בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
 
לחם שעשועים 

לחם שעשועים

 
 
ברק וייס

"ג'אז חם" מנסה השנה, יותר מתמיד, לאזן בין מסחריות לאמנות

 
 
 
 
 
 
 
 
 
הווידאו מתוך המופע הפותח של הפסטיבל של נגן הקונגס ווילסון "'צימבו" קורנייל
 
 
 
אימי היקרה התקשרה אלי אמש וסיפרה לי בהתרגשות כי שמעה ברדיו שמגיעים לארץ ענקי הג'אז דיזי גילספי ודקסטר גורדון. בעודני מסתיר חיוך, בישרתי לה כי גם דיזי וגם דקסטר קבורים שש אמות באדמה מזה שנים רבות. סיפרתי לה כי מדובר בעונה החדשה, ה-16 במספר, בסדרת "ג'אז חם" שנפתחת השבוע במופע מחווה למוסיקה האפרו-קובאנית של דיזי גילספי. בכלל, העונה החדשה עומדת כולה בסימן מחוות לענקי ג'אז שונים: דקסטר גורדון, ביל אוונס, ווס מונטגורמרי ואנטוניו קארלוס ז'ובים. כולם מתים, אגב.

מתקפת ה"מחוות" הזו למי שכבר אינם בין החיים, פרי יצירתם של יוצרי סדרת "ג'אז חם", מעלה לא מעט שאלות ותהיות: מה היחס הראוי בין אמנות למסחריות בסדרת מופעים מעין זו? האין מדובר כאן בהטעיית הציבור שיבוא לראות את דיזי הגדול ויקבל את ג'ו מנגרלי? לעומת זאת, האם ציבור חובבי הג'אז בישראל זקוק עדיין לתרגיל השיווקי הזה כדי להגיע להופעות ג'אז של ג'אזיסטים טובים? האם המסר המועבר לציבור בסדרת המחוות הזו, אינו אלא שהג'אז הטוב והמקורי מת וכל שנותר הוא לנסות לשחזר ולמחזר אותו?

זיו בן, מנהלה האמנותי של סדרת "ג'אז חם", בשיתוף עם המתופף שי זלמן, מודה כי הגדרת המופעים כמופעי מחווה לענקי הג'אז, נבעה משיקול כלכלי-שיווקי. יחד עם זאת, בן סבור כי מאחר שהמוסיקאים שינגנו בסדרה הם מצוינים, הרי שיקולי השיווק לא יפגעו בערך האמנותי של המופעים.

מאפיין שני הבולט מייד לעין בעונה החדשה, הוא הרכב המוסיקאים במופעים. בכל מופע יככב סולן מחו"ל שישתף פעולה עם מוסיקאים ישראלים. זאת, לעומת הנוהג בעונות הקודמות של סדרת "ג'אז חם" להביא הרכבים שלמים מחו"ל.

חשוב לציין כי סולני חו"ל שינגנו במהלך הסדרה, כולם מוסיקאים טובים, חלקם אפילו טובים ביותר, אם כי רובם אינו נמנה על אנשי השורה הראשונה בג'אז העכשווי, כאלה שכל חובב ג'אז חולם לראותם לפני שישכון עפר לצד דיזי ודקסטר. סולני הסדרה הם: החצוצרן ג'ו מגנרלי, הסקסופוניסט אברם ברטון, הפסנתרן קירק לייטסי, הגיטריסט פיט ברנסטיין והזמרת הברזילאית מאושה אדנט.
נוצר הרושם כי מטרת מנהלי סדרת "ג'אז חם" העונה הייתה למזער את ההוצאות כדי להגדיל רווחים.

זיו בן מודה כי שיקולים כלכליים הם שגרמו להם לבחור בדרך של הבאת סולני חו"ל ושידוכם למוסיקאים ישראלים, אך מדגיש כי כל הסולנים שיגיעו לארץ במסגרת הסדרה הם מוסיקאים מצוינים. לדבריו, הסולן מחו"ל אף מגיע זמן מספיק לפני תחילת המופעים על מנת לערוך חזרות משותפות עם הישראלים.

