בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
 
אוכלים טבעי  

אוכלים טבעי

 
 
תרבות נענע

לאורה חוברה, יועצת תזונה, סמבירה לנו למה כדאי לנו לאכול הכי טבעי שיש

 
 
 
 
 
 
 
 
 
(Photos.com)
 (Photos.com)   
חברת השפע מאפשר לעולם המערבים לצרוך כל סוג מזון שיחפוץ, והכל זמין ובכמויות גדולות. מה החסרונות של השפע הזה?

במאה העשרים, בעיקר בחצי השני שלה, תעשיית המזון מאד התפתחה, גם בקצב הגידול וההבאה לצרכן. בדרך, בעזרת כל מני טכנולוגיות הגבירו את כמויות המזון, ע"י ריסוס ושימוש באמצעים כימיים.

למשל בצמחים- נותנים להם זרזי גדילה ומרססים אותם, כדי להשיג כמות יותר גדולה ובזמן קצר יותר. בעגבניות זה מגדיל יבול פי 4. דוגמה נוספת, מתן אנטיביוטיקה לעופות בתור זרז גדילה, חוסך כסף על הגידול.

• בכל הקשור לריסוס- ברור שחומרים שמשמידים בעל חיים, לא יכולים להיות מועלים לבעלי חיים אחרים-שזה אנחנו. הרבה פעמים, החקלאים גם לא מקיימים את התקנות והחוקים הקשורים לטיפול בירקות לאחר ריסוס, מה שמגדיל את הסיכון שלנו.

• קיימים חומרי הדברה שמתנהגים כמו הורמונים (כמו אסטרוגן) ואחת הסיבות להתבגרות מוקדמת לילדות הם חומרי ההדברה האלו שנמצאים במזון.

בימינו אנחנו גם אוכלים בעיניים. האוכל צריך להיות מושך ומפתה. מה החסרונות?

הוסיפו לאוכל חומרי טעם, מייצבים, חומרי צבע וחומרי מאכל, כדי לעושות אותו יותר אטרקטיבי, או חומרי שימור, כדי לתת לו חיי מדף גדולים יותר. למשל בחלב- שבועיים במקרר הוא לא מחמיץ. ברור שיש לכך אספקטים לא בריאים

• חלק מהחומרים שמשמשי כצבעי מאכל וידועים כמסרטנים, כמו טרטזין, שמשמש לצבע הצהוב.

•חומרי השימור שתעשיית הנקניקים והנקניקיות משתמשים בהם, הניטריטים חשודים גם כן כמסרטנים

• חלק מהדברים לא יודעים מה הם עושים בדיוק, ברור שזה לא טוב לנו.

יש לזה השפעה גם על הטעם?

גם בהסתכלות לא הוליסטית, הרבה אנשים אומרים שהירקות היום זה לא מה שהיה פעם. הם הרבה יותר גדולים ויפים אך פחות טעימים.

ועל ערכים תזונתיים?

יש מחקר שהראה שבתפוזים אורגניים יש יותר ויטמין סי מאשר ברגילים, כלומר שהגידול בשיטות הללו פוגע גם בערכים תזונתיים של המזון. גם ה"בלדי" של היום מרוסס.

תעשית העוף והבשר שלנו מגדלת עוף ובקר תוך שימוש באנטיביוטיקה. מה הסכנות?
הבעיה העיקרית היא חשיפת אוכלוסיה הרבה יותר גדולה לאנטיביוטיקה, וזה גורם לכך שחיידקים מצליחים לפתח זנים עמידים. אנחנו צורכים אנטיביוטיקה ישירות דרך המזון- והחיידקים מפתחים מוטציות ועמידות. לחברות התרופות לא משתלם לייצר דור חדש של אנטיביוטיקה כי בגלל תעשיית המזון תרופות חדשות מאבדות מהר את האפקטיביות.

מה יכול האזרח הקטן לעשות?

העולם עצמו מתחיל לפתח תגובת נגד למוצרי המזון המתועשים- מתחילים להוציא חומרי שימור וצבעי מאכל ממאכלים שלא היה צריך לא לעשות זאת מלכתחילה.לדוגמה- היה פעם נסיון בארץ לשווק לקטשופ ירוק, עם צבעי מאכל כמובן, והוא נכשל.

• הכיוון צריך להיות לצרוך מזונות שהכי קרובים להמצב הטבעי שלהם- ככל שהתעסקו איתם פחות, הוסיפו להם פחות חומרים, יותר טוב.

• חשוב לחפש מזונות ללא צבעי מאכל וחומרים משמרים- צבעים למשל זה הרבה יותר גרוע ממונוסדיום גלוטמט. יש צבעים בטבע, לא צריך להוסיף צבע למזון

• לחפש מוצרים מהחי שלא הוסיפו להם אנטיביוטיקה. לאחרונה התחילו בארץ בייצור מסחרי של מוצרי עוף הגדלים בלי תוספי אנטיביוטיקה ומצד שני עם תוספת של חיידקים טובים כדי להפוך אותו לעמיד למחות מצד אחד ולבריא יותר ובעל ערכים תזונתיים יותר גבוהים. כל הגידול גם יותר ידידותי לעוף ויותר הומני. קרוב לטבע עד כמה שאפשר

• ירקות ופרות- האופציה היחידה יום לצרוך משהו לא מרוסס זה לצרוך אורגני. אלו הגדרות מאד קפדניות. גם אם לא, עדיף לצרוך ירקות לא מרוססים.

• גם אם קונים ירקות רגילים, חשוב לשטוף אותם טוב טוב עם סבון ידידותי לסביבה, אבל זה לא מוריד את מה שנכנס לפרי, אבל מוריד אחוז גבוה.

איך יודעים שהמזון הוא באמת אורגני ושלא עובדים עלינו?

יש תקנות לאורגני וגוף שמפקח על זה שנקרה "אגריאור" שמפקח על גידול אורגני. כשקונים אוכל שמתיימר להיות אורגני חשוב לשים לב שזה בפיקוח של אגריאוג והחקלאי מקפיד על הסטנדרטים המחמירים.

מה המחיר של אורח חיים בריא?

המחיר הוא כלכלי. למשל, עוף ללא אנטיביוטיקה עולה פי 1.4 מעוף רגיל. עוף אורגני הוא עוד יותר יקר ועולה פי 3, יש לו גם חסרונות- הוא מאד זקן ופחות טעים ונמכר קפוא.
בכל זאת ככל שיצרכו יותר אוכל אורגני, המחירים ירדו כי הביקוש יעלה. באופן כללי יש היום מגמה של ירידה, כי יש יותר חברות יותר תחרות.

כמה טיפים ביתיים וזולים לצריכת אוכל בריא יותר:

• לקנות אוכל אחרי שבודקים את מרכיביו ולבחור מזון ללא חומרים משמרים, מיצבים וצבעי מאכל, עד כמה שניתן
.
• לשטוף פירות וירקות עם סבון ידידותי לסביבה

• צבעי מאכל מהטבע- יש הרבה יצרנים שמשמשים בצבעי מאכל טבעיים- כורכום, סלק, גזר, תרד. למשל בבית- אורז עם כוכרום יוצא צהוב, או להוסיף גזר לשמש- יוצא שמן כתום ומאד בריא. לקצפת ורודה בעוגה- אפשר להשתמש בתותים או בדובדבנים שיצבעו אותה.

• צריך להתרגל להשתמש במזון כמו שהוא בצבעיו הטבעיים
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by