בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
 
אימפרוביזציה 

אימפרוביזציה

 
 
ברק ויס

Jazz972 הוא לייבל ג'אז מקומי חדש ומבורך. אולם כבר בערב ההשקה התעוררו תהיות לגבי הדרך שבה בוחרים לצעוד קברניטי הלייבל

 
 
 
 
 
 
 
 
 
עמיקם קימלמן (צילומים: ברק ויס)
 עמיקם קימלמן (צילומים: ברק ויס)   
אמש (ראשון) התקיים במועדון זאפה גולדסטאר ערב השקה ללייבל ג'אז חדש מבית "עננה" ושמו Jazz972. למתבונן מבחוץ, נדמה היה כי סצנת הג'אז בישראל שוקקת חיים. מוסיקאי ג'אז מעולים צומחים בישראל, ולא מעטים מהם מקבלים הכרה בינלאומית. מידי שבוע מתקיימים עשרות הופעות וג'אמים ברחבי הארץ, פסטיבלי ג'אז הולכים ומתווספים ללוח השנה ואמני ג'אז חשובים מכלילים את מדינתנו הקטנה בסיבובי ההופעות שלהם. המצב נראה סוגה בשושנים.

בפועל, המצב בעייתי הרבה יותר. מוסיקאים שרוצים הכרה בינלאומית נוסעים ללמוד ולנגן בחו"ל, במיוחד בניו יורק. מצבם של אלה הנותרים או החוזרים לארץ קשה ביותר. קשה עד בלתי אפשרי להתפרנס היום בארץ מנגינת ג'אז - המועדונים משלמים שכר מגוחך עבור הופעות, ולכן רוב המוסיקאים בישראל עובדים בעבודות יומיות, ובני המזל שבהם, מקבלים משרות הוראה בבתי ספר למוסיקה כמו תלמה ילין או רימון.

התוצאה היא שלמרות תחושת העושר המוסיקלי בתחום הג'אז, בפועל מעטים הם המוסיקאים המקצועיים במשרה מלאה. שורות מדולדלות אלה משפיעות כמובן על הכל - על איכות ההופעות החיות בישראל, ואפילו על איכות המוסיקאים המקצועיים המעטים, אשר קשה להם למצוא פרטנרים ראויים שידחפו אותם קדימה ויאתגרו אותם.

בעולם הגדול, רוב המוסיקאים המקצועיים מרוויחים את לחמם בהופעות. רווחים מהקלטות דיסקים הם קטנים. למעשה, דיסק של מוסיקאי מהווה היום כרטיס ביקור שלו, אותו ישגר לפסטיבלים ברחבי העולם ולסוכנים. מוסיקאים שרוצים להתפתח בתחום הג'אז, חייבים להקליט אלבומים. לצערנו, הלייבלים הגדולים והלא-כל כך גדולים בישראל אינם מקליטים אלבומי ג'אז.

זה מובן, כי מבחינה מסחרית, נישת חובבי הג'אז בישראל היא קטנה ומצומצמת וקצב מכירת אלבומי הג'אז איטי. מוסיקאים ישראלים שרוצים להקליט אלבומים, יצטרכו לעשות זאת בכוחות עצמם, ואז, עדיין תעמוד בפניהם סוגיית הפצת אלבום או שיכנוע לייבלים מחו"ל להקליט אותם.
 
 עמיקם קימלמן: סקסופוניסט, מעבד ומלחין. מנהיג הרכב The Human Factory. היועץ האומנותי של הלייבל Jazz972. מנהל ביה"ס רימון ומנצח תזמורת הג'אז של תל אביב.

אילן סאלם: חלילן ומחנך בביה"ס לאומנויות בת"א וברימון. ניגן בפסטיבלים רבים בארץ ובעולם, ושיתף פעולה עם מוסיקאים רבים. הלחין ועיבד אלבום שירי ילדים בשנת 2002.

