בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
 
פנו דרך 

פנו דרך

 
 
ברק וייס

אברהם ברטון, הסיידמן המושלם, מגיע לארץ אל הפרונט. ראיון

 
 
 
 
 
 
 
 
 
אברהם ברטון (צילום: יח"צ)
 אברהם ברטון (צילום: יח"צ)   
נגן הסקסופון הניו יורקי אברהם ברטון מגיע בשבוע הבא לסיבוב הופעות בישראל, כחלק מסדרת "ג'אז חם" בניהולו האומנותי של זיו בן. אל ברטון יצטרפו נגני ג'אז מישראל: אריק נייסברג בפסנתר, גיא לוי בקונטרבס ושי זלמן בתופים. יחד הם ינגנו מחווה לדקסטר גורדון – אחד מגדולי נגני הסקסופון טנור בכל הזמנים.

אברהם ברטון נולד בניו יורק לפני 36 שנים, בן למהגרים מבליז שבמרכז אמריקה.
הוא החל לנגן בסקסופון אלט, ולמד, בין היתר, אצל ג'קי מקלין, ממנו הושפע עמוקות.
בתחילת שנות העשרים לחייו, המתופף ארט טיילור צירף אותו להרכבו Taylor's Wailers. ברטון נשאר חבר ההרכב במשך כחמש שנים, שהיו "שנות הקולג' המוסיקלי שלו", בהם התפתח וצמח, ובמהלכן אף הקליט את שני אלבומי הסולו הראשונים שלו. בשנים אלה, ברטון השתתף גם בהקלטת שני אלבומים של ארט טיילור, ניגן במועדונים, בפסטיבלים ובג'אמים, ושיתף פעולה עם נגנים רבים וטובים.

ברטון עזב את Taylor's Wailers באמצע שנות ה-90 ומאז הוא מנגן כפרילאנס בניו יורק, משתתף בהרכבים של אחרים ומידי פעם גם מנהיג הרכב משל עצמו. לאחרונה הוא מנגן במינגוס ביג בנד וזה עתה סיים את הקלטת אלבומו יחד עם אריק מקפירסון, שייצא לשוק עוד מספר חודשים.

השנים הארוכות עם ארט טיילור עשו את שלהן ושמו כסיידמן המנגן בסקסופון אלט, התפרסם בניו יורק. באמצע שנות ה-90, ברטון הרבה להקליט באלבומים של אומנים מצוינים ומגוונים. יכולתו של ברטון להתאים עצמו לכל סגנון נגינה ולכל דרישה ממנהיג ההרכב, הקנו לו מעמד של סיידמן מבוקש.
"הוא הסיידמן המושלם לכל הרכב", אומר הסקסופוניסט ארז ברנוי, שהופיע עם ברטון בסדרת קונצרטים ברחבי ישראל לפני כשנה. "הוא בחור מקסים שכיף לעבוד ולנגן איתו, ויש לו יכולת להתאים עצמו לכל הרכב ולכל סוג מוסיקה"
 
"לא מוסיקה של סופרסטארים" (צילום: יח"צ)
 "לא מוסיקה של סופרסטארים" (צילום: יח"צ)   
כשבוחנים את ההקלטות בהן ברטון השתתף כסיידמן, מבינים טוב יותר את דבריו של ברנוי: מהסול ג'אז של האורגניסט ג'ימי סמית', דרך הביבופ של החצוצרן דושקו גויקוביץ' ועד למוסיקה הפוסט בופית, הזוויתית והמאתגרת של הפסנתרן והמלחין הנפלא הוראס טאפסקוט.

מסוף שנות ה-90, אברהם ברטון החל לנגן גם בסקסופון טנור. הסיבה, לדברי ברטון, היא פשוטה: "סקסופון הטנור יותר פופולארי כיום, ויש יותר עבודה למי שמנגן בו" מדוע הפופולריות של סקסופון הטנור גבוהה יותר מסקסופון האלט? את זה ברטון יכול רק לשער: "לטנור צליל עשיר יותר שאולי מדבר יותר לציבור. בנוסף, יש מספר טנורים מאוד משפיעים בשנים האחרונות – מייק ברקר, ג'ו לובאנו, מארק טרנר, ג'וש רדמן - שהם מקור חיקוי לדור הצעיר. אין היום אלטיסטים משפיעים כמוהם."

אם צליל סקסופון האלט שלו נשמע כמושפע יותר מכל מזה של ג'קי מקלין, הרי בטנור, אברהם ברטון נשמע אחרת. "הצליל של אברהם ברטון בסקסופון טנור הוא צליל מאוד חזק ואנרגטי. הוא מושפע יותר מכל מג'ון קולטריין" אומר ארז ברנוי. "הוא מעדיף לנגן ג'אז מודאלי, פוסט בופי."
ברטון עדיין לא השתחרר מהשפעתו של קולטריין בנגינת הטנור שלו, ועדיין מחפש את הקול הייחודי לו. בכך ברטון אינו שונה מסקסופוניסטים צעירים רבים, אשר נאבקים למצוא את זהותם המוסיקלית הנפרדת מענקי הסקסופון, מושא השראתם.

