בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
 
לילה טוב 

לילה טוב

 
 
תרבות נענע

ד"ר יהודה אדלר מסביר על הפרעות שינה וכיצד נוכל להרדם כמו שצריך

 
 
 
 
 
 
 
 
 
שינה ערבה (Photos.com)
 שינה ערבה (Photos.com)   
מהי בעצם שינה?
מצב המאופיין בהעדר פעילות ותגובה לגירויים בעוצמה הנמוכה מעוצמת התגובה בזמן עירות.
שנת לילה נורמאלית בנויה מחמישה מחזורים, ארבעת הראשונים נקראים נון-רע"מ וביניהם שלבים שלוש וארבע מאופיינים בשינה עמוקה שקשה יהיה להעיר בנאדם שנמצא בשלבים אילו ובמידה וההתעוררות תלווה בבילבול ואיטיות.

השלב החמישי נקרא רע"מ, ובכינויו: שלב חלום. מאפיינת אותו חשיבה מאוד מהירה, דופק מוא. במידה ואדם יקום בשלב זה הוא יתעורר עירני מאוד והסיכוי שידווח על חלום גבוהה. וכל מחזור שינה, שהוא בעל חמשת השלבים, מוגדר כשעה וחצי.


ומדוע היא כל כך חשובה?

על פי מחקרים אדם זקוק בממוצע לשבע וחצי שעות בלילה. כשישנים פחות מארבע מחזורים, כלומר שש שעות שינה, נפגעות פעולות קוגנטיביות כמו: זכרון, תפיסה ויכולת לפתור בעיות. יש פגיעה גם בהתנהגות הרגשית, ירידה במצב הרוח והסבלנות וגם במערכת החיסונית.

על פי מחקרים אצל אדם שרגיל לשון 7.5 שעות ויורד ל 6 שעות שינה, יש ירידה ניכרת בעירנות שהאם לא שם לב אליה, והעייפות גורמת לתגובות אמוציונליות קשות.
חוסר שינה דומה להשתכרות מבחינת המאמץ בזמני תגובה.

בעיות השינה הנפוצות

בעיות השינה מתחלקות למשפחות:

· נדודי שינה (נקרא גם אינסומיה) 10-15% מהאוכלוסיה סובלת מזה.

מתבטא בשלוש צורות:

קשיי הירדמות
יקיצות תכופות
יקיצה מוקדמת

יכול להיות גם שילוב. יכול להופיע בכל גיל, מתינוקות וכלה בקשישים.
רופא יקבע את סוג נדודי השינה ויטפל בהתאם לטיפול גופני ונפשי, כל מקרה לגופו. בדרך כלל קשור למצב נפשי. לפעמים נעזרים בטיפול פסיכולוגי או בכדורים.

· הפרעות במהלך השינה (נקראות פרסומיה)

תופעות המתקיימות בזמן השינה בצורה אוטומטית: אנשים שהולכים, מדברים, מרטיבים תוך כדי שינה. קשה לטפל במקרה כזה, אבל פונים לרופא ושוב: כל מקרה לגופו.

· הפרעות בתזמון השינה
 
 
יש אנשים שיותר פעילים בשעות הבוקר ויש שמעדיפים את הלילה. כאשר הנטייה לשעות מוקדמות או מאוחרת הופכת להיות קיצונית זו הפרעה בשעון הביולוגי.
הטיפול הוא ע"י שימוש בשיטות התנהגותיות, בהורמון הטבעי מלטונין ובחשיפה לאור בעוצמה גבוהה בשעות מסוימות. הכל כמובן תהליך מבוקר ובהתאם למטופל.

· הפרעות ישנוניות יתר

4-5 אחוז מהאוכלוסיה סובלים מתופעה זו. עייפות מתמשכת ונטייה להירדמות בלתי רצונית. יש הפרעה ניכרת בתפקוד היומי בעיקר בפעולות הדורשות עירנות כמו נהיגה ועבודה.
ברוב המקרים לא יודעים מה הגורם. ישנה מחלה תורשתית הנקראת רדמת וגורמת לישנוניות יתר אבל היא נפוצה בעיקר במזרח אסיה. הטיפול במצב הזה הוא בעיקר הרגלי שינה וטיפול תרופתי.

כמה שעות שינה דרושות לילד, ולמתבגר?

תינוקות – 22
פעוטות- 12 בלילה + 2 ביום
10-12 – 8 שעות
גיל ההתבגרות – 8 שעות
מבוגר- שבע וחצי

מדוע בגיל ההתבגרות יש נטייה להיות ערים בלילה ולישון ביום?

זה לא קשור למשהו גופני.
יש הרבה הפרעות שינה שמתחילות בגיל ההתבגרות בגיל זו קיימת תופעה ללכת לישון מאוחר וליצור חסך בשינה. זה אינדודואלי. בכל מקרה כאשר הנטייה היא מגבילה זה עלול להוביל להפרעה בשעון ביולוגי.
בעצם מרגילים את הגוף למצב חדש, כמו בחופש בגדול שמתרגלים להיות ערים כל הלילה ועם הלימודים מתרגלים להיות ערים בשעות היום. צריך להרגיל את השעון הביולוגי לשעות יום.

טיפים להירדמות מהירה

· לכו לישון והתעוררו בשעות קבועות כדי לא לבלבל את השעון הביולוגי.
· לא לבצע פעילות גופנית בטווח של שלוש שעות לפני שעת השינה במוגדרת.
· להרחיק את השעון מהמיטה, מסתבר שזה מלחיץ את
· הימנעו מעבודה / אוכל / צפייה בטלביזיה במיטה
· בצעו תרגילי הרפייה במהלך היום
· המנעו משתיית משקאות המכילים קפאין
· לא לקחת תוספי מזון לפני השינה
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by