בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
 
אני אדם כבד 

אני אדם כבד

 
 
אמיר עמרמי

גבסו לא מוכן לנוח על זרי הדפנה שהניחו המבקרים הנלהבים. ראיון

 
 
 
 
 
 
 
 
 
רוצה להפוך לפסקול. שי גבסו (יח"צ)
 רוצה להפוך לפסקול. שי גבסו (יח"צ)   
בעוד שבני מחזורו מטיילים בחו"ל, שוקדים על לימודי הפסיכומטרי, מתכננים מסלול מקצועי לחיים ומפנטזים על העתיד, שי גבסו מחזיק את הפנטזיה ביד. באוגוסט 2003 הוא הגיע שלישי בגמר העונה הראשונה של "כוכב נולד", והצליח לעקוף את הזוכות במקום הראשון והשני במסלול להוצאת אלבום בכורה. לפני שנתיים יצא אלבומו "ארים ראשי" (אן.אם.סי), בזכותו זכה בשלל תארים כגון זמר השנה, תגלית השנה ושיר השנה בתחנות שידור שונות, ובימים אלה יצא אלבומו השני של היוצר הצעיר, "במקומי" (אן.אם.סי).

גבסו, שבעוד שבועיים יציין 22 שנה לגזירת חבל הטבור, נמצא בשיא הקריירה המוסיקלית שלו, נכון לרגע זה. ביום שישי האחרון התראיין למוסף "פרומו" של מעריב, ומן הכתוב עלה כי הוא אינו צופה ב"כוכב נולד 4", כי אין לו זמן. בכותרת המשנה של השער היה רשום כי "שי גבסו יעשה הכל כדי לצאת ממעטפת הצלופן של 'כוכב נולד' ולהוכיח לכם שהוא לא כזה". המוסף יצא לחנויות ביום שישי, מה שלא הפריע לגבסו לפקוד את אולפן התוכנית יום קודם לכן, ולבצע את השיר "תגידי לי את" מאלבומו החדש.

יש לך תגובה על הדואליות הזאת?
"התגובה היחידה היא שלא כל מה שכתוב בעיתון הוא נכון".

אז אתה לא מנסה להתנער מהצל של התוכנית?
"היו המון חורים בכתבה הזאת. אם הופעתי בתוכנית ביום חמישי, אז לא יכול להיות שאלה בדיוק הדברים שאמרתי. אנשים כותבים מה שהם רוצים. אני מאמין שעם הזמן תהיה לי פריבילגיה להתראיין בשידור חי, וכך לא תהיה אפשרות לערוך את הראיונות איתי".

כן ניצנים לא ניצנים, אי אפשר להתעלם מהעובדה שההצלחה המסחרית של אלבום הבכורה של גבסו הייתה מובטחת מראש עקב הבאזז החם שהיה סביבו. גם אם היה מוציא מדריך מולחן לשטיפת כלים, סביר שהיה מצליח. גבסו, מאידך, לא לוקח דברים כמובן מאליו. אפשר להסתלבט על כוכבות האינסטנט של גבסו, אבל אי אפשר להתעלם מהעובדה שמגיע לו פרס העובד המצטיין של השנתיים האחרונות. גבסו מנסה לעצב את עצמו כאמן רציני, בלי קשר לביצוע שלו של "אש על הפנים" על במת ניצנים לפני שלוש שנים.

הצלחת האלבום הראשון, מבלי לפגוע, הייתה הימור בטוח. זה משהו שליווה אותך גם בעשיית האלבום השני?
"ממש לא חשבתי על על הפן המסחרי באלבום הזה. ניתקתי את עצמי מכל מה שעברתי, בייחוד מהמותג הזה שנקרא 'שי גבסו'. פשוט כתבתי שירים לעצמי, ובאן.אם.סי נתנו לי חופש אמנותי".

החופש האמנותי הזה ניתן לך בגלל שאתה סוס מנצח
"לא. האמת שזה גם לא מה שקורה בשוק. לרוב, דיסק שני חוזר על הקו המוסיקלי של הדיסק הראשון אחד לאחד. מה שחיזק אותי זאת כתבה שקראתי על אביתר בנאי. נאמר שם שאמן אמיתי מוציא אלבום ראשון לפי איך שהוא מרגיש, וזה בונוס אם הקהל אוהב את זה. את האלבום השני הוא עושה על פי איך שהקהל מרגיש, וזה בונוס אם הוא עצמו אוהב אותו. מאוד הזדהיתי עם זה. אני לא אוהב שאמן חוזר על עצמו. גם הצבתי כאן רף ציפיות גבוה יותר מזה שהאלבום הראשון הציב".

