בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
 
כבול בדמי מפתח  

כבול בדמי מפתח

 
 
לילך וולך

עודף מילים מיותרות מכביד על העלילה ב"דמי מפתח", הספר החדש של יהלי סובול. פחות ציטוטים וקצת ליטוש היו עושים רק טוב

 
 
 
 
 
 
 
 
 
עטיפת הספר "דמי מפתח"
 עטיפת הספר "דמי מפתח"   
"בסך הכול אני אדם שהטוב מכול קרה לו: התייאשו ממני. אף אחד כבר לא מצפה ממני למעשה יוצא דופן בשום תחום. אף תגלית מדעית לא תצא ממני, גם לא רווחים פיננסיים מרשימים או יצירת אמנות פורצת דרך. על תהילה מהסוג הזוהר, התקשורתי, אין מה לדבר. בסתר לבם יודעים אלו הקשורים אלי באותו קשר מבלבל הנקרא 'דם', שאם ירצו למצוא אותי בעוד עשרים או שלושים שנה, יצטרכו רק לפסוע לתוך אותה ספרייה באותה אוניברסיטה, שם ימצאו אותי מאחורי אותו הדלפק בדיוק כמו היום."

כך חרוט על עטיפת ספרו החדש של יהלי סובול, "דמי מפתח", אך גם ללא ההבהרה המהפכת המגיעה אחרי פסקה זו, אנחנו יודעים כקוראים חרוצים ואמונים שלא כך יהיה הדבר, ושחייו של איתן שיפמן, הספרן הנבעך הצעיר, עומדים להשתנות. ואנחנו יודעים זאת, מהסיבה הפשוטה ששום ספר שמתאר מצב אנושי סטטי שאין בו מן ההתקדמות, לא ראוי להיקרא ספר או להיקרא כספר.

איתן שיפמן, הספרן הצעיר והמשכיל, שמוחו עמוס בציטוטים מספרים ובפיסות טריוויה איזוטריות, נפגש לפתע עם החיים ממרחק אפס, לאחר סיבוך כלכלי שהוריו חווים. כבר בנקודה זו עולה תהיה לגבי חוש הדרמה של הסופר - למה להרחיק את מרכז העניינים מן הגיבור אל הוריו, במקום ליצור לו התנגשות פנים אל פנים עם סכנה מיידית?

כל זה לא היה כל כך מטריד אילולא היה מדובר בדפוס מסויים של עיקור הדרמה עוד בטרם התפתחה, וזה לא שמדובר בספרות לאקונית ויבשה במתכוון, אלא במעין רשימות עיתונאיות מקומוניות שקצת מרפרפות על הדרמה, כדי שלא לעשות מהן עניין גדול. איזו עצלות תל אביבית שנשענת לאחור בבית קפה ומדברת את העלילה בעודה לוגמת את האספרסו. הדחיפות שחסרה למספר, היא אותו אלמנט שמונע מהסיפור להיות מעניין כפי שיכול היה להיות.

בסופו של דבר "דמי מפתח" הוא סוג של ספר מתח, אם רק מקלפים ממנו את שלל האבחנות הלא חשובות שתורם לנו סובול באריכות לגבי גדר ההפרדה, יחסי יהודים פלשתינאים, יחסי סאדו מאזו והארות ניו אייג'יסטיות. חוט העלילה הוא מעניין, אך כל הציטטות הספרותיות, ואותן אבחנות ארוכות תלויות ומכבידות עליו ולא נותנות לו להתקדם באופן ממוקד אל המטרה. התחושה היא כמו לפגוש באותה נערה שכל כך לא בטוחה בנשיותה שהיא מתקשטת ביותר מדי תכשיטים.

עם יותר ליטוש וחיתוך בשומן המיותר של הטקסט, ועם הרבה יותר תחושת דחיפות שמוכרחה להיות לגיבור של ספר מתח, ספרו של יהלי סובול היה יכול להיות ספר מעניין הרבה יותר ממה שהרשו לו להיות כרגע.

דמי מפתח / יהלי סובול בהותאת זמורה ביתן 2006 84 ש"ח
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by