבמה.

את שארית חייו בילה בפריז, בריאותו הידרדרה במהירות, וגם מצב רוחו לא היה מזהיר. בפריס הוא כתב את 'הבלדה על כלא רדינג' שפורסמה ב-1897 תחת השם C-33, מספרו בכלא. הוא מת ממחלה קשה בפריז, זרוק ככלב עזוב, במלון פשפשים. בן 46 היה במותו. בשנת 1997 נעשה סרט על חייו בכיכובו של סטפן פריי .
 

חשיבותה של רצינות The Importance of Being Earnest

 
קומדיית טעויות המפגישה בין ג'ק (קולין פירת') לאלג'י (רופרט אוורט). שני בחורים צעירים המתחזים, כל אחד מסיבותיו הוא ,לדמות בשם ארנסט המאפשרת להם לפתח אלטר-אגו ולעשות ככל העולה על רוחם. העניינים מסתבכים כשהשניים מתאהבים, כל אחד באחרת, והזהות הבדויה שלהם מתחילה לקרום עור וגידים משל עצמה. קומדיה שנונה. עם: ג'ודי דנץ', ריס ווית'רספון ופרנסס א'וקונור.

במאי: אוליבר פארקר (אותלו, בעל אידיאלי), 97 דקות, ארה"ב/ בריטניה 2002

הקרנות: חיפה- גלובוס; ירושלים- גיל; כפר סבא- גיל; רמת אביב- לב אביב; תל אביב- לב דיזנגוף.
 
 
 
Rolling Stone: העלילה היא רק תירוץ לחילופי הדברים המבריקים ולהומור החד כתער. הסצינות המשותפות של אוורט ופירת' הן עונג טהור. ווית'רספון מוסיפה קצת בלונד אמריקני חינני לתערובת. הנאה צרופה.

Film Journal Iinternational: היהירות של פארקר גרמה לו לשנות חלקים נרחבים מדי ופגמה בניחוח הווילדי המיוחד .למרבה הצער, הוא מיקם המון מהסצינות במקומות שלא הופיעו במחזה המקורי ופגע בקצב של הדיאלוגים. הופעתו של אוורט נטולת נשמה.

Spliced: במסגרת ניסיונותיו לשנות אווירה, הוסיף הבמאי תפניות עלילתיות, קטעי מרדף וקטעי אקשן שמקלקלים את הסרט ולא מתאימים לתקופה הויקטוריאנית בה נכתב המחזה. אבל הצוות המשובח בעל יכולות התזמון הקומיות מפצה על כך ובגדול.
 

המין האנושי Human Nature

 
טים רובינס הוא מדען ביהביוריסט שבזמנו הפנוי מנסה ללמד עכברי מעבדה, נימוסי שולחן. חברתו היא פטרישיה ארקט, בחורה חמודה הסובלת מבעיית שיעור יתר רצינית ביותר. יום אחד מוצאים השניים, אדם שגדל וחי בג'ונגל (רייס איפיינס). הפרופסור מחליט שהוא יהיה כר מושלם לניסויי ההתנהגות שלו, ומנסה להפוך אותו ליצור מתורבת. חברתו דווקא מתחברת בעזרתו לדחפים החייתיים שלה. קומדיה. טריפ מוחי מטפורי מבית היוצר של צ'רלי קאופמן וספייק ג'ונז, האנשים שהביאו לנו את "להיות ג'ון מלקוביץ'".

במאי: מישל גונדרי (המכתב), 96 דקות, ארה"ב/ צרפת 2001

הקרנות: חיפה- דן פנורמה; ירושלים- הקולנוע החדש בניני האומה; נס ציונה- גיל; רעננה- רענן; תל אביב- מוזיאון תל אביב.
 
Entertainment Weekly: מה עוד אפשר לצפות מסרט שמציע לנו להתחבר לחיה הפנימית שלנו ומציג אנשים מתנהגים כקופים חרמנים ורוקדים ערומים. סרט חמוד שמתקשה לקחת את עצמו ברצינות. נדמה שהוא נעשה על ידי סטודנטים מסוממים שלקחו טריפ אחד יותר מדי. הציון: 7.5.

