בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
 
גרוב איז אין דה ג'אז 

גרוב איז אין דה ג'אז

 
 
ברק וייס

האלבום של חמישיית עמיקם קימלמן מייצר אנרגיה וגרוב אדירים

 
 
 
 
 
 
 
 
 
עמיקם קימלמן (צילום: ברק וייס)
 עמיקם קימלמן (צילום: ברק וייס)   
The Human Factory של עמיקם קימלמן הוא הדיסק הראשון שיצא בלייבל הג'אז הישראלי החדש Jazz972. אם אדייק, הקלטת האלבום קדמה להולדת הלייבל. אם ממש אדקדק, חיפושו של עמיקם קימלמן אחר לייבל שיוציא את ההקלטה הזו, היא שגרמה להקמת הלייבל החדש.

אם אודה על האמת - ניגשתי לדיסק הזה בחששות לא קטנים. הופעתה של החמישייה במועדון הזאפה בערב ההשקה של הלייבל החדש, הייתה בינונית מאוד. במיוחד אכזב הרית'ם סקשן שאמור היה ליצור את האנרגיה ולדחוף את ההרכב כולו לגרוב המיוחל, ולא סיפק את הסחורה. לאור החשש הזה, ראוי כי אתחיל בשורה התחתונה: The Human Factory הוא דיסק כיפי של חמישיית נגנים טובה, שבאה לנגן ג'אז מיינסטרימי שאינו מנסה לפרוץ גבולות, אלא פשוט לנגן מוסיקה שגורמת הנאה לנגנים ולמאזיניהם – ומצליחה בכך.

המוסיקה שמנגנת החמישייה "משוחחת" עם סגנונות ההארדבופ והפוסט בופ של שנות ה-50 ותחילת שנות ה-60, עם נגיעות לאטיניות לתבלון. כל הלחנים של האלבום הם מפרי עטו של מנהיג ההרכב עמיקם קימלמן, להוציא אחד – עיבוד ג'אזי אווירתי-מדברי של קימלמן לשיר הישראלי הישן-נושן – "שדמתי" מפרי עטו של ידידיה אדמון. הלחנים של קימלמן פשוטים וקליטים, ונותנים פלטפורמה טובה לנגינת הסולנים.

כל האלבום, ששואב את השראתו מסגנונות הבופ של שנות ה-50 וה-60, נבחן לטעמי בראש ובראשונה במידת יכולת ייצור רמת אנרגיה גבוהה עד גבוהה ביותר. התפקיד המאתגר הזה נופל תמיד על הרית'ם סקשן, ובראש ובראשונה, על המתופף – ליבו הפועם של כל הרכב הארד בופ. שי זלמן על התופים, יחד עם דימה גרוצקי מספקים את הסחורה. הצוות זלמן את גרוצקי מייצרים כמות אנרגיה היכולה להאיר את כל רמת גן ויוצרים גרוב אדיר, היוצר לנשפנים מקפצה לסולואים שלהם. התוצאה, כאמור – מהנה ביותר.

ניתן לטעמי לשייך חלק מהאנרגיה והאווירה הטובה והבלתי אמצעית של האלבום הנשפכת מהרמקולים, לדרך שבה הוקלט. ברור כי ההקלטה לא נעשתה בתנאי אולפן אידאליים והיא דומה יותר להקלטה של הופעה חיה בחיוּת ובחיספוס שלה. אותו חיספוס מתאים לטעמי לאווירה של האלבום.

אולם, נדמה כי תנאי ההקלטה לא עשו טוב לצלילי סקסופון הסופרן של עמיקם קימלמן, שנשמע חומצי וצורמני. לעומת סקסופון הסופרן הצורמני, הצליל שמפיק סקסופון הטנור של קימלמן מועבר מצוין.

בנוסף לגנרטור "זלמן את גרוצקי", בולט בהרכב הטרומבוניסט עידן ואליש מצוין. ואליש בונה את הסולואים שלו לאט ובצורה מחושבת, ויש לו הרבה מה לומר. קימלמן השכיל לתת לואליש בדיוק את המרחב הראוי לפתח את רעיונותיו כראוי. לצליל הטרומבון של ואליש שוליים מחוספסים המזכירים במעט את צליל הטרומבון של נגני הדיקסילנד, שאינו אופייני לסאונד של הטרומבון בקונטקסט של הבופ. ואליש אוהב לשלב מידי פעם בסולואים שלו ציטוטים מסטנדרטים ו"ליקים" אהובים של גדולי הג'אז, כמו היה מעביר מסרים בשפת סתרים המובנת רק לחובבי הג'אז ה"קשים".

The Human Factory הוא פתיחה טובה ומהנה ללייבל החדש Jazz972, הנותנת טעם טוב בפה ויוצרת ציפיות לאלבומים נוספים בלייבל, ובמיוחד ציפיות לחשיפת אומנים צעירים ומוכשרים לקהל הרחב.

חמישיית עמיקם קימלמן The Human Factory (Jazz972):
עמיקם קימלמן (סקסופונים), עידן ואליש (טרומבון), אהרוני בנארי(גיטרה), דימה גרוצקי(באס), שי זלמן(תופים).
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by