בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
 
כבו טלפונים 

כבו טלפונים

 
 
לילך וולך

ב"סלולרי" סטיבן קינג מוליך אותנו שבי אחר אימת הסלולר בעזרת תיאורים מעוררי השתאות, ו"אמילי המוזרה" מוזרה במובן הטוב

 
 
 
 
 
 
 
 
 
עטיפת הספר
 עטיפת הספר   
"מה שקרה, ממש לפני שהכל השתגע, היה שהאישה המחוייטת התקשרה לחברתה מאדי לספר לה על כך שהסתפרה, ואחת מן החברות של הקצוצה הבהירה התקשרה אליה. הקצוצה הכהה הקשיבה אף היא לשיחה הזו. אחרי זה כל השלוש השתגעו. אתה הרי לא חושב" (עמ' 23 )

סטיבן קינג, האיש שנמצא תמיד עם היד על הדופק, עוד הרבה לפני שידעתם שהדופק מתקתק, מביא אלינו את האימה הבאה בצורת אחד מפריטי הטכנולוגיה שעשו את החדירה המהירה והיעילה ביותר אל כל שכבות האוכלוסיה – הטלפון הסלולרי.

מאז ומעולם ידע קינג לספר לנו שהאימה לא מגולמת במפלצות רחוקות וחייזרים משונים – האימה האמיתית מתחילה מתוך הבית, מה שמוכר ואהוב משנה את פניו והופך להיות מפלצתי, ודווקא היסוד המוכר שנותר בו, הוא שהופך את הזוועה למושלמת. כי מה נורא יותר מכלב משפחה אהוב שהופך למפלצת טורפנית ("קוג'ו"), ליצן מקסים שמתגלה כיצור אופל רצחני ("זה"), או אבא שמתחרפן בגלל חורף ארוך במלון רפאים ("הניצוץ")?

גם הפעם, המכשיר הטכנולוגי הזעיר שנדמה לנו ביהירותנו שאנו שולטים בו, הופך להיות השולט בנו, וברגע נתון אחד בבוסטון, כל מי שאוחז במכשיר סלולרי, סופג פעימה אלקטרונית שמוחקת ממנו את צלם האנוש. רגע אחד לאחר מכן, אימהות קופצות על ילדיהן כדי לשסע בשיניים את הצוואר הרך, אנשים חונקים את שכניהם לנסיעה, שוכחים את שפת בני האדם, ומשתמשים בנהמות בלבד.

קליי רידל, אמן קומיקס שסגר כרגע את עסקת חייו, הוא מן המעטים שלא מחזיק בטלפון סלולרי, ולכן ניצל מן הפעימה הרצחנית. הוא מוצא לו כמה חברים למסע, ניצולי הפעימה גם כן, ויחד הם יוצאים, משתדלים לשמור על עצמם בתוך העולם הכאוטי שנפער לפתע במרכז ארה"ב. קליי יוצא למצוא את בנו ואשתו לשעבר, כשבכל רגע נוסף של מסע בתוך העולם האפוקליפטי החדש שבו רוב בני האדם עברו מוטציה איומה, ברור שהסיכויים הולכים ומצטמצמים.

מעבר ליכולות התיאוריות היוצאות מן הכלל של קינג, הוא אחד מאמני הרגשות המחודדים ביותר, עיקר ההתמחות שלו היא בתיאור הפחד - אותו רגש עמום, שקשה כל כך להגדיר במדויק, הוא החומר הבסיסי האהוב ביותר על קינג, שמצליח לעצב ממנו צורות שונות ומשכנעות. תמיד פשוט ואף פעם לא פשטני, קינג ממלא את המרחב הספרותי שלו בפרטים אמינים עד השתאות, שהופכים את הבלתי אפשרי לאפשרי לרגע. האימה מצליחה לחלחל מבין הדפים והופכת את הספרים הארוכים מאוד שלו, לנקראים בנשימה אחת.

אחד המוטיבים המייחדים את יצירתו הפוריה וארוכת השנים של קינג, הוא דמות הילד. כמעט בכל ספריו, יופיעו דמויות של ילדים שאינם משמשים כרקע שטוח למבוגרים הפועלים, אלא כדמויות ראשיות, חשובות ומניעות את העלילה. בתוך העולמות הפסיכוטיים שקינג כל כך מיטיב לברוא, תמיד תהיה קרן שמש בדמות ילד או ילדה, שעדיין מייצגים את התום, היופי והתושיה (לאו דוקא את התמימות שמייחסים בטעות לילדים). ואם אפילו קינג הקודר מצליח למצוא אופטימיות והומור בתוך הפחד – איך לא נלך שבי אחריו?

סלולרי / סטיבן קינג 2006 הוצאת מודן, 88 ש"ח
 

אמילי המוזרה / קוסמיק דברי

עטיפת הספר
 עטיפת הספר   
הדמות של אמילי המוזרה נוצרה באופן הפוך להתפתחות הקלאסית של דמויות קומיקסאיות – קודם מסטיקרים ומרצ'נדייז שהופיעו על פריטים של בית האופנה "קוסמיק דברי", ואחרי שהדמות שלה צברה משקל, היא הפכה גם לספר, ועוד מעט לסרט.

התפתחות מוזרה שמתאימה ככפפה ליד לאמילי, המשונה לא פחות. אמילי היא נערה גותית בת 13, עם אטיטיוד קודר וארבעה חתולים שחורים. היא לאו דוקא נחמדה או חביבה, וזה בדיוק מה שהופך אותה לדמות הילדה-אישה הכי מוצלחת שתכירו בזמן הקרוב.

הספר היפהפה והקצרצר, ממעט במילים ומרבה בתוכן, כמו "אמילי ראתה את האור... ולא התרשמה במיוחד", ושאר פנינים אנטי-סוציאליים. זו המתנה המוצלחת ביותר שתוכלו לתת לכל נערה יוצאת דופן, אינדיבידואליסטית, שלא מוצאת את עצמה בתוך תרבות הבריטני ספירס. אגב, לאחר בדיקה, זה עובד גם על נערים כאלו.

אמילי המוזרה / קוסמיק דברי 2006 הוצאת כנרת 49 ש"ח
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by