EYE Weekly: סאטירה מבולגנת עם הבלחות השראה קצרות ביותר. הרבה פחות טוב מ"להיות ג'ון מלקוביץ'". לעיתים נדמה שלשחקנים עצמם לא בדיוק ברור מה הם עושים.

Reel.com: השליש הראשון של הסרט מעולה. השאר מוכיח שעדיף היה לו קאופמן היה משאיר את התסריט הזה במגירה ולא טורח לעבד אותו. הפואנטה של הסרט (כולם פשוט צריכים להיות עצמם) חשובה, אבל הבמאי וצוותו מביאים אותה לכדי אבסורד.לא מצחיק מספיק.

 

סטיוארט ליט Stuart Little II

 
סטיוארט העכבר הקטן מרגיש בודד- אמו (ג'ינה דיוויס) מגינה עליו יתר על המידה ולא מרשה לו לשחק כדורגל עם החבר'ה, ואחיו (ג'ונתן ליפניקי) מעדיף לבלות עם חבריו מבית הספר. עד שיום אחד פוגש סטיוארט במרגלו, ציפור קטנה שזקוקה לעזרתו. השניים מתיידדים ומסתבכים בהרפתקאות משונות. סרט המשך ל"סטיוארט ליטל".

במאי: רוב מינקוף ( סטיוארט ליטל), 77 דקות, ארה"ב 2002

הקרנות: אור עקיבא- רב חן; אילת-אילת; אשדוד- רב חן; אשקלון-רב חן; באר שבע-רב חן; בת ים- רב חן; הוד השרון-גיל; הרצליה- רב חן; חדרה-לב; חולון-גלובוס; חיפה-רב חן מרכז חורב, רב-חן לב המפרץ; טבריה- בית גבריאל; ירושלים- רב חן; כפר סבא-גיל; כרמיאל- רב חן; מעלה אדומים- רב חן; נהריה- גלובוס; נתניה- רב חן; סביונים- רב חן; עפולה- רב חן; פתח תקווה- רב חן; קריית אונו- רב חן; קרית שמונה- גיל; רחובות- רב חן; רמת גן-רב חן איילון; ראשל"צ- רב חן, הזהב; רעננה - רענן; שוהם- גלובוס; רב חן דיזנגוף.
 
E!Online: באופן מפתיע, ההמשך עולה על המקור (ממש כמו "האימפריה מכה שנית" של סרטי המכרסמים). אומנם העלילה טיפשית, אבל עיקר ההנאה נגרמת מהשילוב שבין דמויות אמיתיות לאנימציית מחשב. הציון: 8.

Hollywood.com: הדמויות נראות אמיתיות לחלוטין. מלא בקטעי אקשן מצוינים שילהיבו קטנים וגדולים כאחד. החיסרון של הסרט הוא שהפעם הקונפליקט הרגשי לא מספיק משכנע ושהיחסים בין סטיוארט וחברתו החדשה דביקים מדי, אפילו לילדים.

Chicago Tribune: תסריט חם ומלא נשמה. נדמה שמטרת היוצרים הייתה לגרום לקהל להתרגש ולפתח אכפתיות לדמויות. בעידן בו הכל משתנה ומגדלים קורסים, הם לא מחפשים להלהיב את הצופים בחידושים טכנולוגיים אלא לגעת בלבם. סרט משפחתי שנון ומצחיק.

 

סקובי דו Scooby Doo

 
סרט המבוסס על סדרת סרטים מצוירים משנות השבעים שהוקרנה כל שבת בבוקר בארה"ב, במסגרת שעת המצוירים של האנה – ברברה (הפלינטסטונס). דורות של אמריקנים גדלו ועדיין גדלים על הרפתקאות הכלב הדני, סקובי דו, וחבורת הבלשים שאתו. שאגי (מת'יו לילארד) חברו הטוב ביותר של סקובי, דפני (שרה מישל גלר) העלמה היפה שתמיד נחטפת והשאר נאלצים להציל אותה, פרד (פרדי פרינז ג'וניור) המנהיג השחצן של החבורה ו-ולמה (לינדה קרדליני), החנונית שפותרת את כל הבעיות. החבורה נשלחת לאי השדים, פארק הרפתקאות לנוער כדי לברר מה משנה את אופיו של כל מי שעולה על האי. קומדיית הרפתקאות.
אגב, דמותו של סקובי דו היא יצירת מחשב דיגיטלית.