יש עומק באלבום, אבל גם יש כאן אובר-דרמטיות ואווירה מעט קודרת. משהו שגם מאפיין את שי גבסו האדם?
"ניסיתי למתן את עצמי באלבום, אבל אני בנאדם כבד. גם בתור ילד הייתי כזה. כעיקרון, תמיד לקחתי על עצמי את המשימה לחקור בני אדם. מה מניע אותנו? מה גורם לנו לעשות א' ולא ב'? זה גם קשור לחזרה שלי בתשובה בגיל 12. זה היה דבר שסימן לי את הדרך. אבל שוב, ניסיתי להיות פחות דרמטי באלבום, ואני מקווה שאנשים לא יקבלו שוק. אבל זה אני".

איך ילד בן 21 מתמודד עם שני אלבומים ביד וקריירה מזהירה, שלפני כמה שנים בכלל לא חשב עליה?
"אין אצלי כזה דבר - לטפוח על השכם ולומר שכבר עשיתי את זה ואת זה. אבל גם יש בזה סיפוק מאוד מיידי. אתה כותב שירים ומיד הם יוצאים החוצה והופכים לפסקול של אנשים".
 
עטיפת האלבום (יח"צ)
 עטיפת האלבום (יח"צ)   
גבסו אמנם נהנה מתפנוקיה של חברת תקליטים גדולה ומיחסי ציבור שפתחו ופותחים לו דלתות, אך עם זאת, אלבומו החדש אינו מנסה להתחנף לאף אחד. אפשר לא להתחבר אליו או לפקפק במונח "חופש אמנותי", אבל הקונספט הכללי של האלבום מורגש לאורך כולו. מישהו שם ידע לאיזה כיוון הולכים, והוא הלך אתו עד הסוף.

לשמע הטענה שזמרי ויוצרי "כוכב נולד" לא נושאים עימם בשורה מוסיקלית שתצעיד את המוסיקה הישראלית לעידן חדש, גבסו, הבן הבכור של טד"י הפקות, מתקומם.

"מה לפי דעתך יצא בשנים האחרונות שאפשר להגדיר אותו ככה? האשמה כאן היא בראש ובראשונה של התעשייה עצמה. גם לא של הרדיו. תעשיית המוסיקה לא אוהבת לפרגן לאנשים שבועטים. אם יש אנשים שלא עוברים פלייליסט, כמו שאומרים היום, אז הם לא חודרים לאותם אנשים בתעשייה".

"גופי תקשורת כמו ערוץ 2, 'ידיעות אחרונות', 'מעריב', צריכים לקדם את מה שהם מאמינים בו, אבל כל אחד עושה את מה שהשני כבר אמר. זה תופס גם לגבי הביקורות, אגב. עכשיו יש וייב כללי וחיובי על האלבום, אבל לי יש תיאוריה שאם המבקר הראשון היה כותב משהו רע, כולם היו כותבים כמוהו".

אתה לא מגזים קצת? יש בתקשורת גם דעתנים עצמאיים.
"אין, וזה לא רק במוסיקה. שלי יחימוביץ', לפני שעברה לפוליטיקה, אמרה שלצערה היא עבדה עם אנשים שאמרו את דעתה ולא את דעתם. זה מפריע לי בתור בנאדם ולא בתור מוסיקאי. אנשים כמו גל אוחובסקי, למשל, במקום לקדם אמנים שהם מאמינים בהם, שמים רגליים לאחרים. מי שרוצה שער בעיתון, לא יקבל אותו אם אין לו להיט ברדיו. אז אי אפשר להאשים את האמנים. זאת סתימת פיות מה שעושים פה לאנשים".

קחו נשימה - אנחנו ממשיכים. רפרוף על עטיפת האלבום יגלה שלטים של התנחלויות לצד ערים כמו באר שבע וירושלים, או שילוט שאומר "סע לפי הסימון הכתום" שממש לא מתכוון לשמש לכם כמורה דרך בכביש. מדובר בטיזינג פוליטי פר אקסלנס. "כל אחד יכול לומר משהו אחר", מספר גבסו. "אי אפשר להגדיר את זה. לא ניסיתי לפרסם צבעים של כחול או כתום, אלא להעביר כאב של אנשים, להציג פן אנושי. אבל עשיתי את זה בנגיעה רכה, ואני מניח שבשאר האלבומים שלי, הנגיעות יהיו חזקות יותר. אני לא חושב שזה משהו שהתקשורת, לא הקהל, יכולה לעכל כרגע".

נסה להיות כן עם עצמך. אתה מאמין שאם היית שולח סקיצות לחברות תקליטים, בלי המקדם של "כוכב נולד", מישהו היה יורק לכיוון שלך? או שהיית מצטרף למאות מאוכזבים אחרים?
"תראה, הדרך שלי עם חברת אן.אם.סי. התחילה עוד באמצע העונה הראשונה, כשחיים שמש פנה אליי. כבר אז התחלנו במגעים".

כן, אבל זה היה באמצע התוכנית, לא לפניה?
"נכון. אם זה נעשה מאמצע התוכנית, אז אולי זה היה קורה גם אחרי הצבא. אבל אין לי הערכה, זה פשוט בדיעבד. האמת היא שאני לא יודע".
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by