חגי רחביה: גיטריסט, מלחין ומעבד, בוגר רימון. ביקר בברזיל פעמים רבות וקשר אליה את חייו. שם למד וניגן עם טובי המוסיקאים והכיר היכרות מעמיקה את המוסיקה הברזילאית על גווניה השונים. את התוצאות ניתן לראות בהקלטות שלישיית "טוקאן" אותה ייסד. 
אפשרות אחרת, רצויה ונכספת, היא הקמת לייבל המוקדש לג'אז, שנוסד בראש ובראשונה מאהבה למוסיקה ולא משיקולים מסחריים גרידא. לייבל שכזה, הפועל מזה כשנתיים, הוא Earsay's Jazz מבית ג'אז באוזן. Earsay's Jazz מתמקד בג'אז ובאימפרוב אוונגארדי יותר, כזה הבוחן את מעטפת המוסיקה.

אמש, לשמחת כל חובב ג'אז בישראל, צוינה השקת לייבל ג'אז נוסף - Jazz972, בהוצאת שלושה דיסקים ישראלים חדשים. שלושת ההרכבים שעמדו מאחורי האלבומים החדשים - The Human Factory, הרביעייה של אילן סאלם ורביעיית חגי רחביה - עלו לבימת המועדון, ונתנו "סעודת טעימות" בנות 20-25 דקות כל אחת.

המנהל האמנותי של הלייבל, עמיקם קימלמן, פתח את הערב בהצהרה כי מטרת הלייבל היא לאפשר למוסיקאי ג'אז מוכשרים להתפתח מוסיקלית בארץ, ולא להסתפק בשתי האופציות העיקריות כיום: לעבור לנגן בחו"ל או לא לנגן מוסיקה בצורה מקצועית. עוד מסר קימלמן, כי הוא מקווה שהלייבל החדש יסייע לחשוף את סצנת הג'אז הישראלית בפני העולם שמחוץ לישראל ולפתוח אופקים חדשים למוסיקאים הישראלים הצעירים. אכן, מילים כדורבנות.

ואולם, כבר בערב ההשקה, התעוררו תהיות רבות בדבר הדרך בה בוחרים לצעוד קברניטי הלייבל החדש. קשה שלא לעמוד על הפער הגדול בין ההצהרות הברוכות של מקימי Jazz972 לבין שלושת האלבומים הראשונים שהלייבל השיק.
 
חגי רחביה. קול הג'אז הזה?
 חגי רחביה. קול הג'אז הזה?   
שניים משלושת האלבומים החדשים הם בהנהגת בני דור הביניים של הג'אז הישראלי – עמיקם קימלמן ואילן סאלם. המוסיקה של שני מחנכים חשובים אלה ודאי אינה משקפת את המתרחש בסצנת הג'אז הישראלית של היום ובוודאי שאינה משרתת את המטרה המוצהרת של הלייבל לחשוף אמנים צעירים ומוכשרים לעולם.

האלבום השלישי של הגיטריסט המוכשר והצעיר חגי רחביה, אכן קולע להצהרות מקימי הלייבל בדבר חשיפת מוסיקאים צעירים ומוכשרים מישראל לעולם. אך הכללת האלבום (המשובח לכשעצמו), שאינו אלבום ג'אז כלל, בין שלושת הכותרים הראשונים היוצאים בלייבל המתיימר להיות לייבל ג'אז, מעוררת תמיהה גדולה נוספת.

יש לקוות כי שלושת אלבומי הבכורה של Jazz972 לא יאפיינו את המשך הקו המוסיקלי של הלייבל, וכי האלבומים הבאים יאפשרו למוסיקאי ג'אז צעירים, עם אמירה רעננה, בועטת ומקורית להפגין את יכולותיהן כלפי כולי עלמא. מחנך חשוב כעמיקם קימלמן יודע ודאי יותר מאחרים את דברי חז"ל: מכל מלמדיי השכלתי – אך מתלמידי יותר מכולם.
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by