במאי: ראדג'ה גוסנל (ביג מאמא, מעולם לא התנשקה), דקות, ארה"ב/אוסטרליה 2002

הקרנות: אור יהודה- גיל; אילת- גיל; אשדוד- גיל; אשקלון-גיל; באר –שבע-אורי; הוד השרון-גיל; חיפה- גלובוס, אורי; חולון- גלובוס; ירושלים- גיל; כפר סבא- גיל; נהריה- גלובוס; נתניה- גיל; פתח תקווה- גיל, היכל; קרית ביאליק- קריון; ראשל"צ- גיל, הזהב; שוהם- גלובוס; תל אביב- גלובוס, הוד, פאר.
 
כאחת שלא גדלה על סקובי דו אלא נחשפה אליו מעט מאוד פעמים במהלך חייה (ביקורי חופשת פסח אל הבת דודה באמריקה, נפילה אקראית על ערוץ המידל איסט) בעיני הוא אחד הסרטונים המצוירים המשעממים ביותר שהומצאו. הוא מכיל יותר מדי דמויות עם פחות מדי אופי, עלילות די טיפשיות ובעיקר אנימציה מדכאת (הצבעים השולטים בסבנטיז הם ירוק אדום חום ושחור).

צפייה בסרט ללא מטענים נוסטלגיים מתקתקים וללא יכולת להשוות לסדרת האנימציה, מגלה כי הסרט מהנה וחינני, גם למי שלא מכיר את הסדרה. הכלב הדיגיטלי סקובי פשוט שובה לב, ההרפתקאות מזכירות פרק טוב של "באפי קוטלת הערפדים" (גם כאן שרה מישל גלר מכסחת מפלצות, רק בהרבה פחות ביטחון עצמי וזה כשלעצמו שווה צפייה). המבוגרים יותר וודאי ייהנו מהדינמיקה בין חברי חבורת הבלשים שסובלת מקנאה, מאבקי אגו, ואהבה לא ממומשת. שמח וטיפשי.

Inside Out Films: הסרט מצליח לשמור על רוח הסרטון המצויר מבלי להתחנף לקהל שלו. הוא שילוב של מתבגרים, רוחות, צחוקים ושטויות. אל תטרידו את עצמכם עם עלילה, אפקטים יצירתיים מצויים בכל מקרה בשפע. מהנה ומצחיק.

Filmcritic.com: משחק מצוין של השחקנים שמפגינים שפע של הומור עצמי ופרודיה. ראוי לציון מיוחד מת'יו לילארד כשאגי הדביל. קליל, מצחיק ומהנה. מושלם ליום קיץ.

Apollo Guide: חסר מקוריות לחלוטין. רעיון גרוע שמניב סרט גרוע. הרבה מאוד רעש, הרבה סצינות פעולה ושום דבר חשוב או מעניין במיוחד (אפילו לא תחרות הפלוצים והגרעפסים בין שאגי לסקובי).

 

בשבועות הקודמים

לפניכם מבחר בקורות על הסרטים שמציגים כעת בבתי הקולנוע ברחבי הארץ, בעזרתן תוכלו להחליט איזה סרט שווה לכם לראות.

גברים בשחור II, הדברים הבטוחים, היפה והחיה
דבר אליה, האיש שתבע את אלוהים, סוף הוליוודי, הכי מתוק שיש, אמיל והבלשים
החתונה היוונית שלי, סקס ולוסיה, להשתחרר מטונגי, סוס פרא, היי ריסק

ארכיון הביקורות המלא


האם רופרט אוורט מגלם את אותה דמות בכל סרט? האם כשבמאי קליפים יצירתי (היומן ביהייביור- ביורק) פוגש תסריטאים יצירתיים התוצאה בהכרח חייבת להיות טובה?
על כל זאת ועוד, בואו לדבר בפורום הקולנוע של נענע

 

אתרים

 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by