בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
 
הבועה מתפוצצת בפנים 

הבועה מתפוצצת בפנים

 
 
גולן כספי

ההתפתחות היחידה של הדמויות ב"הבועה" מסתכמת בפלסטיני שממלצר ב"אורנה ואלה". על התסריט הבנאלי והחובבני מכפרים המשחק של יוסף ג'ו סוויד, המרצ'נדייז, השיווק, היח"צ וכמובן הסלבז המתארחים

 
 
 
 
 
 
 
 
 
פוסטר "הבועה" (צילום: יח"צ)
 פוסטר "הבועה" (צילום: יח"צ)   
הזוג אוחובסקי את פוקס אלופים ביצירת באזז סביב הפרויקטים שלהם. הבאזז הזה, כמו בחיים, מתאדה כשהוא פוגש את המציאות. כפי שמקומות טרנדיים מתגלים ברוב המקרים ככלום גדול, וכפי שמסיבות מדוברות מתבררות כעוד אירוע סתמי, כך בדיוק התנפצה לי "הבועה" בפנים והותירה אותי משועמם וחסר כל תחושה.

האנשים שהביאו לנו את "פלורנטין", "יוסי וג'אגר" ואת ההצלחה הבינלאומית "ללכת על המים", חוזרים בסרט שמוגדר על פי יוצריו כ"שיר אהבה לתל אביב". התוצאה: סרט בינוני, דחוס קלישאות שלא מצליח לייצר רגע דרמטי ראוי.

העלילה עוסקת בשלושה צעירים שחולקים דירה שנקינאית שחיים את חייהם באסקפיזם סתמי ומאפיין של ההוויה התל אביבית. השלושה עובדים במוסדות תל אביבים מוכרים: לולו (דניאלה וירצר המתוקה) מוכרת ב"סבון של פעם", יהלי (אלון פרידמן) מנהל משמרת ב"אורנה ואלה", ונועם (אוהד קנולר) הוא מוכר דיסקים ב"אוזן השלישית". אל דירתם מגיע אשרף, צעיר פסלטיני (יוסף גו' סוויד) שנועם נתקל בו בעת שירות מילואים בגדה ובין השניים מתפתח סיפור אהבה הומוסקסואלי. מערכת היחסים והפער בין עולמם של הצעירים התל אביבים לבין עולמו של אשרף, אמורים היו לשמש כחומר הבעירה והליבה של הסיפור. בפועל, מדובר בתסריט חובבני למדי שיכול היה להיות פרק נחמד של "פלורנטין". לא יותר.

הצמד אוחובסקי ופוקס אפיינו בהצלחה את סך התכונות והמרכיבים שבונים את עולמם של גיבורי הסיפור, אך יש עוד מדבר גדול לחצות בין אפיון חיצוני לאופי. אופי אמיתי מתגלה דרך קונפליקטים ובחירות שעושות הדמויות. בחירות שיגדירו את אופייה של הדמות ויעבירו אותה תהליך של שינוי. גיבורי הבועה לא ממש נתקלים בקונפליקטים או בצורך לקבל החלטות גורליות שישנו את חייהם, ולמעשה לא עוברים כל הליך דרמטי של התפתחות. כוכבי העלילה ודמויות המשנה התל אביביות סביבם נראים כמו קטלוג של מגניבות מלוטשת. כמו אחובסקי ושות', הם מבלים במקומות האופנתיים, לובשים את החולצות הנכונות ואת הסניקרס האחרונות, אך אף אחד מהם לא נאלץ להתבגר או לבחור בחירות אמיצות.

דניאלה וירצר הסוכרייה נוהגת בהצלחה יחסית את הדמות העקרה של לולו המגניבה והסקסית ועושה את העבודה. אלון פרידמן משחק שוב את תפקיד הגיי החביב והמתחכם ואם היו שמים את אורנה בנאי בדירה ממול, הוא יכול היה רק לעבור דלת ולהרביץ על הדרך עונה שנייה של "אימא'לה". גם דמותו כמו שותפיו לדירה, לא עוברת כל תהליך של התפתחות בסרט. סיפור האהבה של נועם ואשרף הנמצא במרכז העלילה מצליח להחזיק בעיקר בגלל משחקו המשובח והיסודי של יוסף גו' סוויד, ולמרות התסריט הבנאלי והתפניות המאולצות שמקדמות את העלילה על ידי קלישאות חיצוניות ולא על ידי פעולות דרמטיות של הגיבורים. ההופעה המרשימה של סוויד מאפילה על משחק בנאלי של אוהד קנולר, שמתחיל ומסיים את הסרט עם הבעה קבועה של מאמי רגיש ומופנם. כל מערכת היחסים שלו עם אשרף ועם חבריו נטולת עימותים ומשמעות ודמותו לא נחשפת ולא נאלצת לקבל החלטות שחושפות מי הוא באמת.

