בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
 
שח-מט 

שח-מט

 
 
מיכל זמרני

סרטו של ספייק לי "האיש שבפנים", הוא מלאכת מחשבת תסריטאית ובימויית

 
 
 
 
 
 
 
 
 
קלייב אוון (מתוך הסרט)
 קלייב אוון (מתוך הסרט)   
יש לי חיבה לסרטי מתח הגיוניים, כאלה שבמקום להשקיע את התקציב שלהם בסצינות לחימה מרובות כלי נשק, חמש עשרה מכוניות מתפוצצות ועשרות ניצבים מתים, משקיעות בתסריט מוצלח, בעל רצף נרטיבי ברור, דמויות רב-מימדיות ואנושיות, ואם אפשר, גם טוויסט, הבא ללמד אותך שהנחת היסוד שאותה ביססת לאורך הסרט, אינה מובנת מאליה. החיים, הבה נודה בזה, עגולים הם. לכל מטבע יש שני צדדים, לכל קוביה שש פאות, אין טוב מוחלט ואין רע מוחלט, ואם יש קלישאה נוספת בנושא זה שלא הזכרתי – אתם מוזמנים להשלים כדי הדמיון הטובה עליכם.

"האיש שבפנים", סרטו החדש של ספייק לי ("השעה ה-25"), הוא סרט מהסוג הזה. בגדול, מספר הסרט את סיפורו של שוד הבנק המושלם. הבלש קית' פרייזר (דנזל וושינגטון), המתמחה במשא ומתן, נשלח להתמודד עם שוד בנק, בו מעורבים גם בני ערובה. וושינגטון מציג דמות אינטליגנטית ושקולה, המתמודדת עם המצב המקצועי המורכב שאליו נקלעה בפקחות ומתוך מחשבה תחילה. מול הקוליות שלו מוצגת קוליות רוח מסוג אחר - זאת של דלטון ראסל (קלייב אוון), ראש כנופיית השודדים. אואן משחק את הפושע המושלם - מבריק וקר רוח, אכזרי והגיוני, אלים, אבל רק עד שהוא משיג את מבוקשו. את קרב המוחות בין השניים ניתן לדמות למשחק שח. כל אחד מהצדדים שוקל בזהירות את צעדיו, מבצע מהלך תוך שהוא מתכנן מראש את השניים הבאים, ונותן המון ריספקט ליריב שלו.

אבל קרב מוחות בין שניים, מותח ככל שיהיה, הוא בבחינת פאסה בהוליווד, שכבר ראתה ושמעה כמעט הכל. לכן מוטל אל תוך המשחק גורם שלישי, בדמותה של מדלין וויט (ג'ודי פוסטר), ספק עורכת דין, ספק מתווכת, שלה ולשולחיה יש אג'נדה משלהם בכל הנוגע לשוד הבנק המסוים הזה. וויט צצה לה על לוח המשחק מגובה באישור של ראש העיר לעשות ככל העולה על רוחה, ובהבטחות בעלות רקע אישי מאוד עבור כל אחד מהגורמים המעורבים בסיפור.

שלושת הגורמים הללו, בתוך הסיטואציה הספציפית הזאת, הופכים את "האיש שבפנים" לסרט מתח זורם, קצבי, מתוזמן היטב, שלא משעמם לרגע. בלי יריות, בלי פיצוצים וכמעט בלי אלימות (ראסל בכל זאת צריך להוכיח לבני הערובה מי הבוס). התסריטאי הטרי לגמרי ראסל גווירץ יצר תסריט מבריק, המעמיד את מרכז הכובד שלו על מאבקי הכוחות בין הגיבורים - כלומר על אנשים, לא על פירוטכניקה. אם נצרף לכך את המשחק המוצלח מאוד של שלושת השחקנים הראשיים, את עבודת הבימוי המוקפדת של ספייק לי ואת הצילום התזזיתי והמעט קלסטרופובי, בהתאם לאווירה הדחוסה של הסרט, נקבל סרט ראוי מאוד לצפייה.
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by