"אני אוהב מוסיקאים שמנגנים באינטנסיביות, שהמוסיקה שלהם היא כנה ויפה", אומר ברטון. "כאלה שלא פוחדים לחפור עמוק ולנסות להגיע לאמת שלהם. אני מאזין בעיקר לדור הוותיק יותר – דון ביאס, לסטר יאנג, ג'קי מקלין ג'ון קולטריין, פול גונזאלבס ועוד. לא כולם היו וירטואוזים, אבל הם ידעו לספר סיפור."

כשברטון נשאל על מצב הג'אז היום, הוא מתגלה כאדם דעתן מאוד, המדבר בכנות, בפסקנות ובלהט רב - בדיוק התכונות המאפיינות את נגינתו:
"יש מעטים מהדור הצעיר שאני אוהב להאזין להם. אני אוהב את נגן סקסופון האלט קני גארט, שמכיר את השורשים ולכן יכול להתקדם לאן שרק ירצה. אני אוהב גם את נגן סקסופון הטנור טים וורפילד, שיודע לספר סיפור ומכיר את השפה."

"רוב המוסיקאים מהדור הצעיר לא יודעים לספר סיפור. יש המון מוסיקאים שיש להם שליטה מלאה על הכלי שלהם ומנגנים עליו בצורה וירטואוזית. אבל מעטים מקשיבים. הצעירים יודעים את כל מהלכי האקורדים הנכונים, לנגן בכל הסולמות, אבל הם לא יודעים לספר סיפור, לנגן את הבלוז ולהתחבר לאמת הפנימית שלהם."

"הדור הצעיר לא מכיר את השורשים של המוסיקה, לא הולך אחורה. 'צ'רלי פארקר? זה מיושן'. 'לסטר יאנג? זה כבר פרהיסטוריה'. ג'קי מקלין תמיד היה אומר: 'ג'אזיסט מתחיל הוא כמו תינוק שנולד. תינוק שנולד לא יודע לדבר, בטח שאין לו חשיבה מקורית. לאט לאט התינוק לומד את השפה מהוריו ומסביבתו. רק אחר כך הוא מתחיל לדבר ולמצוא את השפה והחשיבה הייחודית לו. ככה זה גם בג'אז. קודם צריך ללמוד את השפה, לחזור למקורות. זה לא רק ללמוד תיאוריה. אחרי ששולטים בשפה, כל אחד יכול להתפתח לכל מקום שהוא רוצה ולפתח את החשיבה הייחודית.'"

"הדור של היום זה הדור של 'כוכב נולד' ושל פאסט-פוד. כל אחד היום רוצה להיות סופרסטאר – וכמה שיותר מהר. זו טעות. ג'אז זו לא מוסיקה של סופרסטארים. ג'אז זו מוסיקה של שיתוף פעולה, של מאמץ קבוצתי, של הקשבה לזולת. היום כל מוסיקאי הוא בודד. אין חברות, נעלמו הימים של הג'אמים, של ההיכרות האישית העמוקה בין הנגנים."

"מדוע הג'אז בשנות ה-50 וה-60 היה כ"כ טוב? כי המוסיקאים שניגנו הכירו זה את זה – הם ניגנו הרבה ביחד, בילו ביחד, חיו ביחד, הם ניגנו בהרכבים קבועים, היה להם צליל קבוצתי אופייני, היה להם רפרטואר, הייתה תקשורת בין הנגנים– ושומעים את זה בהקלטות. היום, כשרוצים להקליט אלבום עושים Roundup – אוספים חבורה של שמות גדולים ונותנים להם להקליט יחד."

"אולמות הקונצרטים החשובים באירופה, נותנים רק למספר מצומצם של תזמורות קלאסיות להופיע – רק החשובות, הטובות בעלות המסורת. בג'אז זה כבר לא ככה. היום כל אחד יכול לנגן בווילאג' ונגארד. הפתיחות הזו חוזרת אלינו כבומרנג. אם כולם יכולים ישר להגיע לטופ, זה פוגע ברמה. אין לאן לשאוף, אין לאן להתקדם."

אברהם ברטון הוא על פי הגדרתו "סקסופוניסט אלט המנגן גם בטנור", וההשפעה עיקרית שלו בטנור היא, כאמור, ג'ון קולטריין. למרות זאת, מסע הופעותיו הנוכחי בישראל הוא תחת הכותרת "מחווה לדקסטר גורדון". מה הקשר בין אברהם ברטון לדקסטר גורדון? "אברהם ברטון לא מושפע ישירות מדקסטר גורדון", אומר ארז ברנוי "אבל הוא כאמור מושפע ישירות מקולטריין, שבתורו הושפע מדקסטר גורדון, שהיה נגן סקסופון הטנור הראשון שניגן ביבופ. כך שיש ודאי השפעה כלשהי, גם אם עקיפה."

סיבוב הופעות זה במסגרת סדרת "ג'אז חם" היא הזדמנות מצוינת להאזין לאברהם ברטון, סקסופוניסט מצויין, המוכר בעיקר כסיידמן. הפעם בתפקיד הראשי.

סיבוב הופעותיו של אברהם ברטון
יום שני 8/1 במועדון דיינרס קמלוט בהרצליה בשעה 21:00
יום רביעי 10/1 במרכז ז'רר בכר בירושלים בשעה 21:00
יום חמישי 11/1 במוזיאון תל אביב לאמנות בשעה 21:00
יום שישי 12/1 במוזיאון תל אביב לאמנות בשעה 21:30
מוצ"ש 13/1 בבית אבא חושי בחיפה בשעה 21:30
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by