בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
 
סאלמת כל טוב 

סאלמת כל טוב

 
 
ברק וייס

חלילו הענוג של הנגן המצוין אילן סאלם לא מחזיק אלבום ג'אז שלם

 
 
 
 
 
 
 
 
 
אילן סאלם (צילום: ברק וייס)
 אילן סאלם (צילום: ברק וייס)   
אילן סאלם הוא חלילן ג'אז מצוין. על כך יכול להעיד כל מי שראה ושמע אותו מנגן באחת מהופעותיו במהלך שנות פעילותו הרבות. אך ראוי הוא שהמוסיקאי המוכשר הזה יקליט סוף כל סוף אלבום.
האלבום Twists & Turns הוא אלבום שהוא תוצר של הסתכלות פנימה של אילן סאלם. מעין חשבון נפש אישי. האלבום כולו הוא יצירה אחת שלמה ומגובשת פרי עטו של סאלם, המחולקת לתשעה פרקים. כל חלק בה, אמור לבטא הלך רוח של היוצר – אהבה, עצב, אושר, סערת נפש וכד'.

סאלם נדד עד לארה"ב כדי למצוא את הפסנתרן הנכון לאלבום הסולו שלו. הוא מצא את קני וורנר - פסנתרן נפלא ומלווה קשוב ורגיש. וורנר הוא גם סולן וירטואוז בעל יכולת ייחודית לפרק במחי יד אחת את המלודיה של השיר, מבלי לפגוע בשלמותו ובאווירה שהשיר בא להשרות על המאזינים.

לכאורה, מדובר בנבחרת מנצחת: אילן סאלם הוא, כאמור, חלילן מצוין ואף מלחין לא רע, קני וורנר – פסנתרן בחסד, המנגינות באלבום יפות ועושות נעים באוזן והאזנה מבוקרת של שניים-שלושה קטעים מניבה הנאה לא מעטה.

אולם, כשמאזינים לאלבום כולו, כמיקשה אחת, מתגלת בעייתו הגדולה. קשה שלא לאבד את הריכוז באמצע ההאזנה. הקטעים, היפים כשלעצמם, הפכו בהאזנה לאלבום השלם לעיסה מונוטונית משהו. המאזין המסור ייאלץ להתאמץ, להתרכז ולהאזין לאלבום מספר לא קטן של פעמים, עד "לעיכול" המוסיקה ולהשגת ההנאה השלמה מהדיסק.

הפער הזה, בין יופי הקטעים הבודדים, לבין חדגוניות האלבום כולו, עורר אצלי תהיות לא מעטות שעיקרן: כיצד ייתכן שהשלם במקרה הזה קטן מסכום חלקיו? מה הדבר הנוסף שחסר לאלבום?נדמה לי כי "האשם" אינו בחלילן, אלא בחליל. הצליל הקלאסי, המוכסף, הענוג, המרחף של החליל, מעייף את האוזן המורגלת בהאזנה לג'אז.

יש משהו נרפה ומרחף בצלילו הקלאסי של החליל, אשר מנוגד למהות האנרגטית, המלוכלכת, העוצמתית לעיתים של הג'אז. מעטים הם חלילני הג'אז המסוגלים לשמור על רמות ואנרגיה לאורך אלבום חלילי שלם. אולי זו הסיבה כי רק בודדים מאומני הג'אז בחרו בחליל ככלי העיקרי שלהם. רוב נגני החליל משתמשים בו ככלי המשני שלהם, כתבלין או כאבק כוכבים זך לתערובת כולה. נראה גם כי חלילני הג'אז שהטביעו חותמם יותר מכל, כמו דולפי, רולנד קירק וג'יימס ניוטון, הם אלה שהשילו מעל חלילם את הצליל המלאכי הענוג והטהור, והעטו עליו צליל "מלוכלך" ואגרסיבי יותר, או לחילופין, צליל עם ניחוח אוריינטלי-משהו.

אבל חלילו של אילן סאלם אינו חליל מחוזק-הורמונים שכזה, וקול הפעמונים הקלאסי של החליל מותיר את המאזין עם אלבום מרוחק ואף מפוהק. את הדבר מה הנוסף של אילן סאלם ניתן למצוא בהופעתו הכובשת של החלילן על בימות המועדונים השונים.

רביעיית אילן סאלם – Twists & Turns/ Jazz972
אילן סאלם(חליל), קני וורנר(פסנתר), יוהאנס ווידנמילר(באס), איתן איצקוביץ'(תופים)
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by