אשרף נקרע בין אהבתו ותשוקתו לנועם לבין זהותו כפלסטיני שחי תחת כיבוש, המוצג בפרספקטיבה טרגית באופן יחצני ובוטה. אשרף מקבל מאהובו ושותפיו לדירה זהות בהשאלה. הם מלבישים אותו כמותם ומחליפים לו את השם לשימי והוא אפילו (אתם יושבים?) מתחיל לעבוד כמלצר ב"אורנה ואלה". העולמות כמובן מתנגשים כאשר אחות של אשרף מתה, בסצנה מופרכת, מצרור טועה של חייל צה"ל. הבועה מתרסקת לתוך הסכסוך והפערים מתגלים בבירור ומובילים את הסרט אל סופו הצפוי.
 
איתן פוקס וגל אוחובסקי (צילום: אציק בירן)
 איתן פוקס וגל אוחובסקי (צילום: אציק בירן)   
איתן פוקס הוא במאי מוכשר שמצליח לסחוט גם משחקנים בינוניים סצנות איכותיות ומשחק שמניח את הדעת. עם זאת, השליטה שלו באמצעים קולנועיים כמו קצב, צילום ומבע יכולים לחזק ולהדק את המשמעות, אך אינם יכולים לייצר אותה. הבעיה המרכזית של "הבועה" היא התסריט ולאו דווקא הבימוי או המשחק.

הצמד חוזר על הדפוס של "ללכת על המים" וגם ב"הבועה" העומס בחומרי גלם ונושאים מורגש וגורע מעוצמת הסיפור. הרפרוף השטחי על קרעי עלילה והוצאת המשברים והשיא של הסיפור מחוץ לידי הגיבורים ופעולותיהם, הוא בעייתי ביותר ולא מאפשר לדרמה אמיתית להתקיים.

כמו במציאות, גם בבועה התל אביבית יש פיגועים ושכול שמגיחים ברגע ללא הכנה וטורפים את הכול. אוחובסקי ופוקס מציירים תמונת מצב מציאותית של אנשים שממשיכים לחיות על אף הכול. הרעיון הנכון אמנם יזכה להיענות ואהדה בחו"ל, אך המימוש הקולנועי שלו והצגתו מטופלים באופן סתמי למדי שלא מצליח להביא את הסיפור לשיא אמיתי ואינו מאפשר הזדהות רגשית ואמפתיה כנה כלפי הגיבורים והסיטואציה. העסק נראה קצת כמו סרט תדמית מלוקק על תל אביב והצעירים המגניבים שלה, שרובם אגב, הם בכלל מרמלה או מחולון.

הרציונאל והאריזה השיווקית והיחצנית של הפרויקט מורגשים באופן בולט ואגרסיבי, וסביר להניח שגם הפיצ'ר הזה של הצמד על הפייגלעך והנהנתנים התל אביבים יזכה להצלחה יחסית בעולם. זאת על אף שמדובר בסרט סתמי למדי ולמרות שהקולנוע הישראלי הנפיק סרטים איכותיים בהרבה מ"הבועה", דוגמת "שנת אפס" של פיצ'חדזה.

את הסרט מעטרים בתפקידי משנה והופעות אורח אושיות וחברות של אוחובסקי כגון: ציון ברוך, אליענה בקייר, ליאור אשכנזי, דנה מודן, גיא פינס, מיקי בוגנים ועברי לידר, וכמו העירית הקצוצה ליד לביבות הבטטה של "אורנה ואלה" - הם שם בעיקר בשביל הקישוט והיופי. "הבועה" יהיה הסרט הישראלי הראשון שמתהדר בליין של מרצ'נדייזינג בשיתוף פעולה עם חברת האופנה "כאוס", 89 ₪ לחולצה. בי קול.
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by