מאפיין שלישי לעונה החדשה הוא בבחירה סגנון הג'אז שינוגן בסדרה כולה. מדובר בג'אז מיינסטרימי - ג'אז אמצע הדרך, בלי פזילות לכיוונים יותר מאתגרים ופרוגרסיביים. אין רע, כמובן, בג'אז מיינסטרימי הנגיש יותר לקהל הרחב, אבל דומה כי גם המאפיין הזה של עונת "ג'אז חם" הנוכחית, אינו מונע משיקולים אמנותיים, אלא מהווה ניסיון למכור מוצר קליט וקליל על מנת למקסם את הרווחים.
 
ג'ו מגנרלי (צילום: יח"צ)
 ג'ו מגנרלי (צילום: יח"צ)   
תחושה זאת קיבלה למעשה אישור בשיחה עם זין בן. לדבריו, בעונה הקודמת של "ג'אז חם" שניים מחמשת המופעים היו מופעים של אומנים מוכרים פחות שהגישו ג'אז פחות מיינסטרימי ומעט מאתגר יותר – ההרכבים של רוברטו גאטו האיטלקי ואנסמבל ניוטופיה. הביקורות אכן היללו את ההופעות, אבל הקהל לא הגיע. בן מספר כי הוא הפסיד כספים על המופעים הללו ושהוא לא יכול להרשות לעצמו הפסדים נוספים כאלה, מאחר שמאחוריו אין גופים תומכים חזקים כעיריות או קרנות.

העונה הנוכחית של סדרת "ג'אז חם" נבנתה תוך מתן דגש רב יותר מבשנים עברו על שיקולים כלכליים, ומתוך חשש רב יותר מכרגיל להסתכן בהפסד כספי. זהירות כלכלית גדולה זו מביאה לכך כי על הנייר, העונה הנוכחית נראית אטרקטיבית פחות ומאכזבת יותר עבור קהל חובבי הג'אז בהשוואה לעונות קודמות. יחד עם זאת, חשוב לציין כי נראה שמנהלי "ג'אז חם עשו מאמצים רבים כי העונה הנוכחית, על פגמיה הבולטים, לא תהיה "עונה פיננסית" אלא עונה מהנה לקהל הרחב ותעמוד בסטנדרטים האמנותיים שהעמידו העונות שעברו.

נדמה כי החסרון העיקרי של העונה החדשה, הוא היעדר מוחלט של יד אמנותית מכוונת של הסדרה כמכלול. סדרת מופעים, בדומה לפסטיבל או לתערוכה, זקוקה למבט-על שיקבע את הערך המוסף האמנותי של הסדרה כולה. העונה הנוכחית של "ג'אז חם" מתעלמת מצורך זה ומבקשת מהציבור להתייחס לכל מופע לגופו. כך אעשה גם אני.


** הכותב הוא מנהל פורום הג'אז בנענע והמנהל האומנותי של פסטיבל הג'אז תל אביב
 
 

מופעי הפסטיבל

המוסיקה האפרו-קובנית של דיזי גילספי
מופע הפתיחה בסדרה "ג'אז חם"
ג'ו מגנרלי (ארצות הברית) – חצוצרה
ווילסון "צ'מבו" קורנייל (ארצות הברית) – קונגס
אילן סאלם – חצוצרה, גיל זוהר – פסנתר, דימה גרוצקי – בס, שי זלמן – תופים, אסף רוט – כלי הקשה וויברפון
מועדון דיינרס קמלוט הרצליה – יום שלישי 21/11 בשעה 21:30
מרכז ז'רר בכר ירושלים – יום רביעי 22/11 בשעה 21:00
מוזיאון תל אביב לאמנות – יום חמישי 23/11 בשעה 21:00
מוזיאון תל אביב לאמנות – יום שישי 24/11 בשעה 21:30
בית אבא חושי חיפה – מוצאי שבת 25/11 בשעה 